27 maja na Uniwersytecie Warszawskim rozpoczyna się konferencja naukowa O poprawie polskiego kina, w której weźmie udział wielu znanych i cenionych twórców, krytyków i filmoznawców.
Nazwiska mówią same za siebie: Grzegorz Królikiewicz (Przypadek Pekosińskiego, Na wylot, Tańczący jastrząb), Janusz Majewski (C.K. Dezerterzy, Sprawa Gorgonowej, Zaklęte rewiry), Borys Lankosz (Rewers), Paweł Borowski (Zero), Paweł Sala (Matka Teresa od kotów; MaszynaDoPisania), Eugeniusz Korin (Sęp), Przemysław Nowakowski (Boisko bezdomnych, Katyń; MaszynaDoPisania), Krzysztof Kopczyński (Kamienna cisza; Eureka Media), Marcelina Górka (Studio Produkcyjne ORKA), Andrzej Werner, Rafał Marszałek, Paulina Kwiatkowska, Paweł T. Felis (Gazeta Wyborcza), Tomasz Raczek, Michał Walkiewicz (Filmweb) oraz Anna Tatarska (Stopklatka).
Punktem wyjścia do dyskusji zarówno referentów, jak i zgromadzonych gości będzie Manifest kina gatunków napisany przez organizatorów konferencji. Wśród komentatorów znalazły się zarówno osoby chwalące zawarte w nim oczywiste prawdy, jak i w ostry sposób negujące jego założenia. Konferencja O poprawie polskiego kina jest znakomitą okazją, by samemu zweryfikować tezy organizatorów oraz porozmawiać o kondycji współczesnego polskiego kina.
W poniedziałek i wtorek w godz. 9.00-12.00 odbędą się bloki tematyczne z udziałem studentów i doktorantów z całej Polski (Uniwersytety: Warszawski, Jagielloński, Łódzki, Gdański, Adama Mickiewicza). Skupią się na trzech zagadnieniach: przedstawieniu polskiej tradycji kina gatunkowego, badaniu pojemności znaczeniowej gatunków oraz możliwych drogach reformowania polskiej kinematografii. Komedie, dramaty, gry komputerowe, recepcja polskich filmów za granicą – to tylko niektóre z tematów znajdujących się w polu zainteresowań uczestników konferencji O poprawie polskiego kina.
Zaplanowano także cztery panele dyskusyjne z udziałem wybitnych twórców kina, krytyków filmowych i historyków filmu. Poniedziałkowe zatytułowano: Jak zmienić polski sen w polską fabrykę snów? O problemach produkcji filmowej w Polsce oraz Współczesność w cieniu srebrnego ekranu. Polska nieopisana, natomiast wtorkowe: Kino bez idei? Czy polskie filmy po ’89 roku próbują budować jakiś wspólny światopogląd? oraz Polski gatunek – wampir bez zębów?. Punktem wyjścia każdego z nich będzie refleksja nad trafnością Manifestu kina gatunków. Następnie dyskusje skupią się na różnych zagadnieniach: produkcji filmowej; tematach, które nie są podejmowane przez polskich twórców; zapleczu intelektualnym i światopoglądowym polskich twórców oraz możliwościach realizacji i celowości kina gatunkowego w Polsce.
Oprócz bloków i paneli zaplanowano interesujące wydarzenia towarzyszące. Dzięki współpracy z MaszynąDoPisania osoby, które zgłoszą się do organizatorów drogą mailową, wezmą udział w bezpłatnym kursie reżysera i scenarzysty Pawła Sali (Matka Teresa od kotów), dotyczącym głównych grzechów scenariuszopisarstwa (termin kursu: 28 maja, 17.30, Wydział Polonistyki UW). Dzięki nawiązaniu współpracy ze Studiem Produkcyjnym ORKA zainteresowane osoby odwiedzą miejsce, w którym powstawały jedne z najgłośniejszych polskich filmów ostatnich lat, m.in. Obława, Pokłosie, Wojna polsko-ruska (termin warsztatów: 11 czerwca). Wszyscy zainteresowani proszeni są o zgłaszanie uczestnictwa drogą mailową na adres filmowo.literacka@gmail.com.
O poprawie polskiego kina
27 i 28 maja 2013 roku
Pałac Kazimierzowski, kampus główny UW, ul. Krakowskie Przemieście 26/28
Warszawa