21 kwietnia 2012 roku o godz. 17.00 w Galerii Propaganda w Warszawie odbędzie się wernisaż wystawy Sceny rodzajowe 2012 autorstwa Jakuba Ciężkiego i Tomasza Kulki.
Sceny rodzajowe 2012 są wystawą, która przez nawiązanie do nadchodzących wydarzeń związanych z organizacją Euro 2012. Wystawa stara się unaocznić problemy, które wyrosły gdzieś z boku, kiedy uwaga publiczna koncentrowała się na pytaniu: czy zdążymy? Brutalizacja relacji, arogancja władzy, postępująca alienacja jednostek i całych grup społecznych zostaje zasłonięta wielką płachtą reklamową a pomalowana na zielono trawa zamieniona w wielki parking.
Prezentowane na wystawie prace Tomasza Kulki i Jakuba Ciężkiego są suchą analizą powstałych i narastających problemów mających miejsce w Polsce. Widz Scen rodzajowych 2012 jest jak Guliwer uwięziony w kraju liliputów obserwujący okrutną, bezlitosną i absolutnie bezcelową bitwę, której źródłem jest jednak nasza codzienność.
Tomasz Kulka (ur. 1979) na niedawnej wystawie pt. Dożynki w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprezentował kilkadziesiąt figurek z malowanej porcelany skłębionych w brutalnej ulicznej burdzie. Na obecnej wystawie Kulka znacznie rozbudowuje tę scenę, dodając kolejne postaci, kolejne sytuacje, dążąc to totalnej eskalacji tej miniaturowej przemocy.
Mimo absolutnej anonimowości tego pogrążonego w szalonym bezładzie tłumu, każdy jego uczestnik jest inny, a żaden gest, żaden moment nie powtarzają się. Obok, również wykonane z porcelany, przykłady owej zapomnianej przez cywilizacyjną szansę architektury: zabazgrane garaże, zdemolowany kiosk, połamany przystanek, odwzorowane w najdrobniejszych szczegółach.
Jakub Ciężki (ur. 1979) to laureat ubiegłorocznej Bielskiej Jesieni. Jego realistyczny, ale mający cechy abstrakcji geometrycznej, obraz Rusztowanie zdobył główną nagrodę w konkursie. Rusztowanie stanowi rozwinięcie wcześniejszej koncepcji, którą artysta zrealizował w serii monochromatycznych płócien przedstawiających przemysłowe ogrodzenia. Siatka prętów wypreparowana z rzeczywistości i rzucona na białe tło zdaje się być odrealnioną kompozycją linii, rytmów. Niemniej metalowe parkany identyfikujemy bezbłędnie. Zespół tych obrazów staje się oczywistą alegorią stadionowych barier, kolejnych warstw nadzoru i kontroli narastających w wykładniczym tempie.
Galeria Propaganda
ul. Foksal 11
Warszawa