27 września w Stoke-on-Trent rozpocznie się British Ceramics Biennial, podczas którego po raz pierwszy zaprezentowana zostanie Operacja Spode / In Dust We Trust Moniki Patuszyńskiej.
Ekspozycja jest kolejnym etapem projektu Bastards & Orphans, który artystka realizuje od końca 2012 roku badając to, co pozostało w sferze materialnej oraz intelektualnej po upadłych fabrykach porcelany w Europie.
W okresie, kiedy Stoke-on-Trent tętniło życiem i przemysłem, całe miasto i cała okolica były czarne od dymu. Czarne były budynki, czarne i brudne są znalezione przeze mnie formy gipsowe i tak właśnie – na czarno – miasto zapamiętane jest przez wszystkich, z którymi rozmawiałam przed przyjazdem tutaj. Podobno już nawet królowa Wiktoria kazała zasłaniać okna w królewskim pociągu w czasie swoich podróży po tych stronach, chcąc uniknąć widoku przygnębiającego czarnego dymu zasnuwającego okolicę […] Staram się nie skupiać jedynie na przedmiotach, chociaż używam ich jako medium – nośników zawierających w sobie zapis poszczególnych etapów istnienia fabryki, jej całą historię. Warstwy pyłu odkładającego się latami wewnątrz form gipsowych przenikają do odlewu, a potem – podczas wypału – stapiają się w rodzaj szkliwa charakterystycznego dla poszczególnych miejsc
– Monika Patuszyńska
Operacja Spode została zrealizowana w ramach programu rezydencyjnego Explore umożliwiającego wybranym w konkursie artystom wejście na teren zamkniętej fabryki Spode jednej z najstarszych angielskich fabryk porcelany (1774-2008) i – jak sama nazwa programu wskazuje – badanie tkanki opuszczonego zakładu. Na wystawie zostanie zaprezentowana seria obiektów porcelanowych oraz film stanowiący zapis procesu wnikania w tkankę fabryki.
Monika Patuszyńska – rocznik 1973, mieszka i pracuje w Warszawie oraz Cardiff (Walia). W 1999 r. ukończyła Wydział Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Była ostatnim projektantem Zakładów Porcelitu Stołowego Pruszków, w latach 2008-2012 prowadziła Międzynarodowe Sympozjum Ceramiki Porcelana Inaczej odbywające się w dolnośląskich fabrykach porcelany. Jest członkiem Międzynarodowej Akademii Ceramiki z siedzibą w Genewie. Jej prace znajdują się w kolekcjach muzealnych na całym świecie – m.in. Museum of Modern Ceramic Art w Gifu w Japonii, Jingdezhen Ceramics Museum w Chinach, Mungyeong Ceramics Museum w Korei, Danmarks Keramikmuseum w Danii czy Musée de la Céramique w Vallauris we Francji, prezentowane były na ponad 90 wystawach, w tym 8 indywidualnych.
Projekt został zrealizowany w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
British Ceramics Biennial
27 września – 10 listopada 2013 r.
The Potteries Museum & Art. Gallery oraz Spode Factory Site
Stoke-on-Trent, Wielka Brytania