Znany międzynarodowy krakowski festiwal teatralny, dotychczas kojarzony z zimowym grudniem, towarzyszyć będzie widzom przez cały rok. Co miesiąc będą prezentowane spektakle wchodzące w skład sekcji międzynarodowej.
Część konkursowa i związana z nią kulminacja zdarzeń towarzyszących tradycyjnie odbywać się będą w grudniu. Comiesięczne (z wyjątkiem przerwy wakacyjnej) pokazy spektakli zagranicznych rozpoczną się już 17 i 18 maja 2011 roku na scenie Łaźni Nowej spektaklem Dźwiękowe życie żółwia olbrzymiego w wykonaniu japońskiego zespołu chelfitsch. Jeszcze przed wakacjami, w czerwcu, druga odsłona cyklu: przedstawienie Święto Niewiniątek w wykonaniu Mapa Teatro z Bogoty & Hebben Am Ufer z Berlina.
Założyciel zespołu chelfitsch, reżyser i choreograf Toshiki Okada w zeszłym roku podbił wymagającą publiczność prestiżowego Wiener Festwochen spektaklem Ostra papryka, klimatyzacja i mowa pożegnalna, a w tym roku powraca na austriacki festiwal ze swoją najnowszą produkcją. Chelfitsch odwiedzi Polskę między występami zespołu na Kunstenfestivaldesarts 2011 w Brukseli, a pokazem spektaklu podczas tegorocznego Wiener Festwochen.
Teatralne osiągnięcia Toshiki Okady przełamują tradycyjnie pojmowane granice między teatrem mówionym, a teatrem ruchu, umiejętnie wplatając w sceniczną materię elementy kolokwialnego języka i codziennych gestów. Punktem wyjścia dla Dźwiękowego życia żółwia olbrzymiego jest codzienność współczesnych Japończyków, mieszkającej w Tokio pary, której życie wydaje się idealne i spełnione – choć, jak się okazuje, dalekie jest od szczęścia. Bohaterowie poszukują odpowiedzi na pytanie, dlaczego nie czują się szczęśliwi. Wychodząc od odpowiedzi najbliższych sobie, ściśle związanych ze specyfiką japońskiego społeczeństwa, stopniowo przechodzą do obserwacji i uwag uniwersalnych, znajdujących zastosowanie niezależnie od szerokości geograficznej. W inteligentny i jednocześnie zabawny sposób Dźwiękowe życie żółwia olbrzymiego opisuje jeden z najważniejszych problemów współczesnego społeczeństwa.
Zespół teatralny chelfitsch został założony w 1997 roku przez Toshiki Okadę, autora scenariuszy i reżysera wszystkich spektakli. Nazwa grupy pochodzi z dziecięcej niepoprawnej wymowy angielskiego słowa selfish (samolubny, egoistyczny). Na scenie międzynarodowej zespół istnieje od 2007 roku, kiedy to spektakl Pięć dni w marcu został zaproszony na Kunstenfestivaldesarts w Brukseli. Kolejne sukcesy grupa odniosła m.in. na Wiener Festwochen w Wiedniu, Festival d’Automne w Paryżu. Spektakle grupy charakteryzują się wyjątkową choreografią i niezwykłą warstwą wizualną. Opowiadają o życiu współczesnych Japończyków, pokazując z jednej strony charakterystyczne cechy mentalności japońskiej, a zarazem osadzając je w uniwersalnym kontekście współczesnego, globalnego świata, dzięki czemu są jednocześnie zaskakujące i zrozumiałe dla każdego widza.
Dźwiękowe życie żółwia olbrzymiego
chelfitsch
tekst i reżyseria: Toshiki Okada,
scenografia: Torafu Architects Inc.,
reżyseria świateł: Tomomi Ohira,
reżyseria dźwięku: Norimasa Ushikawa,
obsada: Tomomitsu Adachi, Shoko Matsumura, Riki Takeda, Yukiko Sasaki, Taichi Yamagata
współpraca produkcyjna: precog/Tokio,
koprodukcja: Kanagawa Arts Theater, ACM Theatre (Art. Tower Mito), Yamaguchi Center for Arts and Media (YCAM),
przy wsparciu: The Japanese Foundation oraz Agency for Cultural Affairs Government of Japan in the fiscal 2011
Centrum Festiwalowe (Sala Konferencyjna) Pawilon Wyspiańskiego
Kraków,
plac Wszystkich Świętych 2