2 września nakładem wydawnictwa słowo/obraz terytoria ukaże się książka amerykańskiej filmoznawczyni Lindy Williams pt. Seks na ekranie.
Przez długi czas pocałunek był jedynym aktem seksualnym, który można było zobaczyć na amerykańskich ekranach. W latach 60. i 70., pod wpływem rewolucji seksualnej, kino przeżyło bardzo specyficzny okres dojrzewania.
Widzowie zrozumieli, że od filmu można wymagać szczegółowych informacji na temat łóżkowych wydarzeń. Linda Williams opowiada zarówno o tym, jak przedstawienia seksu rozwijały się w historii kina, jak i o naszych reakcjach na zmieniające się sposoby reprezentacji. Rzuca tym samym nowe światło na rożne formy przyjemności i wiedzy, które poznajemy dzięki filmowym obrazom seksu.
Fragment Wstępu:
Pytając o to, kiedy i dlaczego Ameryka stworzyła współczesne sposoby kulturowego przedstawiania seksu na ekranie, chciałabym zwrócić uwagę na podwójne znaczenie czasownika to screen, wskazujące zarówno na element ujawnienia, jak i zakrycia. To screen znaczy przede wszystkim wyświetlać na ekranie. Jednak słowniki podają jeszcze jedną, równie istotną definicję: osłonić kogoś lub coś za pomocą ekranu. Film ujawnia i zakrywa jednocześnie. Przyjmując, że historia kinematografii skupia się przede wszystkim na ujawnieniu barwnego świata wizualnych wyobrażeń seksualności, powinniśmy podkreślić nadzwyczajną rolę wyobraźni. W historii tej nie chodzi bowiem o teleologiczny postęp ku ostatecznej, jasnej wizji rzeczy, jakby ta rzecz istniała zawsze i wymagała po prostu ukazania. Seks jest aktem, a pewną część tej rzeczy da się ukazać. Mimo to, jak postaram się wyjaśnić, jednorodna prawda – którą mogłyby uchwycić kamery lub mikrofony – nie istnieje. Mamy raczej do czynienia ze skomplikowanym, niebezpośrednim, odgrywanym aktem, a każde ujawnienie pociąga za sobą element zakrycia, pozostawiając pole dla wyobraźni.
Linda Williams (ur. 1946) jest profesorem filmoznawstwa na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Opublikowała między innymi: Figures of Desire: A Theory and Analysis of Surrealist Film (1981), Playing the Race Card: Melodramas of Black and White, from Uncle Tom to O.J. Simpson (2001) oraz Screening Sex (2008).
Korzystając z teorii kulturoznawczych, feministycznych, marksistowskich oraz psychoanalitycznych, Linda Williams w błyskotliwy sposób ukazuje nam, czym tak naprawdę jest pornografia, także dla kobiet.
Anne McClintock, Voice Literary Supplement
Linda Williams Seks na ekranie
Premiera: 2 września 2013 roku
słowo/obraz terytoria