Od 14 marca w Galerii Instytutu Cervantesa w Krakowie będzie można oglądać wystawę pt. Ramón Gómez de la Serna: Gregueria.
Na wystawie będzie można zobaczyć oryginalnych 97 rysunków i towarzyszących im poetyckich, zabawnych tekstów, pochodzących z madryckich dzienników Blanco y negro i ABC z kolekcji Muzeum ABC w Madrycie, i dzielą się na kilka serii, które autor zatytułował Cyfry paryskie, Cyfry niemieckie, Cyfry teraźniejsze, Gregueríe ilustrowane i Gregueríe.
Na wystawie wyświetlany też będzie pierwszy hiszpański długometrażowy film dźwiękowy El misterio de la Puerta del Sol (Tajemnica Puerta del Sol) z 1929 roku oraz krótkometrażowy film El orador o la mano (Mówca lub ręka) z 1928 roku z udziałem Ramóna Gómeza de la Serny.
Ramón Gómez de la Serna (1888-1963), albo po prostu Ramón to człowiek, który prawie że własnymi siłami wprowadził europejską awangardę początków XX w. na hiszpańskie salony literackie, sam zaś stał się postacią sine qua non wszelkiej maści obrazoburczych i rewolucyjnych ruchów artystycznych w Hiszpanii przed wojną domową. Octavio Paz uważał go za jednego z najlepszych pisarzy j. hiszpańskiego. Neruda sądził, że zasłużył na literackiego Nobla. Mimo że ukończył prawo, poświęcił się twórczości literackiej. Pracował jako dziennikarz, reporter radiowy, kronikarz cyrkowy, rysownik i aktor. Od 1908 r. kierował pismem Prometeo, gdzie jako jeden z pierwszych w Europie wydrukował własne tłumaczenie Manifestu futurystycznego Marinettiego.
Europejskiej awangardzie poświęcił książkę pt. Ismos. Stworzył nową formę ekspresji, słynne greguerie, które zdefiniował równaniem metafora + humor. Od 1915 r. prowadził słynne spotkania literatów w madryckim Café del Pombo, gdzie odczyty wygłaszał np. przebrany za Murzyna lub siedząc na trapezie. Był duchowym bratem dadaistów i futurystów oraz prekursorem surrealizmu. Razem z nim hiszpańską odmianę awangardy, ultraizm, tworzył m.in. Jorge Luis Borges.
Po wybuchu hiszpańskiej wojny domowej w 1936 r., wraz ze swoją żoną, pisarką Luisą Sofovich, wyemigrował do Buenos Aires, gdzie mieszkał do śmierci w 1963 r. Greguerie, myśli rozbrykane, jego najbardziej oryginalne i najbardziej popularne dzieła, które polskim czytelnikom kojarzyć się mogą z myślami niuczesanymi Stanisława Jerzego Leca, to po części konceptualne aforyzmy i krótkie formy poetyckie, które Ramón zaczął pisać na początku XX w. Geniusz de la Serny polega na odkrywaniu fantastycznych analogii i na wykorzystaniu codzienności jako tworzywa twórczego. Dzisiejsze SMS-y i tweety, w których rzeczywistość zostaje skondensowana w kilku znakach, to w prostej linii spadkobiercy greguerii.
Organizatorzy wystawy: Instytut Cervantesa w Krakowie, Museo ABC (Madryt)
Ramón Gómez de la Serna: Gregueria
Wernisaż: 13 marca 2013 roku, godz. 18.00
Wystawa potrwa do 29 kwietnia 2013 roku
Galeria Instytutu Cervantesa
ul. Kanonicza 12
Kraków