Od 26 czerwca w Wielkiej Zbrojowni ASP w Gdańsku będzie można oglądać pierwszą indywidualną wystawę prac Katarzyny Krakowiak pt. the first shock of great escape / pierwszy wstrząs ucieczki.
W swojej twórczości Katarzyna Krakowiak często posługuje się metodą zestawiania pojęć o przeciwstawnym, wykluczającym się wzajemnie znaczeniu – wyodrębnione i zamknięte obszary przestrzeni miejskiej w Tel Avivie komunikuje za pomocą wolnego radia Jaffa, nieużytki budynków m.in. warszawskiej Zachęty, uaktywnia poprzez kompozycje dźwiękowe, natomiast ciężkości brył obiektów przeciwstawia sam dźwięk, który jako jedyny nie ulega grawitacji.
W najnowszej realizacji, w gdańskiej Zbrojowni, Krakowiak ponownie zwraca szczególną uwagę na newralgiczny obszar styku dwóch bardzo różnych, jednocześnie wykluczających się czasowo i przestrzennie narracji. Artystka po raz kolejny posługuje się materią budynku w skali 1:1, która to z kolei bezpośrednio determinuje faktyczny rozmiar jej rzeźbiarskiej, czasowej realizacji.
Krakowiak w pełni wykorzystuje określony wymiar budynku, anektuje zastaną przestrzeń – a dokładnie ponad siedemset metrów przestrzennych pustki i ponad czterysta lat historii, która miała wpływ na wewnętrzną organizację układu przestrzennego. W swoim projekcie ingerując w miejsce definiuje jego parametry na nowo, poprzez częściowe wprowadzenie tylko pozornie abstrakcyjnych podziałów przestrzeni. W rzeczywistości są to konkretnie zdefiniowane podziały oparte na stałych formułach regulujących funkcjonalizm rozumiany tutaj jako najbardziej ekonomiczny i wydajny sposób tworzenia przestrzeni publicznej.
Artystka wsuwając rozbudowaną geometrycznie konstrukcję w zastaną przestrzeń Arsenału, wykorzystując pustkę w pustce, posługuje się wyabstrahowanymi wytycznymi, które mechanicznie określają najbardziej złożone programowo i przestrzennie obiekty przestrzeni publicznej, a co za tym idzie wykorzystuje całkowicie zinstrumentalizowane i modułowo sfabrykowane normy przestrzeni przeznaczonej do wspólnego używania.
Katarzyna Krakowiak (1980), mieszka i pracuje w Gdańsku. Artystka zajmuje się rzeźbą i architekturą przy użyciu wielu mediów komunikacyjnych, przede wszystkim dźwięku. W roku 2006 otrzymała dyplom Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w Pracowni Transplantacji Rzeźby pod kierunkiem prof. Mirosława Bałki, którego asystentką artystka była w latach 2004–2007. W 2007 roku odbyła staż w Architecture Foundation w Londynie. W 2012 roku otrzymała specjalne wyróżnienie za wystawę solową w Pawilonie Polskim na 13. Międzynarodowej Wystawie Architektury— la Biennale di Venezia Common Ground, Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great powers. Do jej najważniejszych wystaw należą: Chute, Fact Gallery, Liverpool (2013), Shorthand Possibility 02: Growth P!, Nowy Jork (2012), All. FM Tallinn Kumu Kunstimuuseum Tallinn (2011), Who Owns the Air? Galeria Foksal, Warszawa (2011). Jej prace prezentowane były na wystawach zbiorowych m.in. HMKV w Dortmundzie (2011) i Game and Theory w South London Gallery (Londyn, 2009). W 2012 roku prowadziła wizytujące wykłady na Wydziale Architektury Columbia University w Nowym Jorku. Od 2011 roku. wykłada w Pracowni Projektowania Wnętrz Miejskich (Wydział Architektury Wnętrz) w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (współpracuje z Prof. Jackiem Dominiczakiem).
Spotkanie wokół pracy Katarzyny Krakowiak i funkcjonalizmu we współczesnej architekturze: 30 czerwca 2014 roku, godz. 18.00, IKM przy ul. Długi Targ 39/40. W spotkaniu wezmą udział: Katarzyna Krakowiak i Jacek Dominiczak
Kurator: Patrycja Ryłko
Konsultacje merytoryczne: Jacek Dominiczak
Organizator: Instytut Kultury Miejskiej
Katarzyna Krakowiak, the first shock of great escape / pierwszy wstrząs ucieczki
Wernisaż: 26 czerwca 2014 roku, godz. 19.00
Wystawa potrwa do 6 lipca 2014 roku
Wielka Zbrojownia ASP
Targ Węglowy 6, wejście od ulicy Tkackiej
Gdańsk