W dniach od 1 do 4 kwietnia 2011 roku w Krakowie potrwa Przegląd Filmów Jia Zhangke. Organizatorami przeglądu są: Instytut Konfucjusza w Krakowie oraz Krakowskie Centrum Filmowe ARS.
Pokazy dają możliwość bliższego poznania współczesnego chińskiego społeczeństwa borykającego się z codziennymi problemami i potrzebą bliskości w zurbanizowanym świecie.
- Kieszonkowiec (Xiao Wu), 108 min
Tytułowy Kieszonkowiec wiedzie nieciekawe życie w Fenyangu, rodzinnym mieście reżysera. Kiedy nie zostaje zaproszony na wesele kolegi, również byłego złodzieja, zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę został zupełnie sam. Czy uda mu się odnaleźć miłość? Film nakręcony jest pół-amatorską techniką, pełną długich ujęć, jakby kamerą z ręki, co nadaje mu dokumentalny charakter. W tle rysuje się obraz chińskiego miasta i społeczeństwa u progu XXI wieku.
- Nieznane rozkosze (Ren Xiao yao) 2002, 113 min
Ostatnia część trylogii o transformacji Chin to historia trójki młodych ludzi, samotnych, znudzonych życiem w wielkim mieście, bez marzeń o przyszłości. 19-letni Bin Bin, członek duchowej sekty Falun Gong, jest bezrobotny i wciąż mieszka z matką. Xiao Ji całymi dniami jeździ motorem po mieście, w końcu popada w konflikt z lokalnym gangiem. Qiao Qiao, młoda tancerka i piosenkarka, wyznaje jedynie hedonizm i przez to nie może stworzyć szczęśliwego związku. Czy uda im się wyjść z tego marazmu?
- Peron (Zhantai) 2000, 154 min
Peron uważany jest przez krytyków za najlepszy film reżyserów generacji Jia Zhangke. Film opowiada historię obwoźnej grupy muzycznej i ich losy na przestrzeni lat. Wszyscy marzą o sukcesie i miłości, a motywem przewodnim jest właśnie muzyka pop, którą grają. Poza historiami bohaterów widzimy również zmieniające się przez ostatnie dziesięciolecia Chiny: politykę jednego dziecka, urbanizację, reformy gospodarcze i portret współczesnej młodzieży.
- Świat (Shijie) 2004, 140 min
Świat w filmie Jia Zhangke to w rzeczywistości kiczowaty pekiński park rozrywki, gdzie można zobaczyć m.in. pomniejszona Krzywą Wieżę w Pizie, Wieżę Eiffla czy egipskie piramidy. Miasteczko oglądamy oczami występujących w nim artystów, którzy w przepychu kolorowych kostiumów i dekoracji zgubili gdzieś swoją niewinność i marzenia. Dla widza są uosobieniem piękna i blasku, ale faktycznie są samotni i zagubieni, niezdolni do prawdziwej miłości. Film jest metaforą pustki, jaką niosą ze sobą globalizacja i komercja.
Plan projekcji filmów:
- piątek 01.04 godz. 21.00 Kieszonkowiec (Xiao Wu)
- sobota 02.04 godz. 21.00 Nieznane rozkosze (Ren Xiao yao)
- niedziela 03.04 godz. 21.00 Peron (Zhantai)
- poniedziałek 04.04 godz. 21.00 Świat (Shijie)
Bilety do nabycia w kasie Krakowskiego Centrum Filmowego ARS
Miejsce projekcji: Krakowskie Centrum Filmowe ARS, ul. Świętego Jana 6