7 października 2011 roku we Wrocławiu rusza VI edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog – Wrocław pod hasłem Niecodzienni, która potrwa do 15 października. W ramach festiwalu będzie można obejrzeć 16 najważniejszych polskich i zagranicznych przedstawień ostatnich dwóch lat, a osobne sekcje zostaną poświęcone Rosji, Ameryce Południowej i Bałkanom.
Niecodzienność to nie tylko hasło VI edycji Festiwalu Dialog – Wrocław. To przede wszystkim perspektywa, przez którą organizatorzy chcieliby oglądać naszą rzeczywistość. Spektakle, które znalazły się w programie VI edycji Festiwalu Dialog – Wrocław ukazują niecodzienność, jako sferę wolności, jako źródło indywidualizmu i niezależności. Organizatorzy mają nadzieję, że prezentacja takiej postawy artystycznej może być szczególnie istotna we współczesnej Polsce, w której można zaobserwować coraz wyraźniejszą polaryzację debaty publicznej.
O trudach balansowania na granicy między zwyczajnością, a niecodziennością opowiadają zaproszeni na Dialog – Wrocław reżyserzy. Są wśród nich zarówno artyści, którzy poprzez swoją twórczość od lat wpływają na estetykę współczesnego teatru (Romeo Castellucci, Ivo van Hove, Alain Platel, Krystian Lupa), jak i ci, którzy swój język artystyczny dopiero kształtują a ich przedstawienia rodzą się z niezgody na kształt debaty publicznej (Klemm, Marco Layera, Gianina Carbunariu, Oliver Frljić, Piotr Sieklucki).
W trakcie Festiwalu będzie można spotkać się zarówno z reżyserami, którzy bawiąc się teatralnymi konwencjami szukają formy dla indywidualnego dialogu ze współczesnością (Krystyna Meissner, Cezary Tomaszewski, Zoltán Balázs, Paola Giannini), jak i z tymi, którzy wykraczając poza teatralną konwencję, starają się zniwelować granicę między tym co prywatne a tym co publiczne, między tym co artystyczne, a tym co autobiograficzne (Emma Dante, Romeo Castellucci, Alain Platel).
Niecodzienność to wielowątkowość i wielokierunkowość, niecodzienność to także niepewność, zagadkowość, wyczekiwanie, niecodzienność zwraca uwagę na cechującą współczesność płynność obowiązujących w niej zasad; niecodzienność to obietnica nagrody za wytrwałą obronę indywidualnej wolności i niezależności; niecodzienność to bunt przeciwko obowiązkowi podporządkowywania się społecznym normom.
Niecodzienność to podróż przez codzienność widzianą z nowej, innej perspektywy. Perspektywą, która na tegorocznej edycji Festiwalu Dialog – Wrocław porządkować będzie rozumienie niecodzienności stanie się osiem głównych tematów Festiwalu, opowiedzianych przez 16 zaproszonych na Festiwal przedstawień.
Zmieniając wyobraźnię, człowiek zmienia egzystencję
Zygmunt Bauman
Spektakle:
- Teatr Milagros, La Reina (Chile), Nikolai Gogol, Płaszcz, reż. Paola Giannini, Aline Kuppenheim, Teatr na Świebodzkim
7 października 2011 r., godz. 15.00; 8 października 2011 r., godz. 19.00 - Toneelgroep Amsetrdam, Amsterdam (Holandia), Tom Lanoye wg. A. Czechowa, Rosjanie! Płatonow spotyka Iwanowa, reż. Iwo van Hove, Studio Telewizyjne,
7 października 2011 r., godz. 18.00; 8 października 2011 r., godz. 18.00 - Sud Costa Occidentale, Palermo (Włochy), Emma Dante, Zamek Zisa, Tancerze, reż. Emma Dante, Wrocławski Teatr Współczesny, Duża Scena,
8 października 2011 r., godz. 18.00; 9 października 2011 r., godz. 20.00 - Associazione Rafaello Sanzio, Cesena (Włochy), Romeo Castellucci, O twarzy. Wizerunek Syna Boga, reż. Romeo Castelucci, Wytwórnia Filmów Fabularnych, Mała Sala,
8.10.2011 r., godz. 21.00; 9.10.2011 r., godz. 20.00 - Wrocławski Teatr Współczesny, Wrocław (Polska), Stanisław Ignacy Witkiewicz, Pożegnanie jesieni, reżyseria: Piotr Sieklucki, Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu,
9 października 2011 r., godz. 18.00 - Compania La Resentida, Santiago (Chile), Compania La Resentida, Simulacro, reż. Marco Layera, Browar Mieszczański, Galeria,
9 października 2011 r., godz. 21.00; 10 października 2011 r., godz. 21.00 - Teatr Provisorium, Lublin (Polska), Fiodor Dostojewski, Bracia Karamazow, reż. Janusz Opryński, ATM Mała Hala,
10 października 2011 r., godz. 16.00 i 20.30 - PWST Kraków, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu, Bytom (Polska), Not to Be, na podstawie Hamleta Wiliama Szekspira, reż. Cezary Tomaszewski, Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu,
11 października 2011 r., godz. 21.00; 12 października 2011 r., godz. 18.00 - Teatr Maladype, Budapeszt (Węgry), George Büchner, Leonce i Lena, reż. Zoltán Balázs, Teatr na Świebodzkim,
11 października 2011 r., godz. 18.00; 12 października 2011 r., godz. 20.30. - Wrocławski Teatr Współczesny, Wrocław (Polska), Tadeusz Różewicz, Białe małżeństwo, reż. Krystyna Meissner, Wrocławski Teatr Współczesny, Duża Scena,
12 października 2011 r., godz. 21.00 - Teatr Współczesny, Szczecin, Friedrich Hebbel, Judyta, reż. Klemm, Opera Wrocławska,
11 października 2011 r., godz. 19.00; 12 października 2011 r., godz. 18.00 - Yorick Studio, Targu Mures (Rumunia), Gianina Cărbunariu, 20/20, reżyseria: Ganina Carbunariu, Wytwórnia Filmów Fabularnych, Mała Sala,
12 października 2011 r., godz. 20.00; 13 października 2011 r., godz. 17.30 - Teatr Mladinsko, Lublana (Słowenia), Oliver Frljić, Przeklęty niech będzie zdrajca swej ojczyzny, reż. Olivier Frljić, ATM, Mała Hala,
12 października 2011 r., godz. 19.00; 13 października 2011., godz. 21.00 - les ballets C Dela B, Gandawa (Belgia), Vanessa van Dumre, Gardenia, reż. Alain Platel, Frank van Laecke, Wrocławski Teatr Współczesny, Duża Scena,
14 października 2011 r., godz. 21.00; 15 października 2011 r., godz. 20.00 - Teatr Vidy-Lausanne, Lozanna (Szwajcaria), Poczekalnia, na motywach powieści Larsa Noréna Krąg personalny 3.1, reż. Krystian Lupa, Studio Telewizyjne,
14 października 2011 r., godz. 16.00; 15 października 2011 r., godz. 16.00.
7 – 15 października 2011 roku
Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego
ul. Rzeźnicza 12,
50-132 Wrocław