Podczas festiwalu Nowe Horyzonty, który rozpocznie się 18 lipca we Wrocławiu, w sekcji Nocne Szaleństwo 2013 będzie można zobaczyć dziewięć cyberpunkowych przebojów.
W sekcji zostaną pokazane filmy znanych reżyserów, kultowe pozycje, które stały się bazą cyberpunkowego kanonu, ale również dzieła nieoczywiste i zapomniane. Kuratorka sekcji Ewa Szabłowska opisuje tegoroczny program:
Nocne Szaleństwo 2013 upłynie pod znakiem cyberpunkowego trashu, w których ludzie i seksowne cyborgi noszą rękawiczki z obciętymi palcami, a plątanina kabli pasie haj-tekowe komputery, czające się w mrokach niedalekiej przyszłości. Na spłukanych kwaśnym deszczem ulicach mierzą się z zaawansowaną technologią outsidederzy rozpadającego się społeczeństwa. W cyberpunkowym szaleństwie jest metoda: niski budżet, duża dawka stylu, dwuznaczna relacja z maszynami i podróżujący na kosmicznych używkach antybohaterowie w dystopijnej scenografii. W cyklu znajdą się najbardziej stylowe retro-wizje i nowe wycieczki na peryferia celuloidowej cyberprzestrzeni.
W programie sekcji znalazły się dzieła mistrzów kina, jak nieznany film science-fiction samego Rainera Wernera Fassbindera World on a Wire z 1973 roku na podstawie głośnej powieści Simulacron-3 Daniela G. Galouye’a, słynny body horror Davida Cronenberga Videodrome z Jamesem Woodsem czy sztandarowe produkcje japońskiego cyberpunku w reżyserii klasyka nurtu Shozina Fukui (Rubber’s Lover, 964 Pinokio). Nie zabraknie kultowych, futurystycznych wizji: postnuklearnego Hardware Richarda Stanleya; niezapomnianego revenge movie George’a Millera – Mad Max z Melem Gibsonem; cudownie campowego pastiszu kina sci-fi Bleak Future B. Scotta O Malley’a z 1997 roku. W programie również cyberpunk prosto z… Grecji – Morning Patrol Nikosa Nikolaidisa – oraz austriacki Flaming Ears – głośny, undergroundowy film Angeli Hans Scheirl, Ursuli Pürrer i Dietmara Schipeka.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty
18-28 lipca 2013 r.
Wrocław