20 października zakończyły się 38. Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Z okazji RMNSC Kraków odwiedziło wiele znamienitych postaci zarówno polskiego, jak i światowego teatru.
Festiwal Krakowskie Reminiscencje Teatralne trwał 5 dni, a przed licznie zgromadzoną publicznością zaprezentowano w tym czasie 11 spektakli teatralnych i tanecznych, wykład performatywny, dwie debaty, 6 projekcji filmowych, improwizowane wydarzenie muzyczno-taneczno-naukowe czy uzupełnione artystycznymi instalacjami miejskie spacery.
Żadne z wydarzeń RMNSC. nie pozostawiło publiczności obojętną, począwszy od polskiej premiery Follow me Radka Rychcika w pierwszym dniu festiwalu, poprzez pokazany przez duet Strzępka i Demirski bezlitośnie smagający rodzimy przemysł kultury spektakl RE//MIX Dario Fo przesłał instrukcje, z chirurgiczną precyzją przeprowadzony występ traktujący o sile mediów i głosie nienawiści – Hate Radio (Institute of Political Murder), aż po ostatni spektakl w programie tej edycji, poruszający monodram Jana Fabre’a Drugs kept me alive.
Wiodący temat 38. edycji Reminiscencji – Światy równoległe – dosłownie i w przenośni kierował uwagę na otaczający nas świat, jednak istotnym stało się również uważne skoncentrowanie na tym co tu i teraz: na Krakowie. Efektem tego założenia są, stworzone specjalnie dla festiwalu:
– kluczowy projekt RMNSC., zrealizowany przez Rimini Protokoll 100% KRAKÓW, w którym to – w oparciu o dane statystyczne – na scenie oddany został oficjalny obraz lokalnego społeczeństwa, a dzięki zaangażowaniu 100 krakowian, jego reprezentantów, ukazana została ludzka twarz Krakowa;
– multimedialny #stalker Aśki Grochulskiej i Tomka Węgorzewskiego, poprzedzony wielotygodniowymi działaniami realizowanymi w przestrzeni publicznej miasta;
– powarsztatowa prezentacja Dance Moves Cities, efekt sierpniowego laboratorium tańca z Philippem Blanchardem w wykonaniu krakowskich tancerzy i choreografów oraz
– będące odkryciem nawet dla krakowian z dziada-pradziada trasy Artistic City Trips. Artystyczne spacery, przygotowane z udziałem kilkunastu twórców, ukazały uczestnikom w zaskakujący sposób miejsca znane i nieznane, rozsiane po mapie Krakowa. Dwie trasy pozostają do dyspozycji publiczności po zakończeniu festiwalu
Festiwal kontynuuje prezentację rozbudowanego programu tanecznego: od występu gwiazdy austriackiej choreografii An Kaler i jej spektaklu Insignificant Others (learning to look sideways) 16 października, poprzez jedyny w swoim rodzaju performans naukowo-muzyczno-taneczny z udziałem prof. Jerzego Vetulaniego, Mikołaja Trzaski i Leszka Bzdyla (Umysł-ciało), aż po A Piece Danced Alone Alexandry Bachzetsis i DZOE Harakiri Farmers w niedzielę.
Istotnym celem, który stawiają przed sobą RMNSC. jest stwarzanie przestrzeni do współpracy artystów i wymiany doświadczeń. Za nami krakowskie odsłony współorganizowanych przez festiwal programów edukacyjnych: Mobilnej Akademii (której działanie wynika z potrzeby wzbogacenia refleksji o współczesnej sztuce performatywnej i umiejętność jej krytycznego analizowania w bogatym kontekście europejskim) oraz Open Circle (dla szwajcarskich, polskich i łotewskich artystów z różnych dziedzin sztuk perfomatywnych).
Co zobaczymy podczas 39. edycji RMNSC.?
Pracujemy już nad przyszłorocznym programem, ale jest zdecydowanie zbyt wcześnie aby zdradzać szczegóły! Powiem tylko, że na pewno Kraków będzie nadal stanowił dla Reminiscencji istotny obszar programowych poszukiwań. Do zobaczenia za rok! – odpowiada Anna Lewanowicz, Dyrektor festiwalu.
38. Krakowskie Reminiscencje Teatralne
od 16 do 20 października 2013 roku
Kraków