Od 2 grudnia w Oddziale Zielona Brama Muzeum Narodowego w Gdańsku będzie można oglądać wystawę Dialog Mistrzów. Callot – Goya – Tiepolo. Kuratorami ekspozycji są Alicja Andrzejewska-Zając i Francisco Tomas.
Wystawa Dialog Mistrzów. Callot – Goya – Tiepolo” prezentuje graficzne arcydzieła trzech wielkich artystów, którzy w czarno-białym świecie akwaforty wznieśli się na najwyższe szczyty. Każdy z nich tworzył w innej epoce i każdy odniósł wielki sukces. Byli tak różni, a jednak w swym bezkompromisowym poszukiwaniu prawdy niezwykle podobni. To właśnie grafika dała im możliwość szczerej i bezpośredniej wypowiedzi, niezależnej od oczekiwań i wpływów zleceniodawców. Ich wizja człowieka – słabego, targanego namiętnościami i ograniczonego zmysłami, poddanego niezmiennym regułom, które od wieków rządzą światem – pozostała aktualna i przemawia pełnym głosem także do dzisiejszego odbiorcy.
Z Museo del Grabado de Goya w Fuendetodos koło Saragossy, zarządzanego przez Fundación Fuendetodos Goya w Fuendetodos, pochodzą dwa cykle Goi: Okropności wojny (1810-1815). Pierwsze wydanie, ukończone w marcu 1863 roku w pracowni Laurenciano Potenciano Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych San Fernando oraz Kaprysy (1796-1799), piąte wydanie, 1881-1886. W zaprojektowanej w Zielonej Bramie przestrzeni ekspozycyjnej, zaprezentowanych zostanie 160 rycin Goi wraz z akwafortami Jacquesa Callot’a z cyklu Les Grandes Miseres de la Guerre i 16 pracami Gambattisty Tiepola z Muzeum Narodowego w Gdańsku i Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu.
Francisco Goya rozpoczął pracę nad swoim pierwszym cyklem graficznym w wieku 51 lat, w 1797 roku. Być może wpływ na wyobraźnię Goi miało graficzne dzieło weneckiego artysty Giovanniego Battisty Tiepola, który w latach 60. XVIII wieku pracował na dworze Karola III w Madrycie. Akwafortowe serie Capricci i Scherzi di Fantasta Tiepola, które można oglądać na wystawie, wciąż pozostają nierozwikłaną tajemnicą. Kiedy przyglądamy się temu dziełu i porównujemy je z Los Caprichos młodszego Goi, dostrzegamy nie tyle związki formalne, choć i te są obecne, co niezwykłe oswobodzenie wyobraźni i pełną niesamowitości atmosferę, niczym z sennego koszmaru.
W 1810 roku, dwa lata po rozpoczęciu konfliktu francusko-hiszpańskiego, Goya rozpoczął pracę nad serią znaną jako Los Desastres de la Guerra (Okropności wojny). Po raz pierwszy w historii sztuki wojna ukazana została oczami ofiar – nie jako potyczka zbrojna czy sceny heroicznych zwycięstw, ale jako nieusprawiedliwione okrucieństwo, którego obraz przekroczył dotychczas akceptowalną formę.
Autorką koncepcji wystawy jest Pani Alicja Andrzejewska- Zając z Pracowni Rycin Oddziału Sztuki Dawnej w Muzeum Narodowym w Gdańsk. Wraz z kustoszem muzeum z Fuendetosos, Panem Francisco Tomasem pełni funkcję kuratora wystawy.
Pokazanie twórczości trzech wielkich artystów jako dialogu umożliwia przedstawienie wątków podejmowanych przez Goię w prezentowanych na wystawie cyklach rycin w perspektywie ich źródeł w dużo wcześniejszej twórczości Callota i nawiązań do rycin Tiepola. Dialog między mistrzami jest widoczny nie tylko w formalnych i ikonograficznych nawiązaniach Goi do cyklu rycin Callota i Tiepola, ale przede wszystkim w trwałości pewnych, wciąż dyskutowanych na przestrzeni wieków uniwersalnych problemów dotyczących natury człowieka w czasach wojny i pokoju.
Dzięki takiej koncepcji zaprezentowania dwóch pełnych cyklów Goi, przygotowana ekspozycja zyskała więcej znaczeń, a Muzeum Narodowe w Gdańsku – znakomitą okazję do pokazania dzieł znajdujących się w swoich bogatych zbiorach rycin z pierwotnej kolekcji Jacoba Kabruna.
Dyrektor naukowy wystawy: Carlos Gonzales Lopez
Dialog Mistrzów. Callot – Goya – Tiepolo
Wernisaż: 1 grudnia 2012 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 28 lutego 2013 roku
Muzeum Narodowe, Oddział Zielona Brama
ul. Długi Targ 24
Gdańsk
Kuratorzy wystawy: Alicja Andrzejewska-Zając, Francisco Tomas