16 listopada w Teatrze Nowym w Poznaniu odbędzie się premiera spektaklu Dyskretny urok burżuazji w reżyserii Marcina Libera.
Spektakl w reżyserii Marcina Libera jest połączeniem nagrodzonego Oskarem w 1972 roku filmu Dyskretny urok burżuazji, Trzech monologów Dario Fo i Franki Rame (Nobel w dziedzinie literatury w1997 roku) i fragmentów dramatu Śmierć człowieka-wiewiórki Małgorzaty Sikorskiej Miszczuk, jednej z najczęściej nagradzanych i wystawianych dramatopisarek Polski.
Liber, znany publiczności do tej pory głównie ze spektakli dotyczących zmagań z pamięcią historii, teatralnej walki z antysemityzmem, antywojennych przestróg, w poznańskim Nowym wykorzystuje ten materiał literacki, by zastanowić się, co dzieje się we współczesnym społeczeństwie miasta. Dlaczego język ofert, komplementów, transakcji jest tak groźny? Jak przebiegają granice wykluczeń, komu brakuje dziś głosu?
Reżyser stawia tezę, że surrealizm jest już blisko rzeczywistości, a najgroźniejszy terroryzm wykluwa się właśnie w obszarach, które są marginalizowane. Dzisiejsza arystokracja nie jest już gwarancją rozmowy, sama może utonąć w kłamstwach i komunikacyjnych anachronizmach. Oderwanie się od wspólnoty grozi nową, krwawą rewolucją?
Dwadzieścioro dwoje aktorów na scenie, trzy znakomite teksty literackie, jedna wypowiedź, czy w słusznej sprawie?
Marcin Liber urodził się w 1970 roku. Jest zdobywcą jednej z najważniejszych polskich nagród teatralnych, Lauru Konrada 2012 za spektakl III Furie (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy). Początki drogi twórczej Marcina Libera związane są z teatrem ulicznym – przez kilka lat należał do teatru Biuro Podróży. Kolejne współtworzone przez niego spektakle powstawały w ramach Teatru Usta Usta (założonego przez Libera wspólnie z Wojciechem Wińskim), a także we współpracy z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu. Pracował również przy efemerycznych projektach, m.in. reżyserował spektakl realizowany z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego. Od kilku lat pracuje jako reżyser w teatrach dramatycznych. Jego przedstawienia charakteryzuje wyraźnie rozpoznawalna estetyka, w której spaja wątki i obrazy popkulturowe oraz stronę wizualną o ironizującej wymowie. Przykłada wagę do psychologicznych konstrukcji postaci, jednak daleki jest od wrzucania ich w konwencjonalny realizm. Chętnie zajmuje się tekstami nieoczywistymi, trudnymi do przełożenia na język teatru. Jego przedstawienia są często nagradzane. Interesuje go teatr żywo reagujący na rzeczywistość i stanowiący do niej artystyczny komentarz: Uważam, że teatr powinien wywoływać dyskusje. Moje spektakle mogą być takim zaczynem do nich.
Dyskretny urok burżuazji, reż. Marcin Liber
Premiera: 16 listopada 2012 roku, godz. 20.00
Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu