Kinematografia holenderska będzie gościem specjalnym 51. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego, który odbędzie się w dniach 23 – 29 maja. Co roku Krakowski Festiwal Filmowy gości inną kinematografię narodową, starając się przybliżać filmy dokumentalne z danego regionu.
Sekcja Spojrzenie na… skupiająca się na kinematografiach narodowych została zainaugurowana przez organizatorów w ubiegłym roku, kiedy podczas jubileuszowej edycji Festiwalu pod lupę wzięto kino izraelskie. W tym roku spojrzenie zogniskuje się na Holandii – kraju, który nie tylko może pochwalić się ciekawym dorobkiem filmowym, ale i jest gospodarzem tak znaczących festiwali filmowych jak IFF Rotterdam i IDFA w Amsterdamie.
Sekcja Spojrzenie na Holandię obejmie przegląd najnowszych filmów dokumentalnych oraz konferencję branżową z udziałem przedstawicieli holenderskiego przemysłu filmowego. Przedstawione zostaną głośne i nagradzane na świecie filmy, m.in. Gracz (The Player) Johna Appela – opowieść wybitnego reżysera o ojcu hazardziście; Młode gangi z Amsterdamu (Crips. Strapped‘n’Strong) – niezwykle odważna wiwisekcja życia czarnoskórych mafiosów i raperów oraz Pożegnanie (Farewell) – złożona z archiwaliów z 1929 roku, pasjonująca relacja z podróży dookoła świat sterowca Graf Zeppelin.
W panelu dyskusyjnym, którego celem będzie prezentacja rynku filmowego w Holandii, udział wezmą: Claudia Landsberger – szefowa Instytutu Filmowego EYE oraz wiceprezes European Film Promotion, która zajmuje się zagraniczną promocją holenderskiego kina; Pieter van Huystee – jeden z najbardziej prężnie działających producentów holenderskich, którego dwa filmy zostaną przedstawione w Krakowie (Młode gangi z Amsterdamu, Pożegnanie); Marijke Rawie – niezależny doradca dokumentalny, która współpracuje z wieloma holenderskimi i zagranicznymi firmami producenckimi oraz festiwalami zwłaszcza przy pitchingach, wykładach i spotkaniach skierowanych do dokumentalistów; oraz Ally Derks – założycielka i dyrektor największego festiwalu filmów dokumentalnych na świecie IDFA w Amsterdamie, który tworzy od 1988 roku.
Przegląd najnowszych filmów dokumentalnych kina holenderskiego obejmie pokazy 6 bardzo zróżnicowanych tematycznie tytułów:
Wśród koni i ludzi (Among Horses and Men) 2010, 78′, reż. Marjoleine Boonstra
Chris, Dean, Gilbert, Charles, Steven, Bo i Mike to młodzi więźniowie z północnej Nevady, którym właśnie kończą się długoletnie wyroki. Przed powrotem na łono społeczeństwa uczestniczą w specjalnym projekcie, którego celem jest pochwycenie i oswojenie dzikich koni przeznaczonych na aukcje. Reżyserka Marjoleine Boonstra przez trzy miesiące podgląda intensywny trening, w czasie którego mężczyźni na nowo uczą się zdobywać zaufanie innej żywej istoty; umiejętność, którą zatracili podczas pobytu w zamknięciu. Konie są niezwykle spostrzegawcze – akceptują ludzi bez względu na ich przeszłość, ale tylko wtedy, gdy ludzie są tak samo otwarci i wrażliwi jak one. Boonstra wydobywa momenty wzruszającej intymności między twardzielami na progu wolności, a zwierzętami.
Gracz (The Player) 2009, 85’, reż. John Appel
Co powoduje, że zaciemnione sale kasyn zastępują niektórym salony i sypialnie własnego domu? Co sprawia, że ruletka jest atrakcyjniejsza od każdej napotkanej kobiety? Jakie emocje wyzwala w graczach hazard, że pozwalają mu przejąć kontrolę nad własnym życiem? Reżyser John Appel stara się zrozumieć życiorys własnego, uzależnionego od gier, ojca, poprzez śledzenie historii 3 zatwardziałych hazardzistów. Harry Engels pracuje na wyścigach konnych, Harry Holland odsiaduje wyrok za oszustwa, a Ted Stonzelbach spędza życie w kasynach.
Młode gangi z Amsterdamu (Crips. Strapped ‘n Strong) 2009, 84’, reż. Joost Van Der Valk, Mags Gavan
Film opowiada o brutalnym życiu gangu Crips w Hadze – grupy składającej się z emigrantów z Surinamu i Antyli, którzy zajmują się napadami z bronią, handlem narkotykami i walką z konkurencyjnymi grupami. Film praktycznie bez cenzury pokazuje kulturę przemocy, na której opiera się wspólnota, którą początkowo łączyła muzyka hip hopowa. Twórcy starają się także sięgnąć głębiej i dotrzeć do przemyśleń i uczuć samych gangsterów, których życiowe ścieżki bywają mocno poplątane.
Pożegnanie (Farewell) 2010, 90’, reż. Ditteke Mensink
W 1929 roku dziennikarka lady Grace Drummond-Hay została zaproszona do wzięcia udziału w pierwszym locie dookoła świata na sterowcu LZ-127 Graf Zeppelin. Niedawno owdowiała i znudzona pisaniem o damskiej modzie lady Grace skorzystała z okazji, aby zostać jedyną kobietą na pokładzie, co wzbudziło zrozumiałą sensację. Powróciła do Ameryki jako gwiazda, ale jej sprawozdania z podróży publikowane na pierwszych stronach gazet Hearsta opowiadały tylko część historii. W swoim pamiętniku zanotowała o wiele bardziej intymną relację z podróży – zmagania o przerwanie romansu z żonatym towarzyszem podróży. Film jest spektakularnym połączeniem archiwalnych zdjęć z podróży przez Nowy Jork, Syberię, Tokio i Pacyfik oraz opowieści z artykułów i pamiętników lady Drummond.
Nasza gazeta (Our Newspaper) 2010, 60′ reż. Eline Flipse
Andrei jest dziennikarzem na bardzo odległej od Moskwy rosyjskiej prowincji. Ludzie są tu biedni i zniesmaczeni polityką i mediami. Andrei zrezygnował z pracy w regionalnej gazecie Leninowska ponieważ czuł, że nie może dalej pisać artykułów o niczym. Stworzył własny tygodnik, która ma obecnie około 7000 czytelników. Władze nie są zadowolone, natomiast Andrei jest przekonany, że nie robi nic złego. Kto wygra ten spór?
Moja długoletnia przyjaciółka (My Long Distance Friend) 2011, 73’, reż. Carina Molier
OG jest piękną młodą kobietą, która błąkała się po Europie odkąd wyjechała z Zimbabwe w wieku 9 lat. Od tego czasu walczy o przetrwanie, ciągle poszukując równowagi w życiu oraz stara się odzyskać opiekę nad córką, którą jej odebrano w młodości. Reżyserka Carina Molier – jej długoletnia przyjaciółka – towarzyszy jej w poszukiwaniu spokoju i dążeniu do zjednoczenia z dzieckiem. Moja długoletnia przyjaciółka to film o wykorzenieniu, tęsknocie za bezpieczeństwem i bliskością w zglobalizowanym i nieprzyjaznym świecie.