19 maja 2012 roku w krakowskim Bunkrze Sztuki rozpocznie się Sekcja eksperymentalna w ramach 10. edycji Miesiąca Fotografii w Krakowie.
W ramach Sekcji eksperymentalnej zostaną zaprezentowane wystawy:
- Podoba / Nie podoba, Kuratorka: Agnieszka Pajączkowska / Towarzystwo Inicjatyw Twórczych ę
Podczas warsztatowego zwiedzania pod hasłem Podoba / Nie podoba dzieci obejrzą wystawę i przestrzeń Bunkra Sztuki z aparatami w dłoniach. Przyjmując rolę krytyków, zdecydują, co im się podoba, a co nie – i dlaczego. Zdjęcia i podpisy autorzy samodzielnie zainstalują na jednej ze ścian ekspozycyjnych. - Czytelnia wizualna, Fundacja Sztuk Wizualnych
Wychodząc od fotografii w życiu codziennym Czytelnia Wizualna pokaże rolę i miejsce publikacji o fotografii oraz sztukach wizualnych w życiu człowieka. - Pocztówka z Miesiąca Fotografii, Kuratorka: Agnieszka Pajączkowska / Grupa Okołofotograficzna. Realizacja: wolontariusze Miesiąca Fotografii w Krakowie
Pocztówki z Miesiąca Fotografii zostaną zaprojektowane i wykonane na miejscu przez gości Bunkra Sztuki. Głównym materiałem będzie fotografia oraz klej i nożyczki. Jako samodzielnie wykonane i zindywidualizowane, mogą nawiązywać do tradycyjnych konwencji lub je przełamywać. - Zdjęcia, których brakuje, Agnieszka Pajączkowska / Zakład Filmu i Kultury Wizualnej IKP UW
W sytuacji, gdy wydaje się, że sfotografować można wszystko, że fotografią można jakoś uporządkować rzeczywistość, nadal są miejsca, na które obiektyw nie został zwrócony. Puste ramki zawieszone na ścianie i wypełniane przez gości Bunkra Sztuki – słowami, tekstami, symbolami – mogą być pretekstem, aby ten brak wskazać, tworząc mapę osobistych historii, ale również oczekiwań kierowanych wobec fotografii. - ruchome historie fotografii (zachowaj ciszę!), Magdalena Kownacka, Gaweł Kownacki / F.A.I.T.
- Teraz wyglądam pięknie i nienawidzę siebie, Karolina Sulej / Zakład Filmu i Kultury Wizualnej IKP UW oraz Witold Orski / Galeria Czułość
- Czym jest PROD.KON.ROD. i do czego zmierza?Dorota Jędruch, Anna Borejczuk, Monika Dylewska / Muzeum Narodowe w Krakowie
Celem jest zebranie jak największej liczby obrazów miasta. Miasto jest bowiem wielkim kolażem obrazów. Grupa ma przekonanie, że w czasach współczesnych obraz miasta jest nawet bardziej zmysłowy i sugestywny niż kiedyś: komunikaty poruszają się, kuszą, mówią, mrugają, działają. - Bez tytułu (Zapytaj), Kaja Gliwa, Mikołaj Moskal, Damian Nowak, Paweł Olszczyński, Wojciech Orlik / New Roman
Tworząc New Roman, grupa starała się nie oglądać na innych, nie myśleć o tym, jaki schemat działania można wybrać. Galeria? Pracownia? Kolektyw? Żadne z tych określeń do końca nie pasuje, biorąc pod uwagę, że nie chcą tworzyć konkretnego miejsca, ale wyodrębnić własną przestrzeń, w której można inspirować się wzajemnie, wymieniać pomysłami i realizować poprzez wspólną pracę. - Jak zrobić dobre zdjęcie? Paweł Szypulski
- Temporary Internet Photos, Tomasz Dobiszewski, Kuratorzy: Agnieszka Kwiecień, Krzysztof Siatka
Przeglądanie internetu ma charakter wałęsania się po kolejnych witrynach i stronach, wędrówki przez portale i serwisy. W czasie wirtualnej podróży po zasobach sieci dysk komputera staje się alternatywną dla mózgu bazą danych. Użytkownik, chcąc nie chcąc, powołuje do istnienia bank obrazów. Wobec struktury mechanicznej pamięci pozostaje bezradny – obrazy atakują go i zalegają w archiwach. - Album rodzinny, Agnieszka Pajączkowska, Paulina Capała, Zuza Sikorska, Alicja Szulc, Łukasz Czapski, Krzysztof Pacholak / Towarzystwo Inicjatyw Twórczych ę
W działaniach grupy fotografia służy do tego, aby opowiadać – o sobie, o innych, o najbliższej rzeczywistości. Album fotograficzny to ważny zapis rodzinnej historii – tak dobrze znanej, a jednak zawsze wyjątkowej. Spotkania warsztatowe z doświadczonymi animatorami i twórcami pomogą uczestnikom otworzyć się na niekonwencjonalne użycie aparatu i odnajdywanie wyjątkowości w sytuacjach pozornie codziennych. - Gotowe, Stanisław Boniecki, Kurator: Maciek Żakowski
Jaki wpływ na otaczającą rzeczywistość obrazkową ma funkcjonowanie banków zdjęć oraz ich struktury? Ogromna większość fotografii, z którymi na co dzień istnieje kontakt w postaci ilustracji do tekstów oraz reklam, pochodzi z międzynarodowych serwisów oferujących setki tysięcy, jeżeli nie miliony gotowych do publikacji obrazów. Mechanizmy wyborów i wykorzystania zdjęć ze stocków stanowią w dużej mierze o ekonomii politycznej masowego wykorzystywania fotografii. - Fotografia jako narzędzie zmiany społecznej, Konrad Pustoła
Fotografia, pierwotnie jako narzędzie mediujące i przybliżające okropności wojny, od początku swojego istnienia używana była m.in. do wywierania nacisku na opinię publiczną. W ostatnich dekadach, gdy zaczęło się wydawać, że fotografia straciła właściwie moc wpływania na rzeczywistość na korzyść telewizji, zmiany technologiczne otworzyły nowe możliwości. Powstaje pytanie, jaki jest potencjał oferowany przez nowe media w relacji do obrazu fotograficznego i skuteczności jego oddziaływania na rzeczywistość społeczną. - Fotoikony w Polsce. Poszukiwanie / Głosowanie, Joanna Kinowska, Rafał Siderski, Mateusz Zgliński / Fundacja .DOC
Zdjęcia ikoniczne to obrazy szeroko rozpoznawalne przez określone grupy społeczne. To fotografie, które stają przed oczami, gdy ktoś je opisuje. Zdjęcia ikoniczne to prace, które nie wymagają podpisu, ponieważ wszyscy je znają. Akcja poszukiwania skierowana została do grona przeszło 300 osób związanych z kulturą. Zdjęcia najczęściej wskazywane zostaną zaprezentowane publiczności oraz poddane głosowaniu. Każdy widz może zweryfikować wybór osób nominujących i wskazać swoje ikoniczne zdjęcie. - Posłuchaj fotografii. Wstęp do mówionej historii fotografii polskiej, Jan Cieślak, Aleksandra Chwilczyńska, Aleksandra Idler, Agata Jabłońska, Hanna Liubakova, Martyna Nowicka, Wiktoria Kałwak, Olga Kolber, Konrad Wojnowski; Koordynatorka: Martyna Nowicka; Opiekun merytoryczny: dr hab. Andrzej Szczerski
Historia fotografii polskiej, mimo coraz liczniejszych publikacji na jej temat, wciąż pozostaje otwartym polem badawczym. Jedną z kluczowych metod opisywania i interpretacji przeszłości jest historia mówiona, pozwalająca usłyszeć opinie twórców fotografii, jak i piszących o niej krytyków, historyków sztuki, a także kuratorów zajmujących się prezentacją oraz kolekcjonowaniem zbiorów fotograficznych. - Fotorandka, Fundacja Sztuk Wizualnych
- Pokój, Kurator: Zbyszek Łata
- VHS, Tomasz Dubiel
Projekt powstaje na podstawie gromadzonych od dwóch lat amatorskich nagrań VHS obrazujących codzienne i odświętne życie Polaków w latach 90. XX wieku. Społeczno-gospodarcze przemiany polskiego społeczeństwa w tym okresie – uwidaczniające się na taśmach poprzez prywatne rozmowy, pojedyncze przedmioty porozrzucane w mieszkaniu czy urwane fragmenty telewizyjnych relacji – są wyłącznie tłem dla głównego bohatera filmu, którym okazuje się Kamerzysta.
Charlotte Cotton: Fotografia w życiu codziennym, od 19 maja do 17 czerwca
Kurator wystawy: Karol Hordziej
Koordynacja: Joanna Gorlach
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
pl. Szczepański 3a
Kraków
Dwudniowy wernisaż: 19–20.05.2012