Bunt to potrzeba zmiany, dlatego też bezkompromisowość i kontestacja są głównymi środkami wyrazu artystów, biorących udział w wydarzeniu Present Performance, którego pomysłodawcą jest Gdańska Galeria Miejska. Wernisaże odbędą się w dniach od 26 do 28 czerwca.
Stosując radykalne rozwiązania performerzy naruszają stan równowagi, generując w ten sposób energię niezbędną do przeprowadzenia zmiany, a w konsekwencji innego spojrzenia na rzeczywistość. Performance opiera się na bezpośrednim dialogu artysty z publicznością, dlatego też Gdańska Galeria Miejska wychodzi poza przestrzenie galeryjne, gdzie sztuka performance ma szanse na zaistnienie w nowym, nieoczekiwanym i bardziej szerokim kontekście. Performance zyskuje najwięcej kiedy podejmowane jest ryzyko, kiedy towarzyszy temu pewien rodzaj niewiedzy, kiedy wkraczamy w obszar eksperymentu i dopuszczamy do głosu intuicję.
Istvan Kantor znany również jako Monty Cantsin, open–pop-star, twórca Neoizmu, samozwańczy przywódca ludu z Lower East End jest skupionym na działaniu artystą mediów/wywrotowcem/producentem działającym na wielu polach sztuki od performance, robotyki, mixmediów, instalacji, malarstwa, dźwięku, muzyki, video po nowe media. Urodzony w Budapeszcie Kantor studiował tam nauki medyczne. W wieku 26 lat wyjechał do Paryża, a następnie dalej do Montrealu. Mieszkał również w Portland, Nowym Jorku i Berlinie. Obecnie rezyduje w Toronto. Kantor lubi rozbijać i podpalać swoje obiekty. W celu zaprezentowania swojego stanowiska ucieka się metodologii konfliktu czy kryzysu, nierzadko umieszczając siebie w centrum niebezpiecznej bądź niepewnej sytuacji. Jego radykalnie zmieniające się ambicje twórcze oscylują zawsze wokół jego własnego środowiska życia oraz usytuowania społecznego. Twórczość artystyczna Kantora osadzona w nurcie performensu, bada obszary ciała oraz technologii: od krwi, poprzez gesty fizyczne, sampling cyfrowy, oddychanie czy konstrukcje pneumatyczne. Często włącza do swoich prac takie obiekty jak żelazka ze spryskiwaczem, wieszaki na ubrania, zegary, flagi i megafony. Oprócz twórczości indywidualnej jest liderem i wokalistą zespołu the Red ArmBand, a także członkiem – założycielem kilku grup performatywnych, m.in.: Puppet Government (Rząd Kukiełek), MachineSexActionGroup czy Kantor Family Circus (Cyrk Rodziny Kantor). Został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in.: Telefilm Canada Award w kategorii Najlepszy Kanadyjski Film i Video w 1998 w Toronto oraz Transmediale Award w 2001 r. w Berlinie
Anna Kalwajtys – artystka performance, mieszka w Gdańsku. Absolwentka Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Wydziału Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Obecnie studentka Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Yaryna Shumska – absolwentka i doktorantka Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie. Uczestniczka wielu wystaw malarstwa oraz festiwali performance.
Przemek Branas – ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Pracowni Sztuki Performance pod kierunkiem prof. Artura Tajbera na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Obecnie jest studentem Doktoranckich Interdyscyplinarnych Studiów Artystycznych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Leszek Przyjemski – urodził się w Bydgoszczy w 1942 r. Studiował w latach 1962 – 1968 na UMK w Toruniu oraz PWSSP w Gdańsku. Dyplom artystyczny ukończył w 1968 r. w pracowni prof. K. Studnickiej. W 1970 roku wraz z Anastazym Wiśniewskim powołał do życia Nieistniejącą Przytakującą Galerię TAK. Wykorzystując język propagandy artyści wydawali druki, pieczątki, organizowali akcje silnie zakorzenione w ówczesnych realiach Polski okresu PRL-u. Działalność Galerii wkrótce Przyjemski rozszerzył o Museum of Hysterics – jednoosobową instytucję pozainstytucjonalną istniejącej wszędzie tam, gdzie znajdował się jej założyciel. Postawa twórcza artysty oscyluje pomiędzy kontestacją społeczno-polityczną, a sztuką konceptualną. Jest to specyficzny rodzaj aktywizmu pełnego spontaniczności, zabawy, ale również groteski i ironii. W latach 70-tyc na plaży w Brzeźnie, z jego inicjatywy odbyła się efemeryczna akcja zatytułowana Zlot Galerii Nieistniejących. Od początku lat ’70 do początku lat ’80 cenzura likwiduje i zaciera ślady jego działalności w Sopocie, Gdańsku, Warszawie, Elblągu.
Wydarzenia towarzyszące:
- 26 czerwca 2014 roku, godz. 17.30, spotkanie z Istvanem Kantorem i Piotrem Krajewski z Fundacji Wro, GGM1, ul. Piwna 27/29
- Wyspa Spichrzów, Galeria Spiż 7, wystawa SYNTAX – Univers(city) of art. Paweł Anaszkiewicz, Roman Bromboszcz, Manolo Cocho, Latające Gruszki/Dawid Mayer, Elvin Flamingo, Włodzimierz Kiniorski/,Katarzyna Nawrocka,Bartek Nowak, OBPW, Andrzej Pater, Coral Revueltas, Marek Rogulski, Zbigniew Sejwa, Gerardo Suter, Marcello Zammenhoff. Kuratorzy: Paweł Anaszkiewicz, Bartek Nowak, Marek Rogulski. Koncepcja wystawy: Fundacja TNS, w ramach projektu Virtual. Wystawę organizuje fundacja TNS we współpracy z Gdańską Galerią Miejską, Universitat des Morelos, Galerią Terminal 08 i Stowarzyszeniem Kamienica z Gorzowa Wielkopolskiego, Galerią Siłownia i Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, Bałtyckim Bractwem Żeglarzy.
Present Performance 2014
Wernisaż: 26 – 28 czerwca 2014 roku
Anna Kalwajtys: 27 czerwca 2014 roku, godz. 18.30
Leszek Przyjemski: 27 czerwca 2014 roku, godz. 19.15
Istvan Kantor: 27 czerwca 2014 roku, godz. 23.00
Przemek Branas: 28 czerwca 2014 roku, godz. 18.30
Yaryna Shumska: 28 czerwca 2014 roku, godz. 19.15
Gdańska Galeria Miejska
Gdańsk Brzeźno, koło mola