W dniu 5 marca 2011 roku w Corriere Della Sera ukazał się artykuł Berlino e Varsavia a duello per la Dama di Leonardo autorstwa Natale Marii Sereny dotyczący wyjazdu Damy z gronostajem Leonarda da Vinci na wystawę do National Gallery w Londynie i braku zgody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wyjazd tego obrazu do Berlina na wystawę włoskiego portretu renesansowego. W artykule tym ukazała się informacja, że MKiDN wydało zgodę na wypożyczenie Damy z gronostajem na wystawę do Londynu w zamian za przyjazd do Polski 80 prac mistrza angielskiego romantyzmu Williama Turnera.
Muzeum Narodowe w Krakowie oświadcza, że od 2008 roku wspólnie z Turner Contemporary – Margate i Bucerius Kunst Forum – Hamburg przygotowuje samodzielnie i bez udziału Fundacji Książąt Czartoryskich wystawę Turner. Malarz żywiołów. Ekspozycja ta nie miała nigdy żadnego związku z opisywaną wystawą w Londynie i wyjazdem Damy z gronostajem. Zatem projekt ten to samodzielne i niezależne od innych wydarzeń wystawienniczych w Polsce przedsięwzięcie Muzeum Narodowego w Krakowie.
Jak już wcześniej informowaliśmy, w grudniu ub. roku Muzeum podpisało umowę z Patrimonio Nacional de España na realizację dwóch wystaw (w Madrycie i w Krakowie). Negocjacje w sprawie współpracy z Patrimonio Nacional trwały ponad cztery lata. W scenariuszu żadnej z tych wystaw oraz na żadnym etapie negocjacji nie uwzględniano obrazu Leonarda. Przyjazd arcydzieł z kolekcji królewskiej Patrimonio Nacional nie był też nigdy warunkowany wypożyczeniem Damy z gronostajem.
Muzeum Narodowe w Krakowie
10.03.2011