Znamy zwycięzców III edycji Międzynarodowego Konkursu FUTUWAWA na najlepszy projekt dla Warszawy Przyszłości. Jego trzy edycje pozwoliły zgromadzić i zaprezentować prawie 500 projektów dla Warszawy przyszłości z zakresu architektury, urbanistyki i sztuki w przestrzeni publicznej. Powstała w ten sposób przestrzeń niczym nieograniczonego eksperymentu, która pozwala bawić się miastem, ale i poddać je dyskusji.
Projekty prezentowane w FUTUWAWIE to zarówno propozycje gotowe do realizacji, jak i te, których utopijność/dystopijność/futurystyczność sprawiają, że nie mogą zostać zrealizowane ze względów planistycznych, technologicznych, finansowych i wielu innych.
W skład Jury Konkursowego wchodzili:
- Sebastian Cichocki, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
- prof. Mirosław Duchowski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
- prof. Sławomir Gzell, Katedra Projektowania Urbanistycznego i Krajobrazu Wiejskiego, Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej
- architekt Marcin Mostafa, prezes Oddziału Warszawskiego SARP
- dr Kacper Pobłocki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- dr Elżbieta Anna Sekuła, Instytut Badań Przestrzeni Publicznej
- Marta Żakowska, redaktorka naczelna Magazynu Miasta
Jury zadecydowało o rozdzieleniu puli nagród w następujący sposób:
Nagrodę Jury Konkursowego w kategorii projekt dla Warszawy przyszłości zdobyły ex aequo trzy projekty:
- Kładka Rowerowa Mostu Poniatowskiego autorstwa Kamy Wybieralskiej i Mikołaja Molendy – jest trafnym odczytaniem problemu miasta i pragmatyczną propozycją jego realnego rozwiązania. Projekt jest przydatny, uzasadniony, wpisany w kontekst miejsca oraz wynika z rzeczywistej potrzeby. Projekt ten zdobył także Nagrodę Internautów w wysokości 2 000 zł.
- Ból fantomowy Ściany Wschodniej autorstwa Kai Abdank i Wojciecha Kacperskiego – projekt konceptualny i prowokacyjny. Jest koncepcją, która ma przypominać m.in. władzom miasta o pustce placu Defilad i odwiecznym problemie z jego zagospodarowaniem. Stanowi swego rodzaju lustro, które pokazuje nam obraz tego, co jest po drugiej stronie – jednak odbicie jest jedynie lustrzane, co ukazuje nam nieprawdziwość zastanej sytuacji.
- Tarchomin. Pejzaże pomiędzy architekturą autorstwa Doroty Ślązakowskiej – projekt ważny ze względu na zwrócenie uwagi na istotę i potencjał nieformalnych i często niedostrzeganych przestrzeni – dzięki systemowi mikro-interwencji może umożliwić stworzenie w ich miejscu przestrzeni społecznych i bliskich mieszkańcom. Pomysł może być wykorzystywany w podobnych miejscach w stolicy i innych miastach.
Nagrodę Jury Konkursowego w kategorii projekt dla Warszawy przyszłości – PORY ROKU zdobyły ex aequo dwa projekty:
- Urban garden autorstwa Kamy Wybieralskiej – projekt, który – dopracowany – może być z powodzeniem wprowadzony w różne przestrzenie publiczne miasta. W prosty sposób odpowiada na potrzebę zieleni w mieście.
- Biennale nieużytków autorstwa Martyny Baran – propozycja łączy w sobie założenia wielu innych społecznych projektów, mających na różne sposoby ożywiać przestrzenie miejskich nieużytków w Warszawie. Biennale byłoby sezonowym zwieńczeniem procesów poszukiwania i ożywiania fragmentów przestrzeni miejskiej – jest więc w założeniu procesem angażującym, dynamicznym (tak jak dynamiczne jest miasto) oraz posiadającym wyraźne zwieńczenie.
Jury zadecydowało zsumowaniu puli nagród z dwóch kategorii konkursowych i równym podziale tej sumy (8 000 zł) pomiędzy 5 zwycięzców z obu kategorii.
- Jury zadecydowało o wyróżnieniu czterech projektów:
- Ośrodek pomocy osobom bezdomnym autorstwa Katarzyny Świderskiej
- Architektura a granice wolności – więzienie XXI wieku autorstwa Doroty Wilczyńskiej
- Metram© – nowa tożsamość wizualna autorstwa Mariusza Różyckiego
- Wyciąg_Anię autorstwa Tomasza Rychlewskiego
Organizator: Fundacja Puszka
Konkurs FUTUWAWA
Rozstrzygnięcie: 25 października 2014 r.