27 lutego na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej odbędzie się premiera baletu Sergiusza Prokofiewa Romeo i Julia w choreografii Krzysztofa Pastora.
Unieśmiertelnił ich Szekspir (1597), do panteonu tym tytułem próbowali wejść Vincenzo Bellini (1830), Hector Berlioz (1839) i Charles Gounod (1867). Siergiej Prokofiew po ponad 300 latach po Szekspirze (1936) dokonał cudu – może dlatego, że kazał tańczyć, a nie mówić czy śpiewać. Krzysztof Pastor przyzwyczaił warszawską publiczność do swojego języka, w którym dużą rolę odgrywają światło i przestrzeń pozostające w nieustannym ruchu – jakby naśladowały ruchy i gesty tancerzy. Jego choreografia Romea i Julii powstała dla zespołu Scottish Ballet. Premiera w Edynburgu wzbudziła entuzjazm krytyki; wyśmienita produkcja, eksplozja namiętności, uderzenie geniuszu, olśniewający triumf – czytaliśmy w prasie brytyjskiej. Czyż trzeba więcej, by z zainteresowaniem oczekiwać na polską realizację baletu Krzysztofa Pastora, powtarzaną krótko potem przez słynny amerykański Joffrey Ballet?
Romeo i Julia
Siergiej Prokofiew / Krzysztof Pastor
Balet w dwóch aktach według Williama Szekspira
Choreografia: Krzysztof Pastor
Dyrygent: Łukasz Borowicz
Scenografia i kostiumy: Tatyana van Walsum
Dramaturg: Willem Bruls
Światła: Bert Dalhuysen
Asystenci choreografa: Amanda Eyles, Paul Tyers
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, statyści
Koprodukcja: Joffrey Ballet, Chicago, USA
Premiera: 7 marca 2014 roku
Teatr Wielki – Opera Narodowa
Warszawa