17 listopada 2011 roku o godzinie 19.00 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbędzie się otwarcie wystawy Wspólnicy. Fotograf i artysta około 1970.
Dziewięć historii, które opowiada ta wystawa, to historie spotkania fotografa i artysty. Ich współpraca czasem była jednorazowa, czasem trwała latami, ale zawsze w jej wyniku powstawało coś wspólnego. Mogła to być praca, proces albo wspólny świat. Wystawa jest próbą przyjrzenia się relacji między fotografem a artystą, dynamice ich współpracy i temu, jak każda ze stron się w niej odnajdywała.
Te historie dzieją się około roku 1970 choć pokazywane są prace powstałe od końca lat 50. do końca stulecia. Rok 1970 jest umowną cezurą wyznaczającą przemianę, którą przechodziła wtedy sztuka: artyści przestawali tworzyć tradycyjne obiekty i tworzyli prace, które miały charakter procesu lub wydarzenia.
Fotografia odgrywała w tych eksperymentach ważną rolę jako środek wyrazu i jako dokumentacja, a fotografowie byli nieuniknionymi wspólnikami artystów. Ich rola nie ograniczała się tylko do rejestracji, nie byli dodatkiem do aparatu fotograficznego, często proces wymiany między fotografem i artystą był bardzo złożony i wpływał na kształt powstającego dzieła.
Obie strony musiały postawić sobie pytania: W jaki sposób podążając za ideą innego artysty, odnajduje się własną twórczość? Jak dwa zamysły realizują się w jednej pracy? Co to znaczy działać w granicach wytyczonych przez innego artystę?
W relacjach fotografów i artystów, które prezentuje muzeum, ważną rolę odgrywają emocje: wspólnicy często bywali przyjaciółmi, czasem kochankami, niekiedy ich współpraca trwała wiele lat. To, co ważne działo się nie tylko w przestrzeni zdefiniowanej jako artystyczna, ale też poza kadrem, w przestrzeni prywatnej.
Wystawa prezentuje najciekawszych artystów sztuki eksperymentalnej z Nowego Jorku: prace legendarnego artysty i reżysera Jacka Smitha, współpracę fotografki i reżyserki Babette Mangolte z choreografką, performerką i artystką Yvonne Rainer, dialog fotografa i reżysera Hollisa Framptona z Carlem Andre, relację dwóch przyjaciół i kochanków: artysty Paula Theka i fotografa Petera Hujara, a także jedną z najważniejszych wystaw konceptualnych zrealizowanych w formie dokumentacji fotograficznej – Projects: Pier 18, w której działania 27 młodych artystów, dziś klasyków sztuki konceptualnej, dokumentowało dwóch fotografów: Harry Shunk i János Kender.
Pokazywane są też trzy przykłady współpracy fotografa i artysty z Europy Środkowej: sesje fotograficzne węgierskiego artysty Tibora Hajasa z fotografem Jánosem Vető , relację Tomislava Gotovaca z fotografem Žarko Vijatoviciem oraz współpracę Edwarda Krasińskiego i Eustachego Kossakowskiego.
Wystawie towarzyszyć będą wykłady (Babette Mangolte, Brandena Josepha, Juana Suareza) oraz pokazy filmów (m.in. Yvonne Rainer, Toma Chomonta, Jacka Smitha).
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
ul. Pańska 3
01-001 Warszawa