23 maja 2011 roku rozpocznie się 51.Krakowski Festiwal Filmowy. Oprócz filmów konkursowych i premierowych, w sekcjach Laureaci festiwali i Gdzieś w Europie widzowie będą mieli okazję zobaczyć filmy, które zdobyły już miłość widzów i uznanie jurorów na innych imprezach.
Sekcja Laureaci festiwali na Krakowskim Festiwalu Filmowy powstaje w oparciu o współpracę z festiwalami koncentrującymi się na filmach dokumentalnych i krótkich, takich jak IDFA w Amsterdamie, HotDocs w Toronto, DocLisboa w Lizbonie, DOK Leipzig w Lipsku, czy Uppsala Kortfilmfestival.
W tym roku w cyklu, w którym prezentowani są zdobywcy laurów znalazło się 8 bardzo zróżnicowanych tematycznie tytułów. Jest wśród nich ascetyczna, ale metaforyczna animacja Sen; jest film Jerzego Śladkowskiego o pracownicy fabryki wódek, która marzy o karierze w odległej Moskwie, jest także poruszająca więzienna spowiedź Amerykanina, który został skazany za liczne gwałty na swoich filipińskich żonach i kochankach. W sekcji znalazła się także muzyczna komedia o umieraniu, czyli swoisty przedśmiertny performance Carli Zilbersmith, obdarzonej ciętym dowcipem artystki, u której zdiagnozowano nieuleczalną chorobę.
Dwa filmy rozgrywają się w środowisku emigrantów – portugalski Mój dom dotyczy dylematów młodych emigrantów z Republiki Zielonego Przylądka, których rodzice nie zadbali o legalizację pobytu w nowej ojczyźnie, co chłopcom blokuje drogę do nauki i pracy; izraelski Jeremiasz to raczej gorzka opowieść o losie emigrantów z byłego Związku Radzieckiego w Tel Avivie. Z kolei Kawałek lataMarty Minorowicz to wielokrotnie nagradzana opowieść o próbie odbudowania więzi dziadka z wnukiem w otoczeniu surowej bieszczadzkiej przyrody.
Cykl Gdzieś w Europie koncentruje się na bardziej kameralnych wątkach, których punktem wspólnym jest miejsce akcji – małe, często zapomniane przez wszystkich wioski, z dala od neonów i wielkomiejskiego ruchu nowoczesnych europejskich stolic.
Zemsta i Mój ojciec Evgeni poruszają wątek relacji między ojcem a synem, gdzie pierwsza z historii zbudowana jest wokół rodzinnej tajemnicy, a druga wpisuje losy rodziny w historię komunistycznej Ukrainy. Bohaterowie estońsko-ukraińskiego Szybu nr 8 i rosyjskiego Dnia górnika to ofiary przemian gospodarczych i społecznych, jakie zaszły w Europie w przeciągu ostatnich 20 lat, które stopniowo pogrążają przemysł górniczy, niejednokrotnie źródło utrzymania całych regionów.
Prawie poślubiona i Wioska bez kobiet podejmują temat poszukiwania życiowych partnerów i małżeństwa. Turczynka z ortodoksyjnej rodziny wraca do domu, by apodyktycznemu ojcu przedstawić samodzielnie wybranego narzeczonego, a trzej bracia Janković – Dragan, Zoran i Rodoljub poszukują albańskich kobiet, które zgodzą się ich poślubić i zamieszkać w serbskiej wiosce Zabrdhe. Cykl domyka film Cały świat jest wąskim mostem – osnuta wokół pamiątkowych fotografii prywatna historia społeczności słowackich Żydów, poświęcona postaci Jána Mozoláka, który w trakcie wojny uratował życie 14 przeznaczonym na stracenie Żydom.
Znamiennym jest fakt, że 5 spośród 7 filmów cyklu powstało jako koprodukcje i to nie tylko koprodukcje krajów zachodnioeuropejskich jak Francja czy Włochy, ale również przy udziale Stanów Zjednoczonych czy Izraela. Kameralne, pozornie hermetyczne historie z Europy Wschodniej i Środkowo-Wschodniej, z łatwością przekraczają granice i znajdują widownię w różnych zakątkach globu.
Krakowski Festiwal Filmowy rozpoczyna się 23 maja, od dzisiaj w kasach festiwalowych kin (Kijów.Centrum, Mikro, Kino Pod Baranami, Centrum Kinowe ARS) do nabycia karnety i bilety.