Od 22 maja do 27 października w Israel Museum w Jerozolimie oglądać można – przygotowaną specjalnie dla tej instytucji przez Jaromira Jedlińskiego – wystawę Joseph Beuys | Tadeusz Kantor: Pamięć. Jest to pierwsza prezentacja dzieł Josepha Beuysa w Izraelu.
Pokaz dzieł obu artystów, wraz z projekcjami filmów różnorodnych działań Beuysa oraz spektakli teatru Cricot 2 Kantora, zajmuje 2000 metrów kwadratowych powierzchni jednego z pawilonów i stanowi główną czasową wystawę sztuki nowoczesnej tego sezonu w Israel Museum. U wejścia do ekspozycji zawieszone zostało jedyne dzieło Paula Klee Angelus Novus pochodzące z własnej kolekcji Israel Museum. Jest ono – w intencji kuratora Jaromira Jedlinskiego – jednym z kluczy do pokazu.
Joseph Beuys jest bardzo znany w Izraelu, jednak nigdy dotąd nie wystawiano tam jego dzieł. Tadeusz Kantor prezentował w Izraelu swój spektakl Umarła klasa w roku 1985. To także pierwsza pełniejsza prezentacja jego dzieł plastycznych w tym kraju. Po raz pierwszy zestawiono obu tych twórców – znanych w całym świecie również dlatego, iż byli to artyści-wędrowcy. Do jedynego ich spotkania doszło w roku 1973 w Edynburgu.
Wystawa w Jerozolimie rozwidla się na pokaz twórczości Kantora i Beuysa w miejscu, gdzie zaprezentowane zostały obok siebie: grupa rzeźb Beuysa Koniec XX wieku i fotogram sekwencji Wielki ambalaż na koniec XX wieku ze spektaklu Kantora Nigdy tu już nie powrócę. Zestawiona i przeciwstawiona zarazem jest tu nie tylko ich twórczość, ale i biografie. Dzieła do ekspozycji w Jerozolimie wypożyczone zostały z Cricoteki w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Tate w Londynie, Szkockiej Galerii Narodowej w Edynburgu, Muzeum Sztuki Aktualnej w Gandawie, Muzeów Sztuki w Krefeld, Kolekcji Sztuki Północnej Nadrenii-Westfalii (K20) w Düsseldorfie – z ostatniej kolekcji pochodzi bardzo rzadko podróżujące ostatnie wielkie dzieło Beyusa Palazzo Regale.
Wystawie towarzyszy treściwa publikacja w języku hebrajskim i angielskim ukazująca rolę pamięci w dokonaniu Beuysa i Kantora. Ta wystawa dzieł Josepha Beuysa i Tadeusza Kantora w Israel Museum na nowo wiąże historię Izraela (z jej niemieckimi i polskimi wątkami) – powiedział James S. Snyder, dyrektor Israel Museum. Natomiast Jaromir Jedliński w czasie ceremonii otwarcia wystawy w Jerozolimie mówił, że: Tak dzieło Beuysa, jak i Kantora iluminowane jest przez pamięć. Kurator wystawy mówił również, że tak, jak – wedle Lévinasa – historyk jest reprezentantem zmarłego, tak tu historyk sztuki (i Muzeum) staje się reprezentantem artystów, którzy odeszli, a których twórczość tak bardzo nacechowana była ich osobową obecnością!.
Israel Museum – w obecnym kształcie istnieje od 1965 roku i od tego czasu zwielokrotniło swą powierzchnię – zgodnie z pierwotną wizją i projektem twórców oraz architektów. Stało się ono jednym z najważniejszych encyklopedycznych muzeów świata a zapewne pierwszym tak nowoczesnym. W skład zbiorów jednego ze skrzydeł wchodzą: dawni mistrzowie europejscy, międzynarodowa sztuka nowoczesna i współczesna, nowoczesna oraz współczesna sztuka w Izraelu. W 2005 roku w tym dziale zgromadzonych było 150 tysięcy dzieł sztuki.
Joseph Beuys – urodzony się w Krefeld w 1921 roku, zmarł w roku 1986 w Düsseldorfie. Jego praca miała być terapią społeczną, by wyłoniła się sztuka w nieosiągalnej dotąd pełni – sztuka antropologiczna i społeczna. Po wojnie studiował w Kunstakademie w Düsseldorfie i w roku 1961 został tam profesorem rzeźby monumentalnej. W 1972 roku ogłosił, wspólnie z Heinrichem Böll, ideę Wolnego Międzynarodowego Uniwersytetu Twórczości i Poszukiwań. Dążył do budowania mostów między Zachodem a Wschodem (akcje Eurasia), prowadził dysputy z Dalaj Lamą. Jego spuścizna to kapitalny element – mentalny, artystyczny i ekonomiczny – wielu kolekcji w całym świecie.
Tadeusz Kantor – urodzony się w 1915 zmarł w roku 1990 w. Artysta-pielgrzym, z podróży i powrotu uczynił motyw swego życia w sztuce. Malując, tworząc spektakle teatralne, rysunki, happeningi oraz autokomentarze i wystąpienia, dokonywał objawienia potoczności. Mawiał o swym biednym pokoju wyobraźni.
Jaromir Jedliński – urodzony w 1955 roku, studiował historię sztuki na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz w Courtauld Institute, University of London. Członek wieklu prestiżowych stowarzyszeń i organizacji skupiających krytyków sztuki. Był dyrektorem Muzeum Sztuki w Łodzi oraz kierownikiem Galerii Foksal w Warszawie. Wykładał wiedzę o sztuce oraz wystawiennictwie i muzeologię, m. in. w PWSFTiTV w Łodzi, w ASP w Poznaniu i w IHS UAM w Poznaniu, a także w licznych instytucjach w świecie. Organizator bądź współorganizator wielu wystaw (w tym Beuysa oraz Kantora prezentowanych w licznych miejscach na świecie), autor opracowań, tekstów i rozmów z artystami, a także współautor filmów o sztuce. Obecnie niezależny kurator.
od 22 maja do 27 października
Israel Museum
Jerozolima
Izrael