20 września 2011 r. o godz. 19.00 do Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście odbędzie się spotkanie w ramach Kina Zaangażowanego. Premiera filmu dokumentalnego Łukasza Konopy Miejsca transformacji oraz najnowszego numeru pisma Krytyka Polityczna.
Po projekcji rozmowa o przemianach przestrzeni miejskich z udziałem kuratorki i krytyczki sztuki Anety Szyłak (Instytut Sztuki Wyspa) oraz urbanisty Piotra Lorensa (Politechnika Gdańska) o tym, jaka przyszłość czeka tereny po byłej Stoczni Gdańskiej w kontekście Paktu dla Młodego Miasta i jakie skutki przynosi miejska rewitalizacja w Letnicy, Dolnym Mieście czy Wrzeszczu. Prowadzenie: Katarzyna Fidos (KP).
Miejsca transformacji
To, co rozpoczęło się od zburzenia muru berlińskiego, strajku w Stoczni Gdańskiej i wieców na Majdanie w Kijowie, wywarło wpływ na całe kraje i społeczeństwa. Od ponad 20 lat te miejsca podlegają transformacji, która ma wymiar nie tylko ogólnokrajowy, ale jak się okazuje również ponadnarodowy.
Dzielnice Berlina, Cieszyna, Gdańska i Kijowa na drodze ku zmianie systemu i wprowadzaniu standardów demokratycznych. Transformacja zmieniła życie społeczne, zmieniła też miasta. W centrach stanęły biurowce, na obrzeżach supermarkety. A co stało stało się z innymi miejscami?
Zmiany spowodowały stopniowe wykluczanie i zaniedbywanie niektórych dzielnic. Dziś zaprasza się do nich artystów. Sztuka ma być narzędziem zmiany sposobu postrzegania przestrzeni publicznej, ma wzmacniać ruchy społeczne. Czy rewitalizacja poprzez sztukę zmieni miejsca transformacji? Czy doprowadzi do gentryfikacji?
Film ilustruje procesy rewitalizacyjne w Berlinie, Gdańsku i Kijowie. W filmie zwrócona zostanie uwaga na dzielnice postindustrialnych miast, wymagających zmiany recepcji społecznej, a posiadających ważne konotacje historyczne na drodze ku zmianie systemu i wprowadzaniu standardów demokratycznych. Od ponad 20 lat podlegają one transformacji, która ma wymiar ogólnokrajowy, a jak się okazuje również ponadnarodowy.
To, co rozpoczęło się od zburzenia Muru berlińskiego, strajku w Stoczni Gdańskiej i wieców na Majdanie w Kijowie, wywarło wpływ na całe kraje i społeczeństwa. Zachodzące jednak zmiany spowodowały stopniowe wykluczanie i zaniedbywanie pewnych miejsc, nie tylko w miastach realizacji projektu.
Autor filmu podejmie próbę opowiedzenia o roli, jaką może pełnić sztuka jako iskra inicjująca i narzędzie wzmacniające ruchy społeczne, aktywność obywatelską, oraz zmianę sposobu postrzegania przestrzeni publicznej. Głównym celem filmu jest ukazanie, że rewitalizacja może być społeczną zmianą. Dzięki faktowi utrwalenia tych relacji za pomocą nośnika, jakim jest film, istnieje duża szansa na upowszechnienie i spopularyzowanie doświadczeń berlińskich jako jednego z ciekawszych rozwiązań na rewitalizację przestrzeni publicznej przez sztukę, lecz również na rewitalizację społeczną przez aktywizację obywatelską.
Łukasz Konopa – skończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim, reżyserię na Uniwersytecie Śląskim, studiuje reżyserię filmów dokumentalnych w National Film and Television School. Autor zdjęć do filmów Artura Żmijewskiego Katastrofa, KDT (cześć cyklu Demokracje), Świecie 2009. Autor filmów: Ukryci (film jest częścią pracy magisterskiej powstałej na Uniwersytecie Warszawskim pod kierunkiem prof. Joanny Tokarskiej-Bakir,) Moje dwadzieścia okrążeń, Chorzy i potrzebujący, Wizyta, Oko (etiudy zrealizowane na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach). Drugi reżyser filmu Jakuba Czekaja Ciemnego pokoju nie trzeba się bać.
Świetlica Krytyki Politycznej
ul. Nowe Ogrody 35
Gdańsk