Od 15 września 2011 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie można oglądać wystawę zbiorową Architektura działania oraz indywidualną prezentację Small Liberties Andrei Zittel. Wystawy realizowane są w ramach projektu Laboratorium Przyszłości: REGRESS PROGRESS. Akt 3
Wystawa Architektura działania w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski stanowi część projektu Laboratorium Przyszłości: Regress Progress. Jest jego kolejną odsłoną odnoszącą się do wątków architektonicznych, zainicjowanych instalacjami: GRATED FUTURES. Getting behind the scenes, 2011 autorstwa kolektywu raumlaborberlin (czerwiec 2011) oraz Nie-pokój/ Un-room Aleksandry Wasilkowskiej (lipiec 2011). Instalacja raumlaborberlin w Sali Zygmuntowskiej – platforma/ audytorium/ scena – posłuży jako rama dla wystawy.
Punktem wyjścia jest przekonanie, że architektura odgrywała kluczową rolę w definiowaniu i wizualizowaniu przyszłości, tworząc scenariusze i scenografie dla życia w postaci kolejnych dwudziestowiecznych awangard, kumulując się w wizualnym alfabecie modernizmu, utopii i futurologii. Architektura przyszłości w komputerowej wersji high-tech wykształciła swoją własną, łatwo rozpoznawalną estetykę animacji i wizualizacji, ograniczonych możliwościami programów komputerowych.
W kontekście wciąż poszerzającej się przestrzeni wirtualnej, tworzącej światy równolegle i ich nową architekturę warto jednak powrócić do kwestii dotyczących najbardziej podstawowych fizycznych relacji ciało-przestrzeń, fundamentalnych dla wszelkich dalszych organizacji i transformacji przestrzeni. To rodzaj wstępu, powrotu do ćwiczenia w indywidualnym czytaniu, postrzeganiu i odczuwaniu realnej, analogowej przestrzeni – po to, by na nowo móc ją rozwijać w coraz większej i bardziej złożonej skali, łącząc subiektywny wymiar świata z przestrzenią społeczną.
Przestrzeń doświadczana fizycznie, architektura budowana własnym ciałem stają się łącznikiem pomiędzy jednostką a kolektywem, ciałem a miastem, miękkim, tymczasowym połączeniem pomiędzy stałymi konstrukcjami i wymiarami. Płynność, zmiana i napięcie uruchamiają cały szereg zdarzeń i sekwencji, powodujących że ulica staje się teatralną sceną, budynki – scenografią, relacje międzyludzkie – choreografią, a spacer performansem.
Na wystawę składają się prace wideo artystów wizualnych (Cyprien Gaillard, Kate Gilmore, Anna Molska, Joanna Rajkowska, Józef Robakowski, Aleksandra Went/ Alicja Karska), zapisy performances i spektakli wybitnych choreografów i reżyserów tańca (Frédéric Flamand, Willi Dorner) i artystów-architektów (Gianni Pettena), zapisy ćwiczeń i pracy z przestrzenią (prace studentów z pracowni profesora Grzegorza Kowalskiego: Julii Bui-Ngoc, Tomasza Kujawskiego, Ewy Śmigielskiej), oraz grupowy live performance artysty i architekta Jakuba Szczęsnego, w ramach którego grupa uczestników w formie gry w trakcie wernisażu stworzy konstrukcję Rozciąganego Pawilonu na Dziedzińcu CSW.
W instalacji Rozciągany Pawilon Jakuba Szczęsnego zostanie użyty innowacyjny materiał concrete canvas, który wykorzystywany jest m.in. przy budowie tymczasowych schronień dla uchodźców w Afryce, jako przenośny dom, mieszczący się w torbie. Rozciąganie będzie mieć miejsce poprzez ciągnięcie lin zamocowanych według kolejności wynikającej z rzucania 12-ścienną kostką. Po około półgodzinnej grze struktura osiągnie maksymalną objętość, instalacja zostanie zalana wodą w celu jej usztywnienia. Betonowy, ażurowy pawilon-rzeźba, będzie eksponowany przez tydzień na Dziedzińcu Zamku, a następnie w Parku Rzeźby CSW.
Mołr Drammaz to zespół założony przez Wojtka Kucharczyka (The Complainer) i Asię Bronisławską (aka Asi Mina) w połowie lat 1990., a ostatnio reaktywowany na tegorocznym OFF Festiwalu. Podczas otwarcia zaprezentują akcje dźwiękowe w(okół) przestrzeni wystawy.
Andrea Zittel (ur. 1965), amerykańska artystka, której twórczość sytuuje się na pograniczu sztuki i życia codziennego. Prace Zittel łączą w sobie elementy wzornictwa, rzemiosła i sztuki. Wszystkie jej projekty mają charakter eksperymentalny, powstają najpierw w formie prototypów i są pochodną systemu wartości przyjętych przez artystkę. Jednym z wiodących problemów, które ją interesują jest pytanie, w jaki sposób współcześnie jednostka może prowadzić wyzwolone życie, znaljdując dla siebie miejsce w szczelinach dużych, autorytarnych systemów społecznych.
Być może alternatywą jest stworzenie własnych, mniejszych i bardziej zamkniętych systemów, nawet bardziej restrykcyjnych niż te na zewnątrz. Podejmując taki eksperyment, jego zwolennicy mogą znaleźć dla siebie miejsce we własnych kokonach. Praktyka artystyczna Zittel jest ciągłym poszukiwaniem równowagi pomiędzy napięciami powstającymi na styku tego, co indywidualne i społeczne, estetyczne i funkcjonalne, materialne i wywiedzione z konceptualnego porządku.
Efektem ponad dziesięcioletnich eksperymentów i poszukiwań jest projekt A-Z West, czyli w pełni zrealizowane siedlisko artystki i miejsce spotkań twórczych w Joshua Tree w Kalifornii. Prezentacja Small Liberties (2006) jest wizualnych dziennikiem z komentarzem słownym artystki, niemal kronikarskim zapisem warunków jej życia i pracy w Joshua Tree.
Laboratorium Przyszłości: REGRESS PROGRESS (21 czerwca 2011 – 15 stycznia 2012)
Akt 3:
Architektura działania (15 września 2011 – 15 stycznia 2012)
Artyści: Julia Bui-Ngoc, Willi Dorner, Frédéric Flamand, Cyprien Gaillard, Kate Gilmore, Tomasz Kujawski, Anna Molska, Gianni Pettena, Jakub Szczęsny, Joanna Rajkowska, Józef Robakowski, Ewa Śmigielska, Aleksandra Went/ Alicja Karska, w przestrzeni instalacji raumlaborberlin GRATED FUTURES. getting behind the scenes, 2011
Kurator: Kaja Pawełek
Small Liberties Andrei Zittel (15 września 2011 – 15 stycznia 2012)
w przestrzeni wystawy Gdzie jest zielony królik?
Kurator: Ewa Gorządek
Projekt zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa