Do 29 września w zielonogórskim BWA można oglądać wystawę prac Eriki Stürmer-Alex pt. Gra bez granic. Malarstwo i obiekty od 2003 do 2013.
Erika Stürmer–Alex, oprócz stosowania tradycyjnych technik artystycznych, w ciągu 50-letniej drogi artystycznej tworzy obiekty i instalacje, zajmuje się sztuką w architekturze i przestrzeni publicznej tworząc artystyczne akcenty w monotonii nowych osiedli, bierze udział w działalności grup artystycznych, próbujących zmienić obraz miejskich peryferii, obrazując socjalne i osobiste losy ich mieszkańców, prowadzi także koła plastyczne i warsztaty. Wymieniając tylko to co najważniejsze, a to tylko niektóre z jej działań. Zależnie od koncepcji twórczej, wykorzystuje estetyczne strategie funkcjonowania mediów, nigdy nie dając się sprowadzić do jednego mianownika. W grupowych działaniach, wspólnie z innymi artystami zawsze interesowało ją, by przelotny moment, gdzie sztuka splata się z życiem, nie popadł w zapomnienie.
Niektóre z prezentowanych prac były już pokazywane w innym kontekście, jak np. Bieg historii, kopie z kopii antycznych popiersi z parku Villa Massimo w Rzymie, gdzie artystka przebywała na stypendium w latach 1993-94. W podejściu do różnorodnych technik i form wypowiedzi, autorka zbliża się do sposobu pracy określanego dziś jako postmodernistyczny, gdzie dostępne środki artystyczne, jak reprodukcja i znak, są do natychmiastowego odczytania. Tu artysta nie odkrywa i tworzy nowe, lecz na nowo porządkuje i interpretuje zapoznane treści. Odczucia reagują na umowne sygnały i znaki do rozumienia świata. Obraz podkreśla swoją strukturą to, co ma do przekazania, odnosząc się jednocześnie do form z poprzednich prac. Cyrkulując na swój własny sposób wokół osi znaczeniowej, zamyka się w kręgu, z którego nie może się już wyzwolić, by zasygnalizować coś innego.
Analizując metodę twórczą Eriki Stürmer-Alex, można odkryć podświadome wykorzystanie postmodernistycznej taktyki, mimo że nie możemy jej zdefiniować jako artystkę postmodernistyczną. Jej istota tworzenia i bycia w sztuce odnosi się do poszukiwania i odnajdywania czegoś, co znajduje się poza obrazem. Zasada ta dotyczy zarówno głębokich treści egzystencjalnych, ale również radości z gry ornamentami, albo, jak to jest widoczne w najnowszych obiektach, z tworzywa i collages, ma znaczenie eksperymentalne i bajkowe. Autorce udało się urzeczywistnić świat obrazów, który właśnie teraz jest interesujący, szczególnie wśród ludzi młodych. Odwoływanie się do języka form kultury wysokiej i niskiej, oraz połączenie elementów dekoracyjnych i reprodukcji w taki sposób, że nie budzą skojarzeń z odpadkami lub trywialnością, to najważniejsze atuty jej sztuki.
Erika Stürmer–Alex (ur. 1938 we Wriezen, Niemcy) należy do najistotniejszych i najbardziej wszechstronnych artystek wschodnioniemieckich, zaskakując ciągle nowymi punktami widzenia na to czym jest i czym może być sztuka. Ukończyła studia w Wyższej Szkole Sztuki w Berlin Weißensee i rozpoczęła drogę artystyczną w duchu wywodzącym się z klasycznego i powojennego modernizmu, który intuicyjnie odwołuje się do tendencji postmodernistycznej. Krąg podobnie myślących studentów, wśród których byli m.in. Robert Rehfeldt (1931 -1993) i Dieter Tucholke (1934 – 1986), który utwierdził ją artystycznie na tej drodze. Najważniejszy jednak wpływ wywarł, niestety ciągle zbyt mało znany malarz, Herbert Behrens-Hangeler (1898 – 1981), który wraz z Kurtem Robbel (1909 – 1986) był jej profesorem w Wyższej Szkole Sztuki w Berlin Weißensee. Tam tez zetknęła się z tradycja niemieckiego ekspresjonizmu, powojennej abstrakcji i Pop Artu. Brała udział w wielu sympozjach, plenerach artystycznych oraz pobytach studyjnych, m.in. w Londynie, Rzymie oraz Brazylii. Jej prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych, m.in. w Museum Junge Kunst we Frankfurcie nad Odrą oraz w przestrzeni publicznej.
Kurator: Armin Hauer, wicedyrektor Museum Junge Kunst we Frankfurcie nad Odrą
Tekst: Armin Hauer
Tłumaczenie: Ryszard Górecki
Erika Stürmer-Alex, Gra bez granic… Malarstwo i obiekty od 2003 do 2013
Wernisaż: 6 września 2013 roku, godz. 19.00
Wystawę można oglądać do 29 września 2013 roku
Galeria BWA
Al. Niepodległości 19
Zielona Góra