Od 13 kwietnia w Gdańskiej Galerii Miejskiej 2 można oglądać wystawę prac Patrycji Orzechowskiej pt. Homebody.
Czy nadając swojej wystawie tytuł domatorka Patrycja Orzechowska podaje kierunek interpretacji? Czy wręcz przeciwnie, celowo używa jego angielskiego odpowiednika homebody, żeby pozwolić zanalizować go inaczej? Home to przecież po prosu dom a body to ciało. (…)
Kinderturnen to seria prac wykonanych ze zdjęć pochodzących ze znalezionego podręcznika Gimnastyka dziecięcej. Zbiór ćwiczeń w fotografiach, ilustrujący zastosowanie przyrządów i przyborów gimnastycznych w przedszkolu, wydanego w 1959 roku, a w oryginale noszącego właśnie tytuł Kinderturnen. Wycięte zdjęcia dzieci (nota bene modelami były dzieci niemieckiego sierocińca) w rozmaitych gimnastycznych pozycjach artystka umieszcza w wykreowanych przestrzeniach. Układa je, multiplikuje, kompiluje z nich struktury geometryczne, często sprawiające wrażenie figur trójwymiarowych, stworzonych z linii albo czarnych okręgów. Mają one albo czysto abstrakcyjny charakter, albo wręcz przeciwnie tworzą konkretne słowa takie jak home czy Haus.
W serii fotografii homebody Orzechowska zastępuje postacie dzieci, figurą młodej dziewczyny, którą w skomplikowanych, przejętych z jogi, pozycjach asany, umieszcza w przestrzeniach quasi domowych, jednak tak wyczyszczonych ze zbędnych elementów, że raczej trudno je przypisać jakiemuś określonemu miejscu. Tylko meble w których, albo na których usytuowana jest modelka sugerują sytuację mieszkalną. Wysublimowana ascetyczność ujęć, prostota kompozycji i często bardzo erotyczne figury modelki, mogą sugerować pewne oczekiwanie na wypełnienie. Jednak to cielesność modelki, ograniczonej skomplikowaną pozą, wciśnięta w rysunek wydaje się być głównym tematem tej serii. (…)
Mimo różnorodności mediów, wypełnienia, wciskania, zawieszania artystka w niezwykle przemyślany i bardzo konkretny sposób konstruuje przestrzeń, którą poprzez użycie elementów wyposażenia: lamp, mebli, możemy odczytać jako jej interpretację tematu domu. Domu, który mimo swojej uporządkowanej struktury pozostaje przestrzenią do wypełnienia, czekającą na ucieleśnienie.
Tekst kuratorski Iwony Bigos
Patrycja Orzechowska (ur. 1974) to artystka wizualna, zajmuje się fotografią, kolażem, instalacją, grafiką użytkową, filmem i sztuką w przestrzeni publicznej. Jest absolwentką grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, wielokrotną stypendystką Ministerstwa Kultury, Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Swoje prace prezentowała między innymi w poznańskim Arsenale, Gdańskiej Galerii Fotografii, BWA Wrocław, CSW Łaźnia, CSW Wilno, Galerii Platan w Budapeszcie, HISK w Gandawie, a także na festiwalach: Transphotographiques w Lille, Miesiącu Fotografii w Krakowie, Supermarkecie Sztuki w Warszawie, Survivalu we Wrocławiu i Narracjach w Gdańsku. W swojej praktyce często odwołuje się do różnych sztuk performatywnych, współpracując z tancerzami, gimnastyczkami i aktorami, tworzy prace z figurą ludzką jako głównym motywem.
Kuratorka: Iwona Bigos
Koordynacja: Maria Sasin
Patrycja Orzechowska, Homebody
Wernisaż: 13 kwietnia 2013 roku, godz. 19.30
Nowa odsłona projektu odbędzie się 14 maja 2013 roku
Wystawa potrwa do 2 czerwca 2013 roku
W terminie od 2 do 23 czerwca można oglądać wystawę po umówieniu telefonicznym
Gdańska Galeria Miejska 2 (GGM2)
ul. Powroźnicza 13/15
Gdańsk