24 maja 2011 roku o godzinie 12.00 w Instytucie Francuskim w Krakowie odbędzie się spotkanie z Piotrem Kamlerem oraz wernisaż jego wystawy Czy czas istnieje?
Piotr Kamler jest laureatem Nagrody Smok Smoków. Nagroda Smok Smoków jest przyznawana przez organizatorów Krakowskiego Festiwalu Filmowego wybitnym twórcom filmów dokumentalnych i animowanych od roku 1998. Wśród dotychczasowych laureatów są tak znakomici artyści jak Kazimierz Karabasz, Allan King, Albert Maysles, Werner Herzog, Stephen i Timothy Quay, Raoul Servais, Jerzy Kucia czy Jonas Mekas.
Piotr Kamler urodził się w 1936 roku. Jest absolwentem Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zadebiutował w roku 1959 amatorskim filmem animowanym Miasto. W tym samym roku otrzymał stypendium na wyjazd do Paryża, gdzie poznał Pierre’a Scheffera, sławnego kompozytora muzyki konkretnej i twórcę eksperymentalnego studia Groupe de Recherche de Musique Concrète (GRMC), działającego w ramach francuskiego radia publicznego. Scheffera tak zainteresowały wizje polskiego twórcy, że stworzył mu dogodne warunki pracy w GMRC, które odtąd stało się współproducetem jego filmów. Kamler zaczął realizować filmy animowane, które – jak pisze Marcin Giżycki – układają się w dwa nurty – abstrakcyjny i narracyjny – tworząc niezwykle spójną całość, zarówno jeśli chodzi o formę, jak i treść.
Głównym motywem filmów Kamlera jest samotność, alienacja, poczucie znalezienia się w sytuacji bez wyjścia. Filmy Kamlera posiadają wiele elementów science-fiction, ujętych jednak w ironiczny cudzysłów. Pełno w nich dziwnych aparatów, nieważkości, latających dysków, futurologicznych pejzaży, nieziemskich cywilizacji. Ale też magii i alchemii, transmutacji materii, magicznych pałeczek.
Piotr Kamler jest autorem kilkunastu filmów, prawie wszystkie zrealizował we Francji. On sam jednak uważa się za twórcę polskiego. Z kinem pożegnał się zrealizowaną w 1993 roku Ulotną misją. Ten krótki film jest swoistym sequelem do Chronopolis. Przedstawiciel innej cywilizacji wyczarowuje w nim na oczach widza przeróżne formy z materii. Za swoją twórczość artysta zdobył liczne nagrody m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy (1975) dla najlepszego filmu animowanego 30-lecia za Krok, nagrodę główną Srebrnego Smoka w Krakowie otrzymał trzykrotnie: za Zieloną planetę (1966), za Dziurę (1966) i za Zapasowe serce (1973).
FILMOGRAFIA:
1959 – Miasto
1960 – Bajka / Conte
1961 – Lignes et points / Linie i punkty, muzyka François Bayle
1962 – Reflets / Odbicia
1963 – Meurtre / Morderstwo
1963 – Hiver / Zima
1965 – Tournoi, reż. z André Vaisin
1966 – La Planete verte / Zielona planet
1967 – Le depart / Odjazd
1968 – L’araignèelefant / Słonioga, muzyka: Bernard Parmegiani, tekst: Jacques Rouxel,
1968 – Le trou / Dziura, muzyka: Robert Cohen-Solal.
1969 – Le labyrinthe / Labirynt, muzyka: Bernard Parmegiani
1970 – Délicieuse catastrophe / Słodka katastrofa, muzyka: Robert Cohen-Solal
1973 – Coeur de secours / Zapasowe serce, muzyka: Francois Bayle
1975 – Le pas / Krok, muzyka: Bernard Parmegiani
1977 – 1982 – Chronopolis, muzyka: Luc Ferrari
1988 – Chronopolis, wersja średniometrażowa
1993 – Une Mission Éphémère / One Ephemeral Mission / Ulotna Misja, muzyka: Bernard Parmegiani
Spotkanie i wernisaż: 24 maja 2011 roku o godzinie 12.00.
Wydarzenie odbywa się w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Instytut Francuski w Krakowie
Ul. Stolarska 15
Kraków