José Luis Gómez, aktor grający u Almodovara, Formana i Saury, wystąpi w monodramach w dwóch polskich miastach: 16 września w Warszawie i 20 września w Krakowie.
José Luis Gómez wygrał z Robertem de Niro (Taksówkarz) w konkursie o Złotą Palmę w Cannes na najlepszego aktora (rola tytułowa w filmie Pascual Duarte z 1976 r.). Reżyserował go Krystian Lupa. Uczył się u Grotowskiego. Jest jedynym aktorem, który zasiada w Hiszpańskiej Akademii Języka oraz otrzymał doktorat honoris causa Uniwersytetu Complutense.
Słynny hiszpański aktor i reżyser, José Luis Gómez wystąpi jedynie dwukrotnie w Warszawie i Krakowie, użyczając głosu poetom, Juanowi Ramonowi Jiménez’owi (1881-1958, laureat literackiej Nagrody Nobla w 1956r.) oraz Czesławowi Miłoszowi (1911-2004, laureat literackiej Nagrody Nobla w 1980r.). Monodram opiera się na konfrontacji tekstów obu poetów, których życiowe losy zmusiły do emigracji z Europy do Ameryki. Jiménez, duchowy lider hiszpańskiej poezji awangardowej XX w., wyemigrował z Hiszpanii wraz z wybuchem wojny domowej (1936-39) i nigdy już do niej nie powrócił. Podobnie jak Miłosza, zerwanie więzów z własnym krajem dużo go kosztowało. Gómez przedstawi m.in. swoje interpretacje wierszy J.R. Jimeneza z tomu Dziennik świeżo ożenionego poety oraz słynne teksty Miłosza, jak Campo di Fiori, Elegia dla N.N. czy Wyznanie.
Aktor, reżyser, laureat Państwowej Nagrody Teatralnej, jest przede wszystkim założycielem i dyrektorem głośnego Teatru La Abadía, bodaj jedynego w Madrycie, który dysponuje stałym zespołem i ośrodkiem badań nad metodami pracy teatralnej. Był też szefem Narodowego Centrum Dramatycznego (1978-1980) i Teatro Español w Madrycie. Jego ostatnie role w teatrze, to role w Fin de partida Becketta, w reżyserii Krystiana Lupy, Play Strindberg Dürrenmatta, w reżyserii Georges’a Lavaudant’a oraz Sprawozdanie dla Akademii Kafki, wyreżyserowane przez niego samego.
W kinie grał m.in w Duchach Goi Milosa Formana, Przerwanych objęciach oraz Skórze, w której żyję Pedro Almodóvara, Z przewiązanymi oczami Carlosa Saury, czy w Drogach na południe Josepha Loseya. Jego pierwsza wielka rola filmowa, w adaptacji powieści jeszcze jednego noblisty, Camilo Jose Celi, Pascual Duarte (reż. Ricardo Franco), znalazła największe uznanie w oczach Jury Festiwalu w Cannes, kiedy to wygrał nawet z rolą Roberta de Niro (Taksówkarz). Kształcił się w Instytucie Sztuki Dramatycznej w Westfalii, w szkole Jacques’a Lecoq (Paryż). Był też adeptem warsztatów w Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
Gómez reżyseruje klasycznych autorów hiszpańskich, w czym specjalizuje się jego Teatro de la Abadía (Cervantes, Calderón de la Barca, Lorca, Valle Inclán, Cernuda, etc.), ale równie chętnie sięga po wybitne nazwiska światowe (Kafka, Buchner, Bizet, Weiss, Handke, Beckett). 1992 roku Życie jest snem wystawił w Théâtre de l’Odeon, a w następnym roku – Carmen w Opera de la Bastille, obie rzeczy w Paryżu. W 2010 roku Miała miejsce premiera Końcówki Samuela Becketta w reżyserii Krystiana Lupy w Teatro de la Abadía w Madrycie.
Monodram Juan Ramón Jiménez i Czesław Miłosz
16 września 2012 roku, godz. 19.00
Instytut Teatralny w Warszawie,
Jazdów 1, Warszawa
20 września 2012 roku, godz. 18.00
Instytut Cervantesa w Krakowie,
Kanonicza 12, Kraków