24 listopada w Ośrodku Kultury Europejskiej Europeum w Krakowie odbędzie się nadzwyczajny koncert Michala Pal’ko, który obejmie prawykonanie utworu Wojciecha Widłaka.
Kompozycja Szemkel (Anioł nr 7) powstała w 2013 w ramach programu Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wniosek Muzeum Narodowego w Krakowie z okazji otwarcia jego nowego oddziału w Spichlerzu – EUROPEUM. Wnętrze budynku i charakter kolekcji zainspirowały mnie przede wszystkim co do instrumentarium: wybrałem cymbały, w których tradycji i brzmieniu łączą się różne wątki kulturowe obecne w szeroko pojętym naszym regionie. Utwór pisałem z myślą o Michale Pal’ko, słowacko-żydowskim cymbaliście i kompozytorze, twórcy i wykonawcy muzyki współczesnej, tradycyjnej, a także tzw. muzyki korzeni – pisze Wojciech Widłak.
Wojciech Widłak (ur. w 1971) – kompozytor, krytyk muzyczny, pedagog (2012 – tytuł profesora sztuki). Urodził się i mieszka w Krakowie, związany edukacją i działalnością z tutejszą Akademią Muzyczną. Absolwent klasy kompozycji prof. Marka Stachowskiego (1996) i klasy organów prof. Jana Jargonia (1995). Studiował także pod kierunkiem Hansa Abrahamsena (1998/99) w Kopenhadze, warsztat kompozytorski doskonalił m.in. u Franco Donatoniego, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona, Lidii Zielińskiej. Laureat 8 konkursów kompozytorskich, w tym prestiżowej rekomendacji Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (2006, Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy) oraz stypendiów twórczych w kraju i za granicą. Od 1992 jego utwory były wykonywane w 16 krajach Europy, USA, Japonii, Turcji, Azerbejdżanie, wydane w Polsce i we Francji oraz nagrane zostały na 7 płytach CD. Od 2005 jest kierownikiem Katedry Kompozycji, a w kadencji 2012–16 – dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W jego klasie kompozycji studiowali dotąd m.in.: N.Husni, Ch. Lee, Y. Özatalay, M. Pal’ko, M. Pączkowski, J. Płonka, K. Szwed. W utworach z II połowy lat 90. koncentrował się na zagadnieniach typowo warsztatowych. Utrzymane w estetyce tradycyjnej prezentują typowy zakres technik przetworzeniowych i polifonicznych, zaś istotną ich cechą – obok wyrazistej harmonii i rytmiki – jest powtarzalność. Od 2000 nastąpiła zmiana języka muzycznego na rzecz radykalizacji współbrzmień, sonoryzmu i wieloplanowości. Ekspozycja czynnika intelektualnego znajduje wyraz w skomplikowanych zabiegach konstrukcyjnych, stosowanej grze idiomów oraz integracji motywicznej.
Michal Pal’ko ukończył Konserwatorium w Koszycach (Słowacja) na kierunkach kompozycji, grze na cymbałach oraz dyrygentury. Już podczas studiów osiągał sukcesy w wielu konkursach. (SSK 2005 – pierwsza nagroda za utwór The recent silence; Bucuresti composer 2006 – druga nagroda za utwór MI-KI-NE-TA). Słuchacze zaakceptowali nie tylko jego umiejętność gry na cymbałach, ale również drogę poszukiwania nowych interpretacyjnych trendów w grze na słowackich instrumentach dętych drewnianych. Artysta stara się je połączyć ze współczesnym instrumentarium. Studia kontynuował w Akademii Muzycznej w Bratysławie w klasie kompozycji prof. Władimira Bokesa, a jednocześnie studiował grę na cymbałach w Akademii Sztuk w Bańskiej Bystrzycy w klasie dr Victorii Herencsár. Studia kompozytorskie uzupełnił w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Wojciecha Widłaka. Podczas swojej kariery wykonawczej i kompozytorskiej wykonał wiele koncertów solowych oraz występował z Orkiestrą Przyjaciół Muzyki w Wiedniu, Bohuslav Martinu Philharmonic Orchestra, State Philharmonic Orchestra Kosice, Quasars Ensemble, Veni Ensemble, Melos Ethos Ensemble. Interesuje się wykonawstwem muzyki dawnej i gra w różnych projektach zespołu muzyki dawnej Solamente Naturali. W roku 2011 otrzymał rekomendację Instytutu Goethego jako kompozytor – wraz z innymi dwudziestoma sześcioma kompozytorami z Europy Wschodniej – do udziału w projekcie Ensamble Modern we Frankfurcie kierowanym przez Petera Eötvösa.
Koncert Michala Pal’ko
24 listopada 2013 roku
Plac Sikorskiego 6, Ośrodek Kultury Europejskiej EUROPEUM – Oddział Muzeum Narodowego
Kraków