Od 20 kwietnia w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku będzie można oglądać wystawę londyńskiej kolekcji Halimy Nałęcz.
Kolekcja Halimy Nałęcz zajmuje w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku wyjątkowe miejsce. Ofiarowana w 1983 roku krótko po zniesieniu stanu wojennego, była w tym trudnym okresie prawdziwie królewskim darem, stawiając Halimę Nałęcz wśród grona największych donatorów gdańskiego Muzeum. Należy podkreślić, że kolekcja powstawała przez prawie trzydzieści lat i wiąże się nierozerwalnie z działalnością prowadzonej przez Halimę Nałęcz w Londynie Drian Galleries. W opinii brytyjskich krytyków sztuki współczesnej działalność wystawiennicza i promocyjna Drian Galleries plasowała ją, zwłaszcza w latach 60. i 70. XX wieku, pośród najważniejszych awangardowych londyńskich placówek, czyniąc również z Halimy Nałęcz jedną z czołowych znawczyń europejskiej sztuki współczesnej w Londynie.
Prowadząc galerię, Halima Nałęcz bardziej niż sukces komercyjny ceniła sobie wierność linii programowej. Niezwykle ważne miejsce w jej działalności wystawienniczej zajmowało malarstwo abstrakcyjne. Stąd w naszych zbiorach znajdują się wyjątkowe prace jednego z pionierów tego gatunku Josepha Lacasse’a, z którym łączyła Halimę Nałęcz długoletnia przyjaźń. Donatorka opiekowała się wieloma młodymi twórcami, między innymi Williamem Crozierem i Johnem Bellanym i bezsprzecznie przyczyniła się do ich artystycznego sukcesu.
W londyńskim darze, prezentowanym na obecnej wystawie, znajdują się prace ponad 130 artystów obcokrajowców. Polskie malarstwo jest reprezentowane poprzez prace Zbigniewa Adamowicza, Mariana Bohusza-Szyszki, Kazimierza Dźwiga, Stanisława Frenkla, Tadeusza Ilnickiego, Sophie Johnson, Aleksandra Kobzdeja, Andrzeja Kuhna, Zbigniewa Kupczyńskiego, Halimy Nałęcz, Lutki Pink, Andrzeja Putryma, Jerzego Stockiego, Haliny Sukiennickiej, Franciszki Themerson, Aleksandra Wernera, Janiny Żemojtel i Marka Żuławskiego.
Głównym motywem, którym Halima Nałęcz kierowała się przed trzydziestu laty, ofiarowując część swojej kolekcji Muzeum Narodowemu w Gdańsku, była chęć wzbogacenia polskich muzeów o rzadkie dzieła współczesnej sztuki europejskiej i światowej oraz troska o zachowanie w polskich zbiorach części polskiego dorobku artystycznego powstałego po wojnie poza Polską.
Halima Nałęcz (Halina Nałęcz) urodziła się w 1914 roku w Antonowie na Wileńszczyźnie, a zmarła w Londynie 2008 roku. Malarka i kolekcjonerka. Na początku wojny polsko-bolszewickiej wraz z rodziną zmuszona była do wyjazdu z majątku i opuszczenia Wileńszczyzny. Od 1924 mieszkała w Wilnie, gdzie podjęła edukację. Po ukończeniu Liceum Filomatów w Wilnie studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego pod kierunkiem Michała Rouby. W 1956 wraz z Denisem Bowenem i Frankiem Avray Wilsonem otworzyła w Londynie galerię New Vision, a w 1957 przy Porchester Place własną galerię – Drian Gallery (od 1960 Drian Galleries), którą prowadziła do 2000. W 1978 przekazała 181 prac w darze do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, a w 1983 – 384 prace do Muzeum Narodowego w Gdańsku. Początkowo w swojej twórczości była zafascynowana malarstwem abstrakcyjnym, by na początku lat 60. XX wieku dojść do własnej formuły - malarstwa figuratywnego ukazującego fantastyczny świat barwnych ogrodów i kwiatów.
Kuratorzy wystawy: Grażyna Szcześniak, Wojciech Zmorzyński
Współpraca: Jan Wiktor Sienkiewicz, Maryla Żuławska
Londyńska kolekcja Halimy Nałęcz
Wystawę można oglądać od 20 kwietnia do 28 lipca 2013 roku
Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku
ul. Cystersów 18
Gdańsk (Oliwa)