Do 18 maja 2012 roku w Centrum Sztuki WRO we Wrocławiu będzie można oglądać wystawę Krótką historią instalacji wideo poświęconą jednemu z najważniejszych nowych nurtów w sztuce współczesnej.
Sztuka wideo – powstała w latach 60. XX wieku, wyznacza rytm modernistycznych, postmodernistycznych, a następnie postmedialnych przemian współczesnej kultury i sztuki. Zjawisko feedbacku, obraz generujący dźwięk, widmowe rozszczepienie barw, grafizacje oscyloskopowe, biały szum rozstrojonego odbiornika, to charakterystyczne dla analogowego wideo sposoby manipulacji obrazem. Poszczególne prace na wystawie Krótka historia instalacji wideo nawiązują do klasycznych dzieł Nam June Paika, The Vasulkas, Bruce’a Naumana, Paula Sharitsa i Wojciecha Bruszewskiego, by wymienić tylko kilku artystów-odkrywców, którzy jako pierwsi kształtowali nowy język elektronicznej sztuki.
Krótką historią instalacji wideo Centrum Sztuki WRO rozpoczyna cykl wystaw i prezentacji 50-lecia sztuki mediów, zaplanowany na lata 2012 i 2013, który ukaże historyczne osiągnięcia i stadia jej rozwoju. Na wystawie znalazły zarówno oryginalne dzieła, jak i opracowane przez zespół Centrum Sztuki WRO według koncepcji Piotra Krajewskiego współczesne powtórzenia najbardziej charakterystycznych idiomów i form historycznych znajdowanych w pracach najwybitniejszych artystów. Znaczna część instalacji została zrealizowana przy użyciu urządzeń technicznych charakterystycznych dla przeszłej epoki analogowej np. telewizorów kineskopowych i kamer VHS, po to, by jak najlepiej odtworzyć walory typowe dla dawnych technologii elektronicznych. Pozostałe instalacje także starają się oddać specyfikę jakości estetycznych i fenomenów charakterystycznych dla już dzisiaj historycznych mediów i technologii analogowych, choć wykorzystują współczesne już narzędzia softwarowe i technologię cyfrową.
Dodatkowy wymiar wystawie nadają ujęte w formę interaktywnej instalacji oryginalne unikatowe zapisy video-art i realizacje dokumentujące najważniejsze dzieła sztuki, obiekty i instalacje z całego świata.
Całość wystawy w syntetyczny sposób ukazuje początki i rozwój instalacji wideo jako nowego obszaru twórczości artystycznej bujnie rozwijającego się w ostatnich dekadach XX wieku w oparciu o analogową technikę transmisji, zapisu i przetwarzania obrazu wideo. Wystawa ma także istotny aspekt antropologiczny i kulturoznawczy, gdyż zarówno poprzez dzieła sztuki, jak użyte w nich obiekty kultury materialnej, ukazuje modernizacyjne, elektroniczne i cybernetyczne dążenia, aspiracje i wizje leżące u podstaw nowoczesnych społeczeństw opartych na swobodnej komunikacji.
Na wystawie odnaleźć można: Tribute to Nam June Paik. Cross-feedback-TV, LIVE – Taped Video Staircase dla Bruce’a Naumana, C-Trend Histogram dla Woody Vasulka, Magnetic image waves, lluminatin’ for Skip Sweeney, RGB: Ray Gun Beam Virus dla Paula Sharitsa, Effie Wu Zero, 2006, Concerto for TV Set and the Diode dla Voytka, Television for Media Burn, Na srebrnym globie dla Zygmunta Rytki, Cybernated Zen dla Norberta Wienera i Marshalla McLuhana +- sorry oraz Interaktywne stanowisko z dokumentacją wideo.
od 15 marca do 18 maja
Centrum Sztuki WRO
ul. Widok 7
Wrocław