Tonia i jej dzieci Marcela Łozińskiego, Argentyńska lekcja Wojciecha Staronia i 1994 Kaveh Tehrani najlepszymi filmami 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Dwukrotnie nagrodzono dokument Kołysanka z Phnom Penh w reżyserii Pawła Kloca, która zdobyła Srebrny Róg i Srebrnego Lajkonika.
Zwycięzców konkursów polskiego, dokumentalnego i krótkometrażowego ogłoszono podczas Ceremonii wręczenia nagród wieczorem 29 maja w Kijów.Centrum. Wręczenie nagród poprzedził występ jednej z najwybitniejszych formacji jazzowych Marcin Wasilewski Trio. Gospodarzem wieczoru był Maciej Stuhr.
Jury międzynarodowego konkursu dokumentalnego przewodniczył Tue Steen Müller. Najlepszym filmem w tym konkursie został dokument Wojciecha Staronia pt. Argentyńska lekcja za zachowanie równowagi między formą i treścią oraz opowieść o odmiennych kulturach i przyjaźni rodzącej się pomiędzy małym chłopcem i dziewczynką. Jury uznało film za prawdziwe arcydzieło. Film doceniono także za zdjęcia przyznając mu Nagrodę Stowarzyszenia Twórców Obrazu Filmu Fabularnego.
Srebrny Róg dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymał Marcus Lindeen za film Rozczarowani. Jury doceniło twórcę za stworzenie doskonałego studium autoanalizy dwóch bohaterów, którzy poszukują swojej tożsamości przeszli operację zmiany płci. W kategorii pełnometrażowego dokumentu Srebrny Róg przyznano Pawłowi Klocowi za film Kołysanka z Phnom Penh, którego wyrazisty język przedstawia niekonwencjonalną walkę o miłość i akceptację w ciężkich warunkach egzystencjalnych. Wyróżnienia w międzynarodowym konkursie dokumentalnym otrzymali Alejandra Sanchez za film Baranek boży oraz Lekarze Tomasza Wolskiego.
Nagroda Złotego Smoka dla najlepszego filmu w międzynarodowym konkursie krótkometrażowym trafiła do Haveh Tehrani, reżysera 1994. Jury, któremu przewodniczył Lech Kowalski doceniło dobór tematyki, która zmusza do zadania pytania: gdzie kończy się fikcja, a zaczyna prawda? Oraz prowokuje widza do zastanowienia się nad miejscem imigrantów we współczesnym społeczeństwie europejskim. Swoją nagrodę przyznało filmowi także Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI).
Nagrodą Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego nagrodzono José Miguelowi Ribeiro za film Podróż na Wyspy Zielonego Przylądka, który doskonale uchwycił środowisko gorących i prymitywnych wysp wybrzeży Afryki. Najlepszym krótkim filmem animowanym został 1989 (Gdy miałem pięć lat). Przyznając Srebrnego Smoka Thorowi Ochsnerowi jury doceniło artystyczny styl opowieści połączony z jego osobistym charakterem. Natomiast Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu fabularnego trafił do rąk Daniela Mulloya za świetnie skonstruowany i bawiący się stereotypami obraz Dziecko.
Wyróżnienia w konkursie filmów krótkometrażowych otrzymały Żona fotografa w reżyserii Karsten Krause i Philipa Widmanna oraz Decrescendo Marty Minorowicz. Natomiast nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego przyznana została filmowi Paparazzi, w reżyserii Piotra Bernasia.
Jury konkursu polskiego, któremu przewodniczył Jerzy Kapuściński przyznało Nagrodę Złotego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu Marcelowi Łozińskiemu za film Tonia i jej dzieci, w uznaniu za stworzenie dzieła łączącego najlepsze tradycje polskiego dokumentu z intelektualną odwagą i krytyczną przenikliwością.
Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego otrzymał Paweł Kloc za film Kołysanka z Phnom Penh. Najlepszą animacją okazał się Świteź Kamila Polaka, natomiast Srebrnego Lajkonika w kategorii filmu krótkometrażowego przyznano Magnusowi von Hornowi za film Bez śniegu. Wyróżnienia w konkursie polskim otrzymała animacja Natalii Brożyńskiej pt. Drżące trąby oraz Kwiekulik Joanny Turowicz i Anny Zakrzewskiej.
Honorową Nagrodę Smok Smoków za całokształt twórczości otrzymał na 51. Krakowskim Festiwalu Filmowym Piotr Kamler, jeden z największych mistrzów światowej animacji filmowej.
Organizatorem festiwalu jest Krakowska Fundacja Filmowa we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i Apollo-Film.