5 października rozpoczyna się 37. edycja Krakowskich Reminiscencji Teatralnych, w ramach której zaprezentowany zostanie interesujący nurt sztuki – bioart.
Na 37. edycji Krakowskich Reminiscencji Teatralnych poza spektaklami teatralnymi, spektaklami tańca i filmami, widzowie zobaczą sztukę wykorzystującą rozmaite formy życia. Będzie można wziąć udział w performatywnej kolacji z menu transgatunkowym, czy warsztatach hodowli grzybów rozkładających ludzkie ciało. Tegoroczne Reminiscencje dadzą także okazję poznania jednego z najbardziej uznawanych na świecie twórców bioartu – Stelarca.
W tym roku krakowski festiwal zapowiada się przełomowo. Organizatorzy otwierają go na inne obszary sztuki – poza teatrem – i zapowiadają budowanie nowej tożsamości Reminiscencji: festiwalu eksperymentującego, ale i zaangażowanego społecznie, łączącego sztuki performatywne z lokalnym kontekstem.
Zgodnie z tym założeniem Reminiscencje jako pierwsze w Krakowie zaprezentują wyniki eksperymentów artystycznych prowadzonych w ramach bioartu – nurtu używającego rozmaitych form życia, jako podstawowej materii artystycznej i łączącego sztukę z biologią i biotechnologią. Ten stosunkowo młody kierunek w sztuce zaskakuje, intryguje, czasem oburza, ale i podnosi bardzo istotne kwestie etyczne, w tym eksperymentowania z żywymi organizmami, czy kreowania przez człowieka nowych form życia.
Stawiamy pytania o przynależność gatunkową i tożsamość, odpowiedzialność i rozwój obejmujący wszelkie formy życia, włącznie z technologicznie podtrzymywanym życiem fragmentów wielokomórkowych ciał zamieszkujących ściśle kontrolowane, stworzone przez człowieka terytoria laboratoryjnych środowisk
Monika Bakke, kuratorka nurtu bioart.
Na festiwalu widzowie zobaczą m.in. prezentację Stelarca Meat, Metal & Code: Engineering Chimeras. Ten australijski artysta przeprowadza eksperymenty łącząc własne ciało z nowymi technologiami. Stworzył między innymi: Trzecią rękę, Wirtualne ramię, Rzeźbę żołądkową oraz sześcionogiego robota – Egzoszkielet. Artysta angażuje robotykę i biomedycynę w proces zasiedlania własnego ciała traktowanego jako środowisko dla nanomaszyn, lub genetycznej chimery. Prezentacja prac przez ich autora podczas Reminiscencji będzie okazją do zagłębienia się w konteksty i kulisy ich realizacji, a także poznania ograniczeń i ryzyka, jakie ponosi performer tak radykalnie angażujący własne ciało.
Organizatorzy Reminiscencji zapraszają nas także na kolację performatywną z menu dla różnych gatunków. Jest to performens, a jednocześnie uroczysta kolacja. Menu zaprojektowane zostało w formie gastronomiczno-filozoficznej medytacji nad granicami gościnności, bowiem jedzenie nieodłącznie wiąże się z zabijaniem. Publiczność wystąpi tu w roli gości honorowych, skonfrontowanych z nietypowymi pomysłami kulinarnymi, które każą na nowo przyjrzeć się istniejącemu łańcuchowi pokarmowemu. Przy jedzeniu i rozmowie, czytaniu i oglądaniu, a także pisaniu na obrusie, ujawnią się etyczne aspekty ludzkiego funkcjonowania w sieciach pokarmowych. Kto, kiedy i przez kogo bywa zjadany? Czy i kiedy relacje te są odwracalne? Dania będą przygotowywane w trakcie trwania kolacji i serwowane ludzkim i nie-ludzkim uczestnikom.
Kolejna propozycja, w ramach bioartu, to warsztat, który poprowadzi Jae Rhim Lee – artystka z USA, której prace przybierają formę żywych organizmów, mebli, odzieży, czy systemów recyklingu. W Krakowie przeprowadzi warsztat związany z jej ostatnią pracą – Infinity Burial Project, która umożliwia utylizację zwłok przy użyciu grzybów jadalnych przystosowanych do rozkładania i neutralizacji toksyn zawartych w ludzkich tkankach. Uczestnicy spotkania zapoznają się z praktycznymi możliwościami domowej hodowli jadalnych grzybów, które mogą żywić się martwą ludzką tkanką. Zostaną także wyposażeni w odpowiednie grzyby i poinstruowani jak samodzielnie kontynuować hodowlę.
Uzupełnieniem tego nurtu będzie pokaz sześciu filmów – projektów artystycznych o tematyce biomedycznej, biotechnologicznej oraz etycznej. Ich bohaterami są bakterie, grzyby, rośliny oraz ludzkie i nie-ludzkie zwierzęta uwikłane w technologiczne modyfikacje, przeróżne współzależności i emocjonalną zażyłość. Zobaczymy tu, nierzadko przedstawione humorystycznie, wizjonerskie pomysły i utopijne projekty dotyczące możliwości i nadziei wiązanych z rozwojem inżynierii genetycznej, jak np. alternatywne sposoby produkcji polegające raczej na hodowaniu narzędzi czy angażowaniu owadów do budowy domów, a także fantazje na temat nanotechnologii.
Poza bioartem na Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych nie zabraknie oczywiście poruszających nurtujące, współczesne tematy spektakli, pokazów tańca współczesnego, czy artystycznych spacerów po Krakowie, które w zeszłym roku cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Na festiwalowej scenie zobaczymy m.in.: zespół Jaya Scheiba z Nowego Jorku z najnowszą, już nagrodzoną, produkcją World of Wires (USA), znaną z innowacji grupę teatralną Plasma (CH), czy Chrisa Haringa z jego zespołem Liquid Loft (AU).
Krakowskie Reminiscencje Teatralne
Od 5 do 11 października 2012 roku
Kraków