8 i 9 listopada w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie trwać będzie Festiwal Uczuć Urażonych. W ramach festiwalu spektakle, cykle czytań i dyskusji.
Wyobraźcie sobie świat, w którym nie istnieją sztuczne konwenanse, w którym nie ma poprawności politycznej, a nonkonformizm jest godny podziwu. Świat bez sztucznych podziałów – również, a może przede wszystkim, tych artystycznych. Trudne?
Łaźnia Nowa proponuje urzeczywistnienie tej wizji i chwilowe zawieszenie broni w niecodziennej przestrzeni pierwszej edycji Festiwalu Uczuć Urażonych, podczas którego przemieszamy ze sobą opozycyjne światy. Wejdźmy w labirynt spektakli, dajmy się ponieść muzyce i podyskutujmy o tym kto i w jaki sposób decyduje co jest normą, a co innością? Co artystycznie niskie, a co wysokie? Co dopuszczalne, a co piętnowane? I kiedy podzieliliśmy się na walczące grupy przeciwników politycznych, ideowych, artystycznych? Chcemy, aby w polskim, rozwarstwionym społeczeństwie pojawiła się przestrzeń wolności i równowagi, w której hasło Moje uczucia zostały urażone będzie mogło zniknąć.
1 dzień: Manipulacje – halucynacje
Podczas pierwszego dnia Festiwalu Uczuć Urażonych, o 20.30 zobaczymy monodram Joanny Szczepkowskiej Goła Baba, który stanie się preludium rozmowy autorki z Joanna Krakowską. Zaprosimy również na reżyserowane przez Jarosława Wójtowicza czytanie sztuki Bydło Przemysława Jurka, które otworzy festiwalowy dzień o 18.00. Czytanie uruchomi dyskusję prof. Krystyny Duniec, dr hab. Joanny Krakowskiej i prof. Przemysława Czaplińskiego o obecnej kondycji społeczeństwa obywatelskiego: jego charakterze, mechanizmach jego działania z uwzględnieniem polskiej historii. Postawione zostanie pytanie o możliwość społecznego porozumienia, a także o rolę teatru jako instytucji – w klasycznym rozumieniu – odzwierciedlającej, ale też kształtującej i przekształcającej postawy społeczne.
Goła Baba | 8 listopada, godz. 20.30
Jakie cele powinien stawiać sobie teatr: poddać świat wnikliwej analizie i rozbierać ludzką duszę na czynniki pierwsze? Wzruszać i kształtować widza…? Czy może lepiej schlebiać jego gustom? Jak grać, aby dotrzeć do dzisiejszej publiczności: subtelnością gestu, precyzją myśli, niezwykłą wrażliwością? A może ważniejsza jest siła przebicia i umiejętność zwrócenia uwagi wszystkimi dostępnymi środkami? Kto powinien wyjść na scenę? A kto pozostać w garderobie? Na te i inne pytania w sposób niezwykle przewrotny stara się odpowiedzieć Joanna Szczepkowska. Swoim brawurowym monodramem, który już od kilkunastu lat święci triumfy na scenach całej Polski, nie daje łatwego rozwiązania. Każdy widz będzie musiał udzielić swojej własnej odpowiedzi.
2 dzień: Ciało bezwstydne
Kiedy nagie ciało jest sztuką, a kiedy efektowną golizną? Kiedy sztuka zmienia się w prowokację? Kiedy efekt zaczyna być niewygodny? Czy nagość jest dosłownością? A może symbolem i metaforą? I czym różni się nagi aktor w dramacie Buchnera od tańczącego w klubie striptizera? Czy naprawdę odpowiedź jest oczywista? Co myślą na ten temat aktorzy, dla których ciało to tylko narzędzie pracy, podatne na modyfikacje? Nagość jest bezwstydna. Ale czy ciało ubrane nie może takie być? Czy inność wystawiona na spojrzenie widza nie jest zaczepna? Zastanowimy się nad tym po 19.00, kiedy obejrzymy spektakl Rafała Urbackiego Gatunki chronione, w którym osoby o alternatywnej motoryce tańcem odpowiadają na dominujące w mediach dyskursy dotyczące niepełnosprawności.
Drugiego dnia festiwalu zapraszamy do poznania zupełnie innego ciała od godziny 18.00.
Gatunki Chronione | 9 listopada, godz. 19.00
Czworo tancerzy, w niezwykłej przestrzeni śląskich mazur (zespół przyrodniczo-krajobrazowy Żabie Doły). Wybór miejsca nie jest przypadkowy, rezerwat przyrody, gatunki, które by przeżyć muszą zostać objęte ochroną państwa i młodzi ludzie o alternatywnej motoryce. Choreografia skomponowana dla zaangażowanych w projekt tancerzy, stawia przed nimi nie tylko wyzwania ruchowe, ale również aktorskie. Gatunki chronione są próbą krytycznej refleksji na temat tolerancji wobec osób o alternatywnej motoryce, bez nadużywanych w mediach narracji ofiary albo superbohatera.
W ramach festiwalu odbędzie się także cykl czytań i dyskusji:
8 listopada
- 18.00 | Czytanie sztuki Bydło Przemysława Jurka
- 19.30 | Dyskusja: W poszukiwaniu alternatyw
z udziałem prof. Krystyny Duniec, dr hab. Joanny Krakowskiej, prof. Przemysława Czaplińskiego. Dyskusję poprowadzi Agata Dąbek.
22 listopada
- 18.00 | Czytanie sztuki Reduplikacja Darii Kubisiak
- 19.30 | Dyskusja: Oswajanie >>Gender<<
z udziałem prof. Małgorzaty Sugiery, prof. Ingi Iwasiów oraz dr Agnieszki Gajewskiej. Dyskusję poprowadzi Agata Dąbek.
23 listopada
- 18.00 | Czytanie sztuki Dziura Jarosława Jakubowskiego
- 19.30 | Dyskusja: Teatr polski i jego publiczności
z udziałem Jacka Sieradzkiego, Kaliny Zalewskiej, dr Marcina Kościelniaka i Witolda Mrozka. Dyskusję poprowadzi Agata Dąbek.
Festiwal Uczuć Urażonych
8 i 9 listopada 2014 roku
Teatr Łaźnia Nowa
Kraków