Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej po raz szósty ogłasza konkurs dla kuratorów na scenariusz wystawy prezentującej najistotniejsze zjawiska w polskim malarstwie współczesnym. Konkurs przeznaczony jest dla kuratorów profesjonalnie zajmujących się sztuką współczesną. Organizowany jest od 2000 roku, na przemian z konkursem otwartym dla artystów malarzy, tj. Biennale Malarstwa Bielska Jesień, którego ostatnia, 40. edycja, odbyła się w 2011 roku. Wystawa kuratorska odbywa się także pod szyldem Bielska Jesień.
Kto zgłosi najciekawszy scenariusz? Co pokaże wystawa w tym roku? Czym zaskoczy? Jakie malarstwo pokaże? I czy malarstwo w tradycyjnym tego słowa znaczeniu? Jakie wartości zaakcentuje? Kogo wylansuje?
Odpowiedzi pojawią się niebawem. Propozycje scenariuszy należy nadsyłać pocztą elektroniczną (na adres bielskajesien@galeriabielska.pl ) do 29 lutego 2012 roku. 12 marca br. ogłoszony zostanie zwycięski scenariusz i nazwisko jego autora, który przy pomocy Galerii będzie realizował wystawę. Honorarium autorskie kuratora wynosi 9 tys. zł.
Wystawa konkursowa prezentowana będzie w terminie od 5 października do 18 listopada 2012 roku; zorganizowana zostanie w całej przestrzeni wystawienniczej Galerii Bielskiej BWA. Będzie jej towarzyszył katalog.
Jak dotąd, niemal każda konkursowa wystawa kuratorska w Galerii Bielskiej BWA odbijała się szerokim echem. A to za sprawą monumentalnej realizacji Leona Tarasewicza (wystawa według pomysłu Bożeny Czubak Pomiędzy estetyką a metafizyką, 2000), czy skandalu z zamalowaniem (wskutek protestu prawicowych radnych) muralu, który stworzył na fasadzie Galerii Wilhelm Sasnal, przywołując komiks Arta Spiegelmana Maus (Zawody malarskie Adama Szymczyka, 2001), czy też prowokującej rzeźby Anny Baumgart Bombowniczka i eksplozji pracy Jana Simona Malarz samobójca (Piękno, czyli efekty malarskie duetu ex-girls Magdaleny Ujmy i Joanny Zielińskiej, 2004).
W 2006 roku zaskoczył Jarosław Lubiak, prezentując we współpracy z Kamilem Kuskowskim wystawę Obrazy jak malowane – bez jednego płótna, przewrotnie udowadniając siłę malarstwa przy wykorzystaniu nośników elektronicznych (2006). Agnieszka Żechowska w 2008 roku zmierzyła się z iluzją w malarstwie (Iluzja jako źródło cierpień) – do dziś na fasadzie Galerii Bielskiej BWA widać powstały dla tej wystawy mural grupy Twożywo To tłum. W 2010 roku wystawę kuratorską zaprezentowała Agata Smalcerz (poza konkursem) – z okazji jubileuszu 50-lecia Galerii pokazała 50 najważniejszych i najciekawszych – zdaniem kuratorki – prac z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA.
Galeria Bielska BWA
ul. 3 Maja 11
Bielsko-Biała