17 kwietnia, w Wielki Czwartek w Filharmonii Krakowskiej, będzie można usłyszeć aż piętnaście utworów wybitnego angielskiego kompozytora Henry’ego Purcella oraz jeden z najsłynniejszych na świecie zespołów wokalno-instrumentalnych – Les Arts Florissants.
Wybitny talent Henry’ego Purcella, jednego z trzech organistów królewskich na dworze Karola II, przejawia się zarówno w jakości, jak i liczbie skomponowanych utworów. Jego spuścizna obejmuje wszystkie gatunki i formy funkcjonujące w ówczesnej kulturze muzycznej Anglii. Tworzył ody, anthems (głównie o tematyce maryjnej), utwory dramatyczne oraz muzykę do sztuk teatralnych, opracowania hymnów, psalmów, pieśni religijne i świeckie. Z gatunków instrumentalnych Purcell komponował m.in. fantazje, suity, sonaty, pisał na zespoły smyczkowe i instrumenty klawiszowe. Stworzył swój indywidualny styl, wpisując go umiejętnie w tradycję twórczo-wykonawczą epoki, w której się urodził.
Paul Agnew, debiutujący na Festiwalu Misteria Paschalia międzynarodowej sławy wokalista i uznany pedagog, poprowadzi jeden z najsłynniejszych na świecie zespołów wokalno-instrumentalnych, specjalizujących się w wykonywaniu muzyki baroku na instrumentach z epoki – Les Arts Florissants. Zespół wykona m.in. kompozycje Purcella na zespół chóralny a cappella, takie jak Remember not, Lord, our offences. Swoistą fuzję stylu renesansowego i barokowego usłyszymy w utworach: I will sing unto the Lord as long as I live, O God, thou hast cast us out, Hear my prayer, O Lord i Blow up the trumpet in Sion. Natomiast najbardziej wyrazistym przykładem stylu epoki, w którym – obok wokalnych – pojawiają się także rozbudowane partie instrumentalne, jest rozpoczynający koncert Rejoice in the Lord alway, zwany także The bell anthem.
Misteria Paschalia – to jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej. W czasie festiwalu krakowskie sale koncertowe, unikatowe wnętrza sakralne oraz kaplica św. Kingi w Wieliczce rozbrzmiewają najpiękniejszymi arcydziełami tego okresu. Festiwal cieszy się uznaniem krytyków i niesłabnącym zainteresowaniem melomanów. Trzykrotnie zwyciężał w rankingu wydarzeń kulturalnych opracowywanych przez tygodnik Polityka, Rzeczpospolita uznała go za jedno z najważniejszych wydarzeń 2008 i 2009 roku, a także dwukrotnie reprezentował Polskę na targach Midem w Cannes. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.
Misteria Paschalia
od 15 o 21 kwietnia 2014 roku
Kraków