16 października 2011 roku w Warszawie rozpocznie się Festiwal Filmowy Pięć Smaków. W ramach sekcji Taste of Korea (po raz pierwszy w Polsce) będzie można zobaczyć filmy jednego z najważniejszych współczesnych reżyserów koreańskich, Hong Sang-soo.
Hong Sang-soo to nazwisko, które regularnie wzbudza zainteresowanie międzynarodowych festiwali – filmy artysty gościły m.in. w Rotterdamie, Pusan, Tokio, Berlinie, Cannes. W tym roku Pięć Smaków pokazuje jako polskie premiery dwa tytuły reżysera: Oki i Hahaha.
Nazywany dandysem koreańskiej kinematografii, Hong Sang-soo łamie stereotypy, którymi zwykło się ją określać. W jego filmach nie ma scen przemocy, zmysłowego erotyzmu, spektakularnej formy. Precyzyjna struktura dramaturgiczna ukryta jest tu pod warstwą lekkości, spontaniczności, przypadkowości. Akcja jego filmów rozgrywa się w przestrzennie ograniczonych mikrokosmosach, pokazuje codzienność kilku wchodzących ze sobą w relacje postaci. Hong cierpliwie i z humorem pozwala bohaterom – często daremnie – zmagać się z własnymi słabościami, plotkować, manipulować, przesiadywać w barach przy drinku, wędrować bez celu kilkoma ulicami.
W Oki (Ok-hui-ui yeonghwa/ Oki’s Movie, Korea Płd 2010) Hong zwraca obiektyw ku ulubionemu środowisku szkoły filmowej. W czterech odsłonach, prezentujących odmienne punkty widzenia, opowiada o twórczym kryzysie i o kinie, które – aspirując do miana sztuki – umiera; o romansach studentki, która musi wybrać między dwoma kochankami: młodym kolegą ze studiów i starym, doświadczonym reżyserem. Prowokacyjny autotematyzm Honga nieustannie przeplata się ze zwykłym życiem filmowców, odsłaniając tkwiącą w ich wyborach śmieszność, bądź dramatyczność.
Z kolei w Hahaha (Korea Płd 2010) reżyser przygląda się spotkaniu dwóch przyjaciół, wciąż poruszając się w świecie ludzi związanych z filmem. Reżyser Jo Munkyung zamierza na stałe zamieszkać w Kanadzie. Kilka dni przed wyjazdem z Seulu spotyka dawno niewidzianego przyjaciela, krytyka filmowego Banga Jungshika. Spotkanie przypieczętowują wielogodzinnym biesiadowaniem w restauracji. Okazuje się, że obaj spędzili lato w niewielkim nadmorskim miasteczku Tongyeong. Dzielą się przyjemnymi wspomnieniami, nie zdając sobie sprawy z koincydencji – ich pobyty w Tongyeong łączą nie tylko te same miejsca, ale również czas i poznani tam ludzie. Film staje się więc katalogiem zazębiających się wspomnień obu mężczyzn, które w zestawieniu kreują nieco inny świat, niż wydaje się każdemu z nich z osobna.
Film otrzymał w ubiegłym roku prestiżową nagrodę Un Certain Regard na festiwalu w Cannes.
Taste of Korea jest kontynuacją zeszłorocznego przeglądu współczesnego kina Korei Południowej. W programie cyklu, poza filmami Hong Sang-soo, znajdą się m.in. odkrycie ubiegłorocznego MFF w Busan – Posępna noc (Passugun, reż. Yoon Sung-hyun), będąca także filmem zamknięcia festiwalu, nagrodzony Złotym Niedźwiedziem Nocny połów (Paranmanjang, reż. Park Chan-kyong i Park Chan-wook) i uwielbiana przez publiczność międzynarodowych festiwali Późna jesień (Man chu, reż. Kim Tae-yong).
Podczas Pięciu Smaków wszystkie tytuły zostaną pokazane w Polsce premierowo.
19-26 października, Warszawa (Muranów, KINO.LAB)
listopad: Kraków (Kino Pod Baranami), Poznań (Muza)