W Galerii Zderzak w Krakowie można oglądać wystawę zatytułowaną Bogini nieodpowiedzialności. Po raz pierwszy można zobaczyć abstrakcje Jadwigi Maziarskiej Bogini Nieodpowiedzialności zestawione na indywidualnej wystawie z abstrakcjami Nowoczesnego Orfeusza – Andrzeja Wróblewskiego.
W Symbolach przemiany Jung zamieszcza rycinę drewnianej miski z Kongo, która jest wyobrażeniem łona matki świata. Obejmuje ją rękami i nogami człowieczek, którego przyrodzenie widać u dołu miski. Tę samą, rzeczywistą miskę można zobaczyć na jednym z obrazów Jadwigi Maziarskiej na Bogini nieodpowiedzialności, kameralnej wystawie przeznaczonej dla koneserów sztuki nowoczesnej.
Kilka lat temu Barbara Piwowarska opublikowała pracę naukową, w której ujawniła podwójne kodowanie obrazów Maziarskiej. Artystka namiętnie i konsekwentnie wykorzystywała zdjęcia prasowe – motywy ludzkich tłumów, masy rzeczy, mikro- i makrofotografię naukową. To przyrodoznawcze wejrzenie na świat żywych organizmów, na ich budowę, rozwój i zagładę, było malowane, woskowane, a następnie wystawiane i sprzedawane jako malarstwo abstrakcyjne, dla przeciętnego oka niewiele różniące się od dekoracyjnej i beztreściowej produkcji polskiej nowoczesności (przykładem której jest obecna, hucznie reklamowana wystawa Wojciecha Fangora w MNK).
Maziarską należy oczywiście wydobyć z odmętów salonowej beztreściowości, co już prawie udało się p. Piwowarskiej na wystawie w warszawskim CSW w 2010 roku. Ta niezwykle ambitna wystawa twórczości nestorki Grupy Krakowskiej wydobyła na światło dzienne szereg kolaży i materiałów warsztatowych, ukazując po raz pierwszy jej wyobraźnię symboliczną. Dopiero po tej wystawie, będącej istotnym osiągnięciem intelektualnym, stało się możliwe porównywanie prac Maziarskiej z, dajmy na to, fotografią Johna Heartfielda i kręgiem Bauhausu jako wspólnotą przeżywania i obrazowania świata.
Obecna wystawa w Zderzaku powinna być ostatecznym potwierdzeniem przynależności Maziarskiej do wspólnoty ludzi myślących. Dwie prace (Maziarskiej i Wróblewskiego) sąsiadowały ze sobą na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Pałacu Sztuki w Krakowie w 1948 roku. W jednej z sal umieszczono wówczas przestrzenne modele obojga. Abstrakcje Wróblewskiego są także zapisem przemian w skali kosmicznej, biofizyką form, o co usilnie zabiegano na I Wystawie Nowoczesnych.
A Bogini Nieodpowiedzialności? Tę nazwę, czy raczej tytuł szlachecki, nadał Jadwidze Maziarskiej jej młodszy kolega z GK Jerzy Bereś, wybitny rzeźbiarz i akcjonista.
Jadwiga Maziarska, Bogini Nieodpowiedzialności
Wernisaż: 26 października 2012 roku
Wystawa potrwa do 15 grudnia 2012 roku
Galeria Zderzak
ul. Floriańska 3
Kraków