Do 26 października w krakowskiej Galerii Zderzak potrwa wystawa pt. Metapolityka. Minister nie aprobuje takich wypowiedzi.
Pod hasłem metapolityka zostały zebrane prace, które odnoszą się do polityki nie wprost, ale metaforycznie lub jeszcze inaczej, tak jak czyni to sztuka, kiedy nie bierze na siebie ciężaru obowiązków propagandowych.
Najstarsze dzieła na wystawie pochodzą z przełomu lat 60. i 70. – są to kolaże z cyklu Identyfikacje Danuty Urbanowicz, które powstały pod wrażeniem tzw. wydarzeń marcowych. Jest to rzadki przypadek pojawienia się treści politycznych w kręgu awangardowej Grupy Krakowskiej.
Z lat 1979-80 pochodzą Portrety helsińskie Jurrego Zielińskiego, przedstawiające polityków-sygnatariuszy Aktu Końcowego KBWE w Helsinkach. Zostały namalowane na zamówienie Komitetu Centralnego PZPR, tuż przed tragiczną śmiercią artysty. Zestawienie Urbanowicz/Jurry wydało się organizatorom intrygujące, zarówno z powodów politycznych, jak estetycznych.
Z 1981 roku pochodzi obraz Jarosława Modzelewskiego Winston Churchill i delfin, namalowany w roku Solidarności pod wyraźnym wpływem estetyki Jurrego. Wystawa, na której był pokazywany, została zawieszona z powodu wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. Na pewien czas malowanie delfinów zostało przez władze uznane za działalność wywrotową i zabronione.
Z okolicy roku 1992 pochodzą dwa duże rysunki Zbigniewa Libery, pokazywane na pierwszej wystawie indywidualnej artysty w CSW w Warszawie. Oba są dość zagadkowe, gdyż odnoszą się do systemu filozofii hermetycznej Roberta Fludda z przełomu XVI i XVII wieku, co jest tym bardziej ciekawe, że ich autora uznaje się powszechnie za anarchistę.
W 1995 roku w Zderzaku został zarejestrowany na video performance głosowo-mimiczny Jaapa Blonka Kré. Dla Antonina Artaud. Jest to dzieło dowcipne i mrożące krew w żyłach. Holenderski artysta prezentuje w nim dadaistyczny stosunek do sfery polityczności, idąc po linii tradycji Kurta Schwittersa i Artaud. To z dzieła Blonka pochodzi tytuł wystawy Minister nie aprobuje takich wypowiedzi.
Z okolicy 2000 roku pochodzi olbrzymi linoryt Rafała Bujnowskiego Auto, dom, ona, on, zakupiony przez Galerię z wystawy dyplomowej artysty, tuż po szczęśliwej obronie dyplomu. Dzieło reprezentuje, zdaniem organizatorów, światopogląd socjoliberalny i optymistyczny, właściwy epoce ustrojowej transformacji, choć każdy z widzów może mieć w tej sprawie odmienne zdanie.
Prace pochodzą z kolekcji Zderzaka oraz kolekcji prywatnych.Pomysłodawcą wystawy jest Jan Michalski.
Komentarz pomysłodawcy wystawy:
Obraz Jurrego Kapelusz na święto, wybrany na znak rozpoznawczy naszej wystawy, przedstawia coś, co wygląda jak czerwono-różowy pudding na białym talerzu. Z puddingu sterczy dumnie pawie pióro. Kapelusz Jurrego, choć pochodzi z 1975 roku, jest ciągle modny – jego fason jest absolutnie ponadczasowy. Codziennie widzimy, jak wielu naszych bliźnich paraduje w nim po ulicach z nieukrywanym zadowoleniem. Sądzić należy, że rozmiar tego wspaniałego kapelusza zależy nie tylko od obwodu głowy… No właśnie, kogo widziano w nim ostatnio?
Artyści: Jaap Blonk, Rafał Bujnowski, Jurry, Zbigniew Libera, Jarosław Modzelewski, Danuta Urbanowicz
Metapolityka. Minister nie aprobuje takich wypowiedzi
23 sierpnia – 26 października 2013 r.
Galeria Zderzak, Floriańska 3
Kraków