26 listopada zmarła Joanna Bogacka – aktorka Teatru Wybrzeże. Przeżyła 67 lat.
Joanna Bogacka urodziła się w 1945 roku w Gdańsku. W 1968 roku ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną im. Leona Schillera w Łodzi i w tym samym roku zaczęła pracę w Teatrze Wybrzeże. Jak sama wspominała:
Urodziłam się w Gdańsku przez przypadek. I tak tu zostałam. Pracowałam w teatrach Krakowa i Warszawy. Wielokrotnie proponowano mi bardzo dobre stałe angaże w tych miastach, ale zawsze wracałam do Trójmiasta. Zastanawiałam się często, dlaczego to robię i nie znajdowałam odpowiedzi … Teraz już wiem! Po prostu kocham to miasto. Prawie tak jak moich synów, rodzinę i ten szalony diabelski zawód.
Dla Trójmiasta odrzuciła propozycje, o których inni aktorzy marzą całe życie: odmówiła Łomnickiemu, kiedy zakładał Teatr na Woli, Maciejowi Prusowi, gdy objął Teatr Dramatyczny w Warszawie. Była jedną z najbardziej charyzmatycznych postaci aktorskich. Jej sztukę charakteryzowało ogromne bogactwo środków, połączone z lirycznym wyrazem i ciągłym podejmowaniem artystycznego ryzyka. Pytana o talent powiedziała kiedyś, że nie ma talentu:
Byłam zdolna i niezwykle pracowita. Stąd ułuda, że to talent. Wszystko muszę zdobyć wielką pracą twierdziła.
Mówiła także, że nie lubi grać, woli próbować.
Była laureatką kilkunastu nagród aktorskich na ogólnopolskich festiwalach teatralnych. Jej ważniejsze role w Teatrze Wybrzeże to między innymi Dila w Cmentarzysku Samochodów Arrabala, Alina-Atessa w Samuelu Zborowskim Słowackiego, Olivia w Wieczorze Trzech Króli Shakespeare’a, Księżniczka Irina w Szewcach Witkacego, Arkadina w Mewie Czechowa, Matka w Ślubie, Księżna w Operetce Gombrowicza, Panna Aniela w Damach I Huzarach Fredry, Lady Croom w Arkadii Stopparda, Nelly w Opowieściach Hollywoodu Hamptona, Stara w Krzesłach Ionesco, Markiza de Merteuil w Niebezpiecznych związkach. Jej ostatnią rolą była tytułowa kreacja w Babie Chanel Kolady. Premiera spektaklu odbyła się w sierpniu tego roku.
Przez krótki okres czasu była związana również z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1974 -1975, 1996 – tu zagrała tytułową Mary Stuart w sztuce Hildesheimera) i Teatrem Dramatycznym w Warszawie (1991). Od 1996 roku współpracowała również z sopockim Teatrem Atelier oraz warszawską Sceną Prezentacje. Zagrała kilkadziesiąt ról telewizyjnych i filmowych.