Od 10 kwietnia w Galerii Zderzak w Krakowie można oglądać wystawę obrazów Danuty Urbanowicz pt. Identyfikacje ’68.
Serie Identyfikacji i Dowodów osobistych to PRL w kilku odcieniach milicyjnego munduru, bez sentymentów i upiększeń. Wstrząs polityczny roku 1968 skłonił Danutę Urbanowicz, związaną z Grupą Nowohucką, a potem Grupą Krakowską, do porzucenia estetyki malarstwa materii. Przez kilka lat tworzyła obrazy konceptualne – para-dokumenty, naśladujące mowę biurokracji. Prace krytyczne, protestujące przeciwko wszechobecnej kontroli życia prywatnego. Ukazujące miejsce jednostki w życiu społecznym PRL poprzez ślady w materiałach urzędowych.
Seria kolaży fotograficznych Identyfikacje oparta została na zasadzie policyjnych portretów pamięciowych. Była to aluzja do działalności aparatu przemocy państwa, które segreguje obywateli według cech anatomiczno-genetycznych. Tworzenie takiego portretu okazuje się niebezpieczną zabawą ze stereotypami tkwiącymi w świadomości zbiorowej, które mogą zostać uruchomione i wykorzystane przez siły polityczne. Działanie podobnego mechanizmu ujawniło się w roku ’68, kiedy represje dotknęły osoby pochodzenia żydowskiego.
Konceptualne i nowatorskie prace Urbanowicz nie doczekały się dotychczas istotnych komentarzy. Pozostały schowane w kręgu awangardowej sztuki Grupy Krakowskiej i nieznane szerszej publiczności. Obecna wystawa przywraca im właściwy kontekst historyczny, co pozwoli uzupełnić wiedzę o postawach polskich artystów wobec rzeczywistości politycznej PRL. Trzy lata temu były pokazywane w Zderzaku głośne, pop-artowskie obrazy Jurrego Zielińskiego związane z wydarzeniami roku ’68 w Polsce. Teraz są przedstawiane echa ’68 w odmiennej estetycznie, pełnej skupienia i ironicznego dystansu sztuce Danuty Urbanowicz. Może to być ciekawym odkryciem dla miłośników sztuki.
Danuta Urbanowicz, Identyfikacje ’68
Wernisaż: 10 kwietnia 2013 roku, godz. 19.00
Wystawa potrwa do 31 maja 2013 roku
Galeria Zderzak
ul. Floriańska 3
Kraków