Od 7 września w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie będzie można oglądać wystawę prac Radka Szlagi Freedom Club.
Freedom Club to najobszerniejsza do tej pory instytucjonalna prezentacja twórczości Radka Szlagi. W centrum wystawy artysta umieszcza mapę kosmosu i portrety rodziców – tworzy obraz świata i wpisuje w to przedstawienie własną genealogię. Ten kosmogoniczny gest sugeruje, że tworzenie ekspozycji jest konstruowaniem modelu prywatnego uniwersum. Jednak nawet jeżeli tak jest, to wszechświat Szlagi reprezentuje rzeczywistość, którą siły entropii i kryzysu popychają w kierunku pierwotnego chaosu.
Sama wystawa zaś jest przestrzenią pomieszania porządków i nakładania się na siebie różnych narracji. Jest wśród nich opowieść o powrocie do korzeni, który okazuje cywilizacyjnym regresem – powrotem do Polski prowincjonalnej, do krainy przodków, pełnej kur, świń, kartofli, nielegalnie pędzonego alkoholu, starych, spalonych samochodów i jeszcze starszych, wciąż tlących się przesądów. Jest opowieść o wsi Ochotnica i górze Szlagowka, mitycznej kolebce rodu Szlagów – i o Ameryce, do której wielu przedstawicieli tego rodu wywędrowało w poszukiwaniu nowego życia. Amerykańska ziemia obiecana przebiera jednak w przewrotnej narracji artysty postać Detroit, upadłego miasta, które zbankrutowało, wyludnia się w zastraszającym tempie i funkcjonuje dziś jako symbol przebudzenia z amerykańskiego snu.
Pomiędzy Szlagówką i Detroit grasują demony i wieprze, kanibale i górale, mizantrop, wywrotowiec i terrorysta Ted Kaczyński, Murzyni, kozły, Maluchy, zbójcy i antenaci – bohaterowie malarskiego spektaklu Szlagi. Ów spektakl co i raz wychodzi z ram obrazu. W cieniu dzieł sztuki Szlaga montuje bimbrownie i pędzi na wystawie samogon. Sadzi w salach ekspozycyjnych ziemniaki pod folią, zagraca przestrzeń muzeum zepsutymi autami, zbiera absurdalne, makabryczne trofea w postaci kurzych łbów. Wystawę zarastają więc jednocześnie obrazy i kartofle, tymczasowe konstrukcje i wraki pojazdów, manifestacje słabej formy, której koślawość i pokraczność – napędzana niespożytymi siłami entropii – jest skazana na ostateczne zwycięstwo.
W sztuce Szlagi barokowa bujność obrazowania walczy o lepsze z prymitywizmem i agresywną ekspresją. Skomplikowane programy ikonograficzne zderzają się z wulgarnością, wizualna erudycja zostaje zaprzęgnięta w służbę groteski. Szlaga nie traci nadziei, że malarstwo wciąż może być językiem opisu świata, a jednocześnie jest o krok od ikonoklazmu, wyjścia z ram obrazu, zanegowania go, ostatecznego skompromitowania malarskiego gestu. Ze sprzeczności, na których ufundowana jest praktyka artystyczna Szlagi wyłania się jedna z najciekawszych propozycji we współczesnej sztuce polskiej: twórczość wielowątkowa, dygresyjna, drażniąca, naładowana ekspresją, ironią i niepokojem, wciągająca widza w labirynt motywów i narracji.
Radek Szlaga (ur.1979) to absolwent i wykładowca Uniwersytetu Artystycznego. Współzałożyciel poznańskiej grupy artystycznej PENERSTWO. Malarz, rysownik, autor książek artystycznych i instalacji. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Radek Szlaga, Freedom Club
Wernisaż: 7 września 2012 roku, godz. 19.00
Wystawa potrwa do 18 listopada 2012 roku
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2
Warszawa
Kurator: Stach Szabowski