Od 14 listopada do 2 grudnia w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi potrwa II Międzynarodowy Festiwal Teatralny Nowa Klasyka Europy.
Tematem tegorocznego wydania Nowej Klasyki Europy jest klasyka jako wspólny język Europejczyków – lingua franca.
Kiedy wybierałem przedstawienia na tegoroczną prezentację, w utworach sprzed stu, dwustu, czterystu lat odkrywałem zaskakująco aktualne tematy: bunt oburzonych u Schillera, walkę kobiet o godność i równouprawnienie u Shakespeare’a, kwestię odpowiedzialności władzy za kryzys u Puszkina. Świadczy to o sile klasyki, która według formuły wielkiego polskiego krytyka Jana Kotta wchłania w siebie współczesność jak gąbka. Jednocześnie jest to dowód, że mierzymy się wciąż z tymi samymi wyzwaniami, co poprzednie pokolenia, mimo gwałtownego rozwoju technologii i przemian społecznych.
Roman Pawłowski – kurator programu festiwalu
Uczestnicy Festiwalu zobaczą przedstawienia takich reżyserów jak Nikołaj Kolada, Jan Klata, Andrij Żołdak, Elisabeth Freestone, Tufan Immamutdinov. Zaprezentują oni na scenie utwory Antoniego Czechowa, Aleksandra Puszkina, Friedricha Schillera, Williama Shakespeare’a, Isaaca Bashevisa Singera.
Program Festiwalu:
- 14 listopada
godz. 19.00 Gwałt na Lukrecji, reż. Elizabeth Freestone (William Szekspir)
Royal Shakespeare Company, Wielka Brytania
Duża Scena
- 15 listopada
godz. 19.00 Gwałt na Lukrecji, reż. Elizabeth Freestone (William Szekspir)
Royal Shakespeare Company, Wielka Brytania
Duża Scena
- 17 listopada
godz. 19.00 Szosza, reż. Tufan Imamutdinov (Isaac Bashevis- Singer)
Teatr Narodów Moskwa, Rosja
Duża Scena
- 18 listopada
godz. 19.00 Szosza, reż. Tufan Imamutdinov (Isaac Bashevis- Singer)
Teatr Narodów Moskwa, Rosja
Duża Scena
- 24 listopada
godz. 19.00 Zbójcy, reż. Jan Klata ( Friedrich Schiller)
Schauspielhaus Bochum, Niemcy
Duża Scena
- 27 listopada
godz. 19.00 Borys Godunow, reż. Nikolay Kolyada ( Aleksander Puszkin)
Teatr Kolada, Rosja
Duża Scena
- 28 listopada
godz. 19.00 Borys Godunow, reż. Nikolay Kolyada ( Aleksander Puszkin)
Teatr Kolada, Rosja
Duża Scena
- 01 grudnia
godz. 18.00 Wujaszek Wania, reż. Andriy Zholdak (Antoni Czechow)
Klockriketeatern Helsinki, Finlandia
Duża Scena
- 02 grudnia
godz. 18.00 Wujaszek Wania, reż. Andriy Zholdak (Antoni Czechow)
Klockriketeatern Helsinki, Finlandia
Duża Scena
Royal Shakespeare Company, Stratford/Londyn, Gwałt na Lukrecji / The Rape of Lucrece William Shakespeare
wykonanie: Camille O’Sullivan
reżyseria: Elizabeth Freestone
Recital znanej piosenkarki pochodzenia francusko-irlandzkiego Camille O’Sullivan, oparty na poemacie Barda z 1594 roku, inspirowanym epizodem z historii antycznego Rzymu. Bohaterką jest córka rzymskiego patrycjusza, która, zgwałcona przez królewskiego syna, decyduje się na samobójczą śmierć. O’Sullivan na co dzień wykonuje utwory Jacquesa Brela, Toma Waitsa i Nicka Cave’a, w Polsce wystąpiła na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej. W tym spektaklu nadaje współczesny wymiar elżbietańskiej poezji, wydobywając z niej temat walki kobiety o godność.
Premiera nowej wersji recitalu miała miejsce na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu. Royal Shakespeare Company rzadko pokazuje swoje przedstawienia gościnnie zagranicą, ich przyjazd do Łodzi jest możliwy dzięki współpracy z British Council.
Klockriketeatern, Helsinki, Wujaszek Wania / Morbror Vanja Antoni Czechow
Reżyseria: Andrij Żołdak
Kameralny spektakl ukraińskiego maga teatru i prowokatora, mieszkającego na stałe w Berlinie i współpracującego z teatrami w Niemczech i Skandynawii. Jego przedstawienia porównuje się do ciosów boksera, które budzą uśpioną świadomość odbiorców. Tym razem jest to raczej orzeźwiająca kąpiel w zimnym, skandynawskim fiordzie. Akcję klasycznego dramatu Czechowa Żołdak umieścił w fińskiej łaźni, połączonej z basenem. Na pierwszy plan wydobył intensywność emocji bohaterów, schwytanych w pułapkę daremnego życia, odkrył drugą, fantastyczną stronę ich egzystencji. Produkcja szwedzkojęzycznego teatru z Helsinek.
Schauspielhaus Bochum Die Rauber / Zbójcy Friedrich Schiller
Reżyseria: Jan Klata
Romantyczna tragedia z 1781 roku o rebelii przeciwko tradycyjnemu porządkowi, odczytana przez doświadczenie dzisiejszych buntowników. W ultranowoczesnej scenerii Klata rozgrywa konflikt między rebeliantami a obrońcami starego porządku i analizuje uniwersalny mechanizm buntu. To kolejny w jego teatrze głos w sprawie rewolucji, po Szewcach, Sprawie Dantona i Koprofagach. Chociaż przedstawienie nie odnosi się wprost do ostatniej fali protestów na południu Europy, zmusza do zastanowienia nad sensem i konsekwencjami przewrotu społecznego.
Prezentując Zbójców organizatorzy kontynuują na festiwalu nurt spektakli, które polscy reżyserzy zrealizowali z zagranicznymi zespołami – w 2010 prezentowana była Końcówkę Becketta w reżyserii Krystiana Lupy z Teatro de la Abadia z Madrytu.
Teatr Narodów, Moskwa Szosza / Шоша Isaac Bashevis Singer
Reżyseria: Tufan Immamutdinov
Adaptacja autobiograficznej powieści Singera z 1977 roku, której akcja rozgrywa się w przedwojennej Warszawie, w środowisku asymilowanych żydowskich artystów. Bohaterem jest początkujący poeta i dramaturg Aron, który zakochuje się w niepełnosprawnej dziewczynie imieniem Szosza. Gotów jest dla niej porzucić karierę i plany wyjazdu do Ameryki. Przedstawienie rozgrywa się przy stole w jadalni i przywołuje klimat międzywojennej Warszawy, w której narasta przeczucie nadchodzącej katastrofy. Na scenie brzmią na żywo przedwojenne szlagiery klezmerskie i jazzowe. Rolę matki tytułowej bohaterki gra Roza Hajrulina, wybitna aktorka związana z moskiewskim Teatrem Olega Tabakowa i MChAT.
Borys Godunow / Борис Годунов Aleksander Puszkin, Kolyada Teatr, Jekaterynburg
Reżyseria: Nikołaj Kolada
Tragedia Puszkina z 1825 roku o problemie władzy w inscenizacji Nikołaja Kolady, najgłośniejszego współczesnego dramatopisarza rosyjskiego, znanego w Polsce ze sztuk Merylin Mongoł czy Martwa królewna. Kolada odczytał Borysa Godunowa przez kontekst najnowszej historii Rosji. Jego spektakl to groteskowa opowieść o degeneracji rosyjskiego narodu, który trwa w apatii oszołomiony potęgą władzy. Siłą spektaklu jest energetyczna gra młodego zespołu i bogata, metaforyczna warstwa wizualna, nawiązująca do ikonografii prawosławia.
II Międzynarodowy Festiwal Teatralny Nowa Klasyka Europy
Od 14 listopada do 2 grudnia 2012 roku
Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi