15 lutego ukaże się najnowszy numer czasopisma EKRANy. Nowy numer otwiera cykl tekstów o ekranowych postapokalipsach, w którym Piotr Mirski opisuje filmy z okresu zimnej wojny, dla których głównym punktem odniesienia było zagrożenie nuklearne.
W kinie świat kończył się już setki razy i będzie się kończył jeszcze niejeden raz. Film zakochał się bowiem w apokalipsach, wielbi akty zniszczenia i destrukcji wypełnione widowiskowymi efektami specjalnymi. Kolejne artykuły cyklu przywołują między innymi obrazy postapokaliptycznych scenerii – świata pokrytego pustynią, lodem lub zatopionego w zgliszczach po III Wojnie Światowej, oraz monstrów wyrosłych z nuklearnych kataklizmów, na czele ze słynną Godzillą. Koniec świata jest także źródłem ironicznych komentarzy filmowców, o czym przypomina Piotr Czerkawski, pisząc o filmach Álexa de la Iglesii i braci Coen.
W najnowszym numerze EKRANów dużo miejsca twórcy poświęcają także polityce. Oprócz dwugłosu o głośnym Wrogu numer jeden Kathryn Bigelow, autorzy zachęcają również do lektury tekstu Marcina Adamczaka o przyczynach nieobecności tematyki politycznej w polskim kinie fabularnym i artykułu Pawła Sitkiewicza o socrealizmie w animacji PRL-u.
Ponadto w numerze: w rocznicę śmierci sylwetka Theo Angelopoulosa oraz towarzyszący jej esej o niedokończonej trylogii greckiego reżysera; portret Anga Lee, autora Życia Pi; artykuł podsumowujący aktorski dorobek Wernera Herzoga; esej o Ojcu chrzestnym w 40 rocznicę jego premiery; a w cyklu o niezrealizowanych filmach – Podróż G. Mastorny Federico Felliniego. Poza tym sylwetka Keiry Knightley, wywiady z reżyserami Naomi Kawase, Denisem Villeneuve’em i twórcą mappingu Kubą Garścią oraz esej o motywie snu w teorii filmu pióra Alicji Helman.
Pełny spis treści:
Temat numeru:
- Wszyscy jeźdźcy Apokalipsy (Piotr Mirski)
- Mikroapokalipsa (Ludwika Mastalerz)
- Krajobraz po deszczu – Scenerie postapokaliptyczne w kinie popularnym (Maciej Stasiowski)
- W ostatnim odcinku (Bartosz Staszczyszyn)
- Wesołe apokalipsy (Piotr Czerkawski)
- Postapokalipsa w sosie bolognese (Dawid Głownia)
- Zagłada o 50 stopach wzrostu (Piotr Sarota)
- Przeżyć katastrofę – Postapokalipsa w grach wideo (Ewa Drab)
Odkrycia:
- Top Ten 2012
- Żyła sobie baba (Ludwika Mastalerz)
- Hanezu (Naomi Kawase)
- Moja mała księżniczka (Amelia Wichowicz)
- Wielka powódź (Paulina Haratyk)
- Mebelki (Urszula Wolak)
- Babeldom (Maciej Stasiowski)
- Czarny koń (Michał Lesiak)
Film numeru:
- Dwugłos: Wróg numer jeden (Patrycja Włodek, Michał Lesiak)
- Oscary 2013
Portrety filmowców:
- Opresyjne kino Anga Lee (Bartłomiej Nowak)
- Theo Angelopoulos – Nekrolog z ulicy Pireusa (Jerzy Płażewski)
- Theo Angelopoulos – Niedokończona trylogia (Rafał Syska)
- Zjawisko Werner Herzog (Maciej Pepliński)
Konteksty:
- Wojna światów nieprzedstawionych (Marcin Adamczak)
- Literacki Nobel 2012 – Mo Yan i *Czerwone sorgo* (Alicja Helman)
Historia kina:
- Cztery dekady Ojca chrzestnego (Michał Lesiak)
- Norodom Sihanouk – Szaleństwo władzy i kinofilii (Magdalena Bartczak)
- Świat, ciało i szatan (Patrycja Włodek)
Felietony:
- Tadeusz Lubelski
- Agata Bielik-Robson
Wywiady:
- Moja piękna pustka – rozmowa z Naomi Kawase (Urszula Lipińska)
- Nie lubię przypadków! – rozmowa z Denisem Villeneuve (Piotr Czerkawski)
Teoria kina:
- Metafora snu w teorii filmu (Alicja Helman)
Niefabularne formy filmowe:
- Animacja-agitacja – Polski film rysunkowy w okresie socrealizmu (Paweł Sitkiewicz)
Media:
- Świat 3D plus – rozmowa z Kubą Garścią (Agnieszka Staszczak)
Cykle:
- Gdyby baśnie nie miały happy endu? (Grażyna Stachówna)
- Zaświaty Felliniego, czyli Podróż G. Mastorny (Anita Bielańska)
- Keira Knightley – Z przeszłością jej do twarzy (Ewa Szponar)
Książki:
- Rick Altman, Gatunki filmowe (Przemysław Dudziński)
- Seweryn Kuśmierczyk, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego (Łucja Demby)
- Andrzej Gwóźdź, Obok kanonu – tropami kina niemieckiego (Patrycja Włodek)
Czasopisma:
- Film Comment, Cahiers du Cinéma
Nowy numer czasopisma EKRANy
Wydawca: Stowarzyszenie Przyjaciół Czasopisma o Tematyce Audiowizualnej EKRANy