Od 6 do 12 stycznia 2012 r. aż osiem nowohoryzontowych filmów będzie można zobaczyć w Kinie pod Baranami w Krakowie.
Dzieła, które według festiwalowych selekcjonerów stały się wydarzeniami 11. MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu, zostały nagrodzone, były szeroko komentowane lub cieszyły się wyjątkową popularnością prezentowane będą w Kinie Pod Baranami w styczniu.
Wśród prezentowanych tytułów znalazły się: nagrodzone Grand Prix w Cannes Pewnego razu w Anatolii Nuri Bilge Ceylana, zwycięzca konkursu Nowe Filmy Polskie podczas Nowych Horyzontów Z daleka widok jest piękny w reżyserii wybitnego malarza Wilhelma Sasnala i jego żony Anki Sasnal, nagrodzona w Cannes i Wrocławiu osobista spowiedź filmowa Kim Ki-duka Arirang, Nagroda Pauli Markovitch z docenionymi na festiwalu w Berlinie zdjęciami Wojciecha Staronia, ostatni film węgierskiego mistrza Béli Tarra Koń turyński nagrodzony na Berlinale Srebrnym Niedźwiedziem, eksperymentalny Grabarz oraz najnowsze, głośne filmy Urszuli Antoniak (Code Blue) i Bruno Dumonta (Poza szatanem).
Program:
piątek, 6 stycznia 2012
18.30 Nagroda, reż. Paula Markovitch, 115′
20.30 Code Blue, reż. Urszula Antoniak, 90′
sobota, 7 stycznia 2012
14.00 Poza Szatanem, reż. Bruno Dumont, 110′
16.00 Pewnego Razu W Anatolii, reż. Nuri Bilge Ceylan, 150′
18.45 Code Blue, 90′
20.30 Nagroda, 115′
niedziela, 8 stycznia 2012
14.00 Code Blue, 90′
16.00 Nagroda, 115′
18.30 Koń Turyński, reż. Béla Tarr, 146′
21.00 Z daleka widok jest piękny, reż. Anka i Wilhelm Sasnal, 77′
poniedziałek, 9 stycznia 2012
18.30 Poza Szatanem, 110′
20.30 Pewnego Razu W Anatolii, 150′
wtorek, 10 stycznia 2012
18.30 Koń Turyński, 146′
21.00 Z Daleka Widok Jest Piękny, 77′
środa, 11 stycznia 2012
18.30 Grabarz, reż. Sándor Kardos, 85′
20.30 Arirang, reż. Kim Ki-duk, 100′
czwartek, 12 stycznia 2012
18.30 Arirang, 100′
20.30 Grabarz, 85′
Opisy filmów:
Code Blue
reż. Urszula Antoniak, Holandia/Dania 2011, 90′
(premiera 13 stycznia 2012)
Code Blue, drugi po znakomicie przyjętym Nic osobistego pełnometrażowy film Urszuli Antoniak, należał do najgoręcej dyskutowanych propozycji w sekcji Piętnastka reżyserów ostatniego festiwalu w Cannes. Marian jest pielęgniarką, praca w szpitalu niemal zupełnie ją pochłania.
Opiekuje się umierającymi, asystuje przy śmierci, czasami ją przyspiesza. Kolekcjonuje drobne przedmioty należące do zmarłych pacjentów. Żyje w niemal pustym mieszkaniu, stroni od ludzi. Któregoś dnia zwraca uwagę na nowego sąsiada. Połączy ich osobliwe doświadczenie – oboje będą biernymi świadkami brutalnego gwałtu.
Nagroda (The Prize, El Premio)
reż. Paula Markovitch, Meksyk/Francja/Polska/Niemcy 2011, 115′
(premiera 27 stycznia 2012)
MFF w Berlinie 2011 – najlepsze zdjęcia i scenografia (Srebrny Niedźwiedź), Festival Internacional de Cine de Guadalajara 2011 – najlepszy film i aktorka, Festival de Cine de Lima 2011 – najlepszy film, 11. MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu – Nagroda Publiczności
Debiut pełnometrażowy mieszkającej w Meksyku reżyserki jest połączeniem antymanifestu wymierzonego w kult zbrojnej siły i politycznej dyktatury z obyczajowym dramatem jednostki. Dominuje w nim atmosfera dorastania w miejscu wyjałowionym, nieprzyjaznym, zbudowana w dużym stopniu na wspaniałej pracy kamery Wojciecha Staronia.
Zatopiona w trudnych wspomnieniach autorki historia przybiera formę mglistej, niespokojnej impresji osadzonej w latach 70. w Argentynie. Siedmioletnia Ceci skrywa sekret, którego wyjawienie może kosztować życie całą jej rodzinę. Dziewczynka nie zdaje sobie sprawy z jego istoty. Czy uda jej się zachować milczenie?
Z daleka widok jest piękny
reż. Anka i Wilhelm Sasnal, Polska 2011, 77′
(premiera 10 lutego 2012)
11. MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu – Wrocławska Nagroda Filmowa w konkursie Nowe Filmy Polskie
W podkarpackiej wiosce ludzie żyją ze zbieractwa zużytych przedmiotów, odpadów, śmieci. Paweł wywozi matkę do domu starców. Zyskuje dom, w którym zamierza rozpocząć nowe życie z narzeczoną. Jednak pewnego dnia Paweł nagle znika.
Z jego opuszczonego domostwa sąsiedzi zaczynają podkradać różne rzeczy – najpierw potajemnie, nocą, potem coraz bardziej otwarcie, traktując resztki dobytku Pawła jak niczyją, bo pozostawioną bez opieki własność. Po powrocie właściciela zaskoczona wiejska społeczność nie pozwoli mu ponownie zamieszkać w siedlisku. Film bezpardonowo demaskuje jeden z największych polskich mitów.
Poza Szatanem (Outside Satan, Hors Satan)
reż. Bruno Dumont, Francja 2011 / 110′
(premiera 24 lutego 2012)
Poza szatanem to najnowsze dzieło Bruno Dumonta, autora nagradzanych w Cannes Flandrii i Ludzkości. Gdzieś na francuskim wybrzeżu Kanału La Manche, w szałasie na wydmach mieszka mężczyzna. Towarzyszy mu dziewczyna z wioski, którą zdaje się chronić. Nie stroni przy tym od drastycznych środków. Z tą samą kamienną twarzą dokonuje aktów przemocy i czyni cuda. Czy jest postacią anielską czy demoniczną? Wcieleniem zła, które zamieszkuje okolicę czy przeciwnie – tym, który może je pokonać?
Pewnego razu w Anatolii (Once Upon a Time in Anatolia, Bir Zamanlar Anadolu’da)
reż. Nuri Bilge Ceylan, Turcja/Bośnia i Hercegowina 2010, 150′
(premiera 9 marca 2012)
MFF w Cannes 2011 – Grand Prix
Najpiękniejszy film w konkursie festiwalu w Cannes 2011. Wyróżnione Grand Prix Pewnego razu w Anatolii sprawia wrażenie kryminału. To zapis poszukiwań zwłok zamordowanego mężczyzny, którego oprawca był zbyt pijany, by zapamiętać, gdzie zakopał ciało. Nie wiemy, kto, jak i dlaczego zabił. Jednak kulisy zbrodni szybko schodzą na drugi plan.
Reżyser rysuje wyrazisty obraz tureckiego społeczeństwa. Są tu tematy znane już z filmów twórców z tego kraju: rozdarcie między wartościami Wschodu i Zachodu czy starcie tradycji z nowoczesnością. W Pewnego razu w Anatolii bezduszne procedury i oficjalne kodeksy rozmijają się z rzeczywistością, a bohaterowie miotają się wśród sprzecznych oczekiwań otoczenia. Kryminał zamienia się w mocne kino społeczne.
Koń Turyński (The Turin Horse, A Torinói Ló)
reż. Béla Tarr, Węgry/Francja/Niemcy/Szwajcaria/USA 2011, 146′
(premiera 30 marca 2012)
MFF w Berlinie 2011 – Główna Nagroda Jury (Srebrny Niedźwiedź)
Koń turyński Béli Tarra jest najbardziej zagadkowym filmem powstałym w ostatnim czasie. Nagrodzony na ostatnim festiwalu w Berlinie Srebrnym Niedźwiedziem, utrzymany w mrocznej atmosferze, film jest refleksją nad rozpadem świata. Punktem wyjścia Konia turyńskiego jest anegdota o Fryderyku Nietzschem, który w 1889 roku pochylił się nad losem konia bitego przez chłopa przy drodze. Tarr i Krasznahorkai podkreślają, że to właśnie Nietzsche był dla nich źródłem inspiracji. Akcja rozgrywa się w ciągu sześciu dni w ciemnej, wiejskiej chacie, a całość układa się w spójną, przytłaczającą wizję końca świata.
Arirang
reż. Kim Ki-duk, Korea Południowa 2011 / 100′
(premiera 13 kwietnia 2012)
MFF w Cannes 2011 – Un Certain Regard Award, 11. MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu – najlepszy film w konkursie Filmy o Sztuce
Arirang Kim Ki-duka, koreańskiego mistrza kina metafizycznego, nagrodzony Un Certain Regard Award na tegorocznym festiwalu w Cannes, to piękna i do bólu szczera, filmowa psychoterapia. Po wypadku na planie poprzedniego filmu Sen Kim Ki-duk spędza dwa lata na dobrowolnym wygnaniu, w nieogrzewanej chacie na koreańskiej prowincji. Żyje jak pustelnik, bez bieżącej wody i ogrzewania, pośród walających się pamiątek po dawnych sukcesach. W dialogu ze sobą z ekranu i ze swoim cieniem analizuje źródła własnej twórczości, emocje i kompleksy.
Grabarz (Gravedigger, A Sirasó)
reż. Sándor Kardos, Węgry 2010, 85′
(premiera 27 kwietnia 2012)
11. MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu – Specjalne Wyróżnienie Jury, nagroda FIPRESCI
Adaptacja opowiadania Rainera Marii Rilkego o tajemniczym młodzieńcu obejmującym posadę grabarza w San Rocco. Miasteczko nawiedza plaga. Ludzie masowo umierają, ostatni żywi pchają na cmentarz wozy pełne trumien…
Film zrealizowano za pomocą aparatu używanego podczas wyścigów konnych do rejestrowania zawodników przecinających linię mety. Niekiedy tworzy to surrealistyczne i abstrakcyjne kompozycje. Tak oto reżyser zabiera widza w czasy prehistorii kina, umożliwia mu doświadczenie charakterystycznych dla poprzedzających epokę X muzy metod konstrukcji obrazów filmowych.
6 – 12 stycznia 2012 r.
Kino pod Baranami
Rynek Główny 27
Kraków