Wielokrotnie nagradzany Teatr Pieśń Kozła zaprezentuje swoją interpretację Króla Leara w dniach 19–22 lutego w Battersea Arts Centre w Londynie.
Teatr Pieśń Kozła, cieszący się sławą jednego z najbardziej nowatorskich zespołów europejskich powraca do Battersea Arts Centre z londyńską premierą Pieśni Leara wg Williama Szekspira. Uprzednio zespół Teatru podbił serca publiczność Battersea swoim spektaklem Return to the Voice w 2014 r. Pieśni Leara zostały docenione na edynburskim festiwalu Fringe w 2012 r., gdzie zdobyły nagrody Fringe First i Herald Archangel. Sztuka ta jest nielinearnym dramatycznym wydarzeniem, które ukazuje świat subtelnych energii i rytmów rządzących szekspirowskim dramatem. Członkowie zespołu dokonali wyboru kluczowych scen z Króla Leara, które posłużyły za inspirację do snucia historii za pomocą gestów, słów i muzyki. Każda pieśń jest punktem wyjścia do kolejnego dramatycznego poematu, a muzyka staje się postaciami, związkami i zdarzeniami. 21 lutego 2015 roku, po spektaklu Pieśni Leara – dyskusja z Dyrektorem Artystycznym Teatru Pieśń Kozła Grzegorzem Bralem.
Teatr Pieśń Kozła jest głęboko zakorzeniony w najlepszych polskich tradycjach awangardowego teatru, pozostając pod wpływem takich twórców, jak Konrad Swinarski, Tadeusz Kantor oraz Jerzy Grotowski. Niemniej jednak, ten fizyczny teatr czerpie także z międzykulturowych wzorców, takich, jak europejskie tradycje łacińskiej muzyki polifonicznej czy północnoafrykańskiej muzyki koptyjskiej z Egiptu. Międzynarodowy skład członków Teatru skupia aktorów z Wielkiej Brytanii, Polski, Islandii, Włoch i Grecji.
Spektaklom teatralnym towarzyszyć będzie konferencja na temat dziedzictwa książki Szekspir współczesny Jana Kotta, jednej z najwybitniejszych książek XX wieku na temat Szekspira, która wywarła wpływ na wielkie osobistości brytyjskiego teatru, takie, jak Peter Hall czy Peter Brook. Podczas konferencji uczestnicy będą debatować na temat odbioru Jana Kotta w post-sowieckim świecie, jak również na temat nieprzemijającej siły jego książki. W konferencji wezmą udział: Grzegorz Bral, John Elsom, Graham Holderness, Ian Herbert, Dariusz Kosiński, Kate McLuskie, Ken McMullen, Madalina Nicolaescu, Zorica Nicolic, Kalina Stefanova, Stephen Unwin i Jana Wild.
Teatr Pieśń Kozła – Założony w 1996 roku przez Grzegorza Brala i Annę Zubrzycki, Teatr Pieśń Kozła zdobył międzynarodowe uznanie jako jeden z najbardziej nowatorskich, bazujących na treningu aktorskim, zespołów europejskich, który nieustannie poszukuje nowych rozwiązań artystycznych. Mający swą siedzibę we Wrocławiu, zespół stale rozwija swoje występy w celu wykorzystania siły teatru do dostarczenia publiczności głębokich doświadczeń, które pozwoliłyby widzom odkrywać własną wrażliwość i humanizm. Nieprzerwany trening, jak i próby oraz proces tworzenia spektakli traktowane są jako rodzaj pracy laboratoryjnej, umożliwiającej zespołowi badanie rzemiosła aktora i reżysera oraz rozwijanie coraz to nowszych technik i środków artystycznej ekspresji. Tym, co wyróżnia Teatr Pieśń Kozła, jest dążenie do międzyludzkiego spotkania i otwartości, które stanowią zalążek autentycznego doświadczenia. To zaangażowanie w proces tworzenia związków między jednostkami jest punktem wyjścia do każdego nowego rodzaju treningu, który zawsze integruje ruch, głos, pieśń i tekst. Te składające się na spektakl elementy sprawiają, iż jest on głęboko zakorzeniony w muzyczności i potrafi przemawiać do widzów na bardzo sensualnym poziomie
Pieśni Leara
Teatr Pieśń Kozła
19–22 lutego, godz. 20.00
Battersea Arts Centre w Londynie
Międzynarodowa Konferencja Akademicka Kingston Shakespeare Seminar – Jan Kott Our Contemporary (Czy Jan Kott jest naszym współczesnym?)
19 lutego, godz. 8.30 – 20.30
Kingston University w Londynie
Wykład prof. Dariusza Kosińskiego, Dyrektora Instytutu Teatralnego w Warszawie na temat Jerzego Grotowskiego
20 lutego, godz. 11.00–16.00
Kingston University w Londynie
21 luty, godz. 11.00–16.00
Battersea Arts Centre w Londynie