Nowa wystawa Muzeum Narodowego w Szczecinie przypomni widzom sylwetkę Maca Zimmermanna. Wernisaż odbędzie się 6 września o godz. 14.00.
Mac Zimmermann urodził się 100 lat temu w Szczecinie. Wychowując się w niedawno przyłączonym do miasta robotniczym rejonie Dolnego Drzetowa, obcował z ubóstwem i mizerią kulturalną, ale też optymistycznymi postulatami reform społecznych głoszonymi przez ruch socjalistyczny. Od najmłodszych lat obserwował postępujący proces modernizacji. Na jego oczach regulowano i wytyczano nowe ulice, w Muzeum Miejskim na Tarasach Hakena pokazywano nową sztukę, a na deski Teatru Miejskiego przeniesiono, zaledwie rok po berlińskiej premierze, lewicujący musical Opera za trzy grosze Bertholta Brechta i Kurta Weilla.
Heinz Zimmermann swoje szkice i akwarele – utrzymane w stylistyce satyrycznych rysunków George’a Grosza i Ottona Diksa – zaczął podpisywać na cześć czarnego charakteru imieniem Mac. Przeznaczoną mu przez rodziców karierę urzędnika porzucił dla studiów w miejscowej Szkole Rzemiosł Artystycznych Gregora Rosenbauera, zwanej wówczas Szkołą Zawodową Prac Projektowych. Wykładający w niej absolwenci Bauhausu tworzyli środowisko o podobnych poglądach politycznych, przejawiające ciekawość artystycznego eksperymentu.
Uciekając przed reżimem nazistowskim w 1933 roku, Mac Zimmermann na zawsze opuścił rodzinne strony. Pejzaż pomorski pojawiał się jednak na całej jego dalszej drodze twórczej. W końcu lat czterdziestych skierowała go ona w rejony podświadomości i snu, włączając w drugą falę ruchu zapoczątkowanego przez Andrégo Bretona. Prezentując swoje prace obok dzieł Salvadora Dalego, Yves’a Tanguy czy Maksa Ernsta, zaistniał zarówno podczas weneckiego Biennale (1948, 1954), jak i documenta w Kassel (1959) oraz Międzynarodowej Wystawy Surrealistów w Paryżu (1965). Stał się jednym z prekursorów sztuki powojennej.
Dzięki darowi Renate Zimmermann, żony zmarłego w 1995 artysty, Muzeum Narodowe w Szczecinie i Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie mogą przypomnieć jego sylwetkę. Druga stacja ekspozycji gromadzi w Muzeum Historii Szczecina 30 obrazów olejnych i prac na papierze, dając przegląd wszystkich etapów twórczości. Aranżacja nawiązuje do wystawienniczych pomysłów surrealistów; otwarty barokowy mebel, stający się swoistym objet trouvé, przywołuje klimat etiudy filmowej Romana Polańskiego Dwaj ludzie z szafą (1958) – powstałej w tym samym czasie co dzieła Zimmermanna i osadzonej w podobnej, morskiej scenerii.
Mac Zimmermann – surrealnie
6 września – 2 grudnia 2012 r.
Wernisaż: 6 września 2012 r., godzina 14.00
Muzeum Historii Szczecina, Oddział Muzeum Narodowego w Szczecinie
ul. Księcia Mściwoja II 8