1 grudnia o godz. 19.00 w Instytucie Teatralnym w Warszawie zaprezentowany zostanie solowy spektakl butoh Ziarno emocji w wykonaniu Atsushiego Takenouchi.
Artysta butoh to twórca i tworzywo w jednym. Synteza ducha, ciała i umysłu w tańcu daje widzom możliwość uczestnictwa w bezgranicznej i ponadczasowej podróży do uniwersalnego źródła bytu. W trakcie spektaklu, szczupłe ciało artysty emanuje energią udzielającą się widowni, a światło i niezwykła, przypominająca dźwięki zasłyszane w naturze muzyka, dopełniają wrażenie pełnego uczestnictwa w żywym obrazie. Umiejętność przełożenia pełnego spektrum ludzkich emocji – smutku, strachu, radości – na minimalistyczny a jednocześnie niezwykle silny w odbiorze język butoh dana jest tylko tym mistrzom, którzy po latach osobistych i głębokich poszukiwań już tam dotarli. Atsushi Takenouchi jest jednym z nich. Podczas spektaklu muzykę na żywo tworzyć będzie Hiroko Komiya.
Emocje poruszają ciałem z głębi. Jak ziarno w ziemi, zalążek uczuć tkwi w nas na długo przed tym nim dojrzeją i znajdą wyraz w nowej formie. Rozwijają się nieskończenie w całkowitej ciemności czerpiąc ze źródła ludzkiej pamięci. Ciało, którego znaczenie społeczeństwo dziś lekceważy, może uzyskać prawdziwą harmonię jedynie wtedy gdy uczucia są szczere i spontaniczne. Gdy tak nie jest, wybuchają prowadząc nas ku chaosowi.
Atsushi Takenouchi.
Premiera spektaklu miała miejsce w 2003 roku w Paryżu podczas Festiwalu butoh.
Atsushi Takenouchi dołączył do grupy Hoppo-Butoh-ha na Hokkaido w 1980. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – Takazashiki (1984) było opracowane przez twórcę butoh Tatsumi Hijikata. Atsushi rozpoczął swą własną drogę Jinen Butoh“ w 1986; stworzył m.in. spektakle solo Itteki, Ginkan łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem Jinen odbył w Japonii 3. letnią podróż wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u twórcy butoh Kazuo Ohno i jego syna – Yoshito. Od 2002 przebywał głównie w Europie współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Avignon, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Ostatnia praca na Alasce i Hawajach Wypełniony naturą – film artystyczny o środowisku naturalnym – wkrótce będzie ukończona.
Hiroko Komiya – obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki – bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Używa zarówno wody i materiałów naturalnych takich jak kamień, bambus, piach, liście, muszle jak dzwonki, bębenki czy perkusję. Od 1996, pod okiem grającego na Tabla – Masahiro Besso, uczyła się grania na instrumentach perkusyjnych używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh Atsushi Takenouchi. W czasie warsztatów Jinen Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy, aktorów a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami upośledzonymi w Japonii, Francji, USA czy Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jean C. Dussin (pieśni inuickie, afrykańskie, celtyckie, z kręgu).
Ziarno emocji
Hiroko Komiya
1 grudnia 2014 roku, godz. 19.00
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Warszawa