Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie zaprasza 18 lutego na koncert piosenki literackiej …od B do Z, czyli subiektywny elementarz piosenki, w ramach cyklu Namuz(yk)owywanie poezji.
W czasie wieczoru wystąpią Mateusz Bieryt (wokal) oraz Michał Zawadzki (fortepian). Repertuar został rozplanowany na wielu biegunach stylistycznych – tworzy jednak spójną całość. Z wielu mniej lub bardziej trafnych określeń, mogących opisywać te utwory, najlepszym wydaje się być to najbardziej absurdalne: piosenka z tekstem. Pojawi się więc i piosenka francuska (Brel, Nougaro), i piosenka krakowska (Grechuta, Pawluśkiewicz), polskie lata 50. i 60. (Kurtycz, Starsi Panowie, Klan), poeci rocka (Ciechowski) oraz nieśmiertelni klasycy piosenki (Kofta, Osiecka, Młynarski, Tuwim)…
Michał Zawadzki o… Mateuszu Bierycie:
Mateusz pochodzi z Jazowska pod Nowym Sączem. Ma 22 lata. Jest studentem III roku aktorstwa krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego. Dwukrotnie (na II i III roku) otrzymał stypendium Rektora, a ponadto – w bieżącym roku akademickim – stypendium artystyczne Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso.
Współpracował z Jerzym Trelą (Samobójca Nikołaja Erdmana – dyplom IV roku PWST), Mają Kleczewską (słuchowisko Hate radio w Radiu Kraków), Krzysztofem Globiszem (słuchowisko Powrót do domu Harolda Pintera), Anną Dymną (Salon Poezji w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie). Mateusz jest laureatem kilku ogólnopolskich festiwali (Studencki Festiwal Piosenki w Krakowie, Ogólnopolski Turniej Śpiewających Poezję Łaźnia w Radomiu, Festiwalu Piosenki i Ballady Filmowej w Toruniu, Zamojski Festiwal Kultury im. Marka Grechuty, Ogólnopolski Festiwal Piosenki Artystycznej w Rybniku, konkurs Pamiętajmy o Osieckiej).
Scena to dla Mateusza miejsce, gdzie uzewnętrzniają się wszystkie jego najlepsze cechy – spontaniczność, poczucie humoru, kreatywność, energiczność, charyzma. Czasem do głosu dochodzi również strona melancholijno-liryczna. Do wykonywanych piosenek podchodzi zawsze z rozwagą, szacunkiem, a przede wszystkim – z pomysłem. Każdą z rzeczy, po którą sięga, adaptuje (a czasem adoptuje) w sposób bardzo plastyczny i indywidualny, w czym niewątpliwie pomaga mu charakterystyczna, z miejsca rozpoznawalna twarz. W swoich interpretacjach nie boi się eksperymentu i skrajnych emocji, duży nacisk kładąc na czytelność przekazu. Interesuje go twórczość ambitna, zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej. Szczególnie w utwory mniej znane lub nieco już przykurzone lubi tchnąć nowego ducha, dając im kolejne sceniczne życie.
… i trochę o sobie:
Michał Zawadzki – rocznik 1984, zodiakalny Wodnik. Pianista, kompozytor piosenek, okazjonalnie aranżer. Rodowity Płocczanin od lat romansujący ze stolicą. Ukończył PSM I-go i II-go stopnia im. K. Szymanowskiego w Płocku oraz Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina).
Przygodę z tzw. piosenką artystyczną rozpoczął w drugiej połowie roku 2006 (pierwsze kompozycje do tekstów Karoliny Słyk, z którą utworzył duet autorsko-kompozytorsko-wykonawczy). Do niedawna wykładowca na UMFC w Warszawie. Obecnie współpracuje z Agatą Grześkiewicz (recitale Sama sobie napiszę tę rolę i Na chwilę przed odlotem), Novą Sceną Teatru Roma oraz – od wielu już lat – z Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Od 2011 kierownik muzyczny Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Wokalistów Debiuty we Wrocławiu. Na swoim koncie ma także współpracę z szeregiem młodych wokalistów z całego kraju, w ramach m. in. Studenckiego Festiwalu Piosenki (2007, 2009–11), Turnieju Śpiewających Poezję Łaźnia (2009, 2011), czy Festiwalu Piosenki Artystycznej Poetycka Dolina (2009–11).
Bywa połączeniem szperacza i stratega – wynajduje mało znane lub nieco zapomniane utwory, by następnie dopasować je do znanych sobie wykonawców. Lubi twórcze, odważne i oryginalne podejście do piosenek. Pobyt na scenie to dla niego małe misterium, podczas którego stara się dać z siebie możliwie najwięcej, a swym zachowaniem i grą odcisnąć swoiste piętno na każdym z wykonywanych utworów. Wciąż pracuje na swój własny, rozpoznawalny styl.
Koncert …od B do Z, czyli subiektywny elementarz piosenki
18 lutego 2015, godz. 19.00
Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie