W piątek 10 lutego 2012 roku kończy się proces przyjmowania zgłoszeń na 52. Krakowski Festiwal Filmowy, który w tym roku odbędzie się w dniach 28 maja do 3 czerwca. Liczba nadesłanych filmów już przekroczyła dwa tysiące. Znane są także pierwsze decyzje selekcyjne.
Jak mówi doświadczenie organizatorów Krakowskiego Festiwalu Filmowego, na ostatniej prostej proces rejestracji filmów nabiera rozpędu – ich liczba gwałtownie wzrasta nawet o sto tytułów dziennie. Selekcja trwa jednak od kilku miesięcy, dlatego już dziś znanych jest kilka tytułów filmów, które zostały zakwalifikowane do konkursów tegorocznej edycji festiwalu.
Jednym z filmów, jakie będą reprezentować Polskę w międzynarodowym konkursie dokumentalnym jest film Marii Zmarz-Koczanowicz Wiera Gran. Planowany podczas festiwalu pokaz filmu w Krakowie to jego prapremiera światowa, dlatego też nadamy jej szczególny charakter. Wkrótce po projekcji festiwalowej obraz pojawi się także na antenie współproducenta wydarzenia, Programu 2 Telewizji Polskiej, by również widzowie z całego kraju mogli obejrzeć fascynujący portret zjawiskowej pieśniarki żydowskiej – mówi dyrektor festiwalu, Krzysztof Gierat.
Wśród kandydatów do zwycięstwa w tym samym konkursie warto wymienić również norwesko-angielski film Karen Winther Zdrada (The Betrayal) – który choć nie relacjonuje tragicznych wydarzeń na wyspie Utoya, to jednak poprzez zastosowaną konwencję dziennika intymnego reżyserki opisuje stan ducha ekstremistów po dwóch stronach barykady – czy zrealizowaną pod wpływem kubańskiej fascynacji Ojczyznę albo śmierć (Motherland Or Death) rosyjskiego mistrza dokumentu Witalija Mansky’ego. Uwagę przyciągnie włoski, a jednocześnie bardzo amerykański co do tematu i realizacji film Sabriny Varani Harleyem do nieba (Riding for Jesus) – brawurowo opowiedziana historia nawróconego easy ridera, który staje się charyzmatycznym pastorem motocyklistów.
Krótki metraż zostanie zaprezentowany na festiwalu w trzech gatunkach: fabuły, dokumentu i animacji.
Do międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych stanie miedzy innymi zasługujący na szczególną rekomendację obraz Danisa Tanovica. Dobrze znany polskiemu widzowi autor Ziemi niczyjej i Piekła, zrealizowanego na podstawie scenariusza Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza, tym razem nakręcił krótki Bagaż (Baggage), smutną opowieść o trudzie uwalniania się z wojennych traumatycznych wspomnień, która nam, świadkom z daleka, uświadamia jak szybko zapomnieliśmy o piekle bałkańskiej rzezi – rekomenduje Krzysztof Gierat, dyrektor festiwalu.
Widzowie festiwalu będą mogli również zobaczyć film Zimowa żaba (Winter Frog) Slony’ego Sow, ze świetną kreacją Gerarda Depardieu, czy Stanie wyjątkowym (Curfew) Shawna Christensena, laureacie nagrody publiczności na zakończonym właśnie 34. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Clermont-Ferrand. Dwa filmy pomogą zrozumieć, jak niewielka granica dzieli negację od akceptacji życia w różnych jego wymiarach. Organizatorzy festiwalu polecają także niemiecką miniaturę Umieramy (We Die) Josephine Links, w której skontrastowane kadry dwóch ciał, reżyserki i jej babki, stają się rodzajem testamentu przekazanego bezpośrednio, z rąk do rąk.
Do selekcji na konkurs polski zarejestrowano dotąd 139 filmów. Organizatorzy festiwalu przewidują, że będzie ich dwa razy więcej: łącznie 250 fabuł, dokumentów i animacji. Znamienne, że pierwszy przyjęty bez wahań, konkursowy film polski nadszedł ze Sztokholmu. Wieloletni uczestnik, ale i juror Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Leo Kantor, nadesłał swój obraz Tam gdzie rosną porzeczki – niezwykły monodram dziecka Holocaustu, sfotografowany przez wybitnego polskiego operatora Witolda Adamka – mówi dyrektor festiwalu, Krzysztof Gierat.
Do zamknięcia naboru na 52. Krakowski Festiwal Filmowy pozostały już tylko 4 dni.